پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۲۸۱
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۴
مشکلات کنونی و پیش روی سازمان تامین اجتماعی در یک یا چند مورد خلاصه نمی‌شود، سوءمدیریت این سازمان عریض طویل را به نقطه جوش رسانده است. مشکلات بی شمار و عدیده سازمان تامین اجتماعی که این سازمان را به مرز ورشکستگی کشانده است محور گفت‌وگو روزنامه همدلی با اکبر شوکت، عضو هیات امنای تامین اجتماعی است.

شعار سال: مشکلات کنونی و پیش روی سازمان تامین اجتماعی در یک یا چند مورد خلاصه نمی‌شود، سوءمدیریت این سازمان عریض طویل را به نقطه جوش رسانده است. مشکلات بی شمار و عدیده سازمان تامین اجتماعی که این سازمان را به مرز ورشکستگی کشانده است محور گفت‌وگو روزنامه همدلی با اکبر شوکت، عضو هیات امنای تامین اجتماعی است.

در ادامه متن گفت و گو را می خوانیم:

آیا خبری از انتخاب مدیرعامل تامین اجتماعی است؟!

فعلاً متاسفانه هیچ خبری نیست؛ امروز هم که در تهران پیگیر بودم؛ خبری نبود؛ گزینه‌های درجه اولی چون مهدی کرباسیان و غلامرضا سلیمانی زیربار پذیرش مسئولیت مدیرعاملی تامین اجتماعی نمی‌روند و در این شرایط ترجیح ما این است که یکی از نیروهای درون سازمان عهده‌دار مسئولیت شود تا در این دو سال باقیمانده از دولت نخواهد تازه وارد مرحله آشنایی با سازمان شود. تا اینجا هم آقای زدا خوب عمل کرده و وی هم از گزینه‌های ماست.

مجلس در این مورد فشاری وارد نکرده؟

مجلس که بخواهیم بگوییم نماینده‌ای بخواهد گزینه خود را تحمیل کند خیر؛ بلکه تصمیم گیرنده دولت است و البته انصافاً محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در برابر فشارها خوب مقاومت کرده است.

در این شرایط و با توجه به پایان مهلت سرپرستی؛ برای اداره این سازمان چه برنامه‌ای دارید؟

در اینجا دو تفسیر مختلف است، یکی اینکه آقای «زدا» هنوز ۶ ماه سرپرستی‌اش کامل نشده و می‌تواند ادامه دهد تا پابان ۶ ماه؛ اما تفسیر ما این است که این ۶ ماه شامل افراد نمی‌شود و کلاً فقط می‌شود؛ ۶ ماه سرپرست گذاشت؛ که می‌تواند دو یا سه نفر باشد.

بحث کسری بودجه ۴۰ هزار میلیاردی تامین اجتماعی چیه؟!

ما به خاطر طرح تحول سلامت دچار مشکل شدیم و سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه کردیم و این وام‌ها به خاطر آن هست؛ متاسفانه دولت همکاری نکرد و اگر بدهی جاری ۴۰ هزار میلیاردی خودش را می‌داد؛ ما مجبور نبودیم برای تامین هزینه‌های طرح تحول وام با بهره ۳۰ درصدی بگیریم؛ اگر این مبلغ را دولت می‌داد؛ الان دچار مشکل نبودیم، ولی الان اگر دولت این مبلغ را بدهد شاید تا پایان سال جاری بتوانیم مشکلات خودمان را حل کنیم و از سال آینده مشکل سرجای خود هست.

فکر می‌کنید تا کی سازمان تامین اجتماعی مستقل بماند و نیازی به اعتبارات دولت در بودجه سنواتی برای تامین حقوق بازنشستگان نداشته باشد؟!

شاید دولت آقای روحانی بتواند این دو سال را بگذراند؛ اما قطعاً دولت آینده دچار مشکل خواهد شد.

در بحث‌های نظارتی انتقادات زیادی به سازمان مطرح است؛ نظر شما در این مورد چیست؟!

اختیارات هیات نظارت باید بیشتر شود و باید بتواند ورود کند؛ الان هیات نظارت فقط نامه‌نگاری می‌کند و اختیارات لازم را ندارد، من بر این هستم که در جلسات آتی این بحث را مطرح کنم و البته عده‌ای معتقدند که باید در مجلس تصویب شود؛ اما من معتقدم که در اختیار هیات امنا است.

شما به طرح تحول اشاره کردید؛ گفتید عامل اصلی گرفتاری‌ها› آن طرح است؟ من از آقای قاضی‌زاده در این زمینه سوال کردم. وی گفت که شخص مرحوم نوربخش و محسنی بندپی در مورد تامین منابع تضمین دادند؟

بله درست است؛ اما فشارهای سیاسی بود؛ می‌خواستند مثل طرح مراقبت‌های اوباما رئیس جمهور امریکا؛ طرح تحول سلامت را کار شاق و مهم دولت مطرح کنند؛ اما الان نشد و نمی‌دانم مجریان برنامه نبض تلویزیون و طرفداران این طرح الان کجا هستند که بیایند و پاسخ بدهند؟ فقط یک پزشک در چندماه ۶/۵ میلیارد تومان دارو نسخه کرد.

اگر یک پزشک ۶/۵ میلیارد تومان هزینه کرد؛ به قول دوستان وزارت بهداشت؛ فرض که خدمتی که ما می‌فروشیم بد است؛ شما چرا این خدمت را می‌خرید؟ بخش درمان شما چرا خریداری کرده و نظارت نکرده؟!

بخش درمان ما هم تا حدی دنباله روی بخش درمان کشور است و البته این نقد هم صحیح است؛ باید نسخه الکترونیک اجرا می‌شد و جلوی هزینه‌ها را می‌گرفت الان در بخش درمان تامین اجتماعی این کار شده و انقلاب بزرگی شده و در سه نقطه از کشور در تلاشیم تا به شکل کشوری این اجرا شود.

شما با وجود اینکه این همه از بخش درمان و هزینه‌های آن می‌نالید؛ اما دایم در حال ساخت مراکز جدید هستید، مثلاً اخیراً در پانصد متری بیمارستان راور کرمان یک درمانگاه تاسیس کردید!

بله من هم به این ساخت و سازها نقد دارم و باید اینها کنترل شود.

شما به بخش مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی چه نمره‌ای می‌دهید؟!

به کل کشور نمره ۶ یا ۷ و به خودمان نمره ۱۲ می‌دهم.

شما در این سال‌ها هیچ کار زیربنایی نکردید و فقط پول خرج کردید تا هتلینگ را ارتقا بدهید!

در بحث تجهیزات پزشکی تخلف هست، اما به نسبت قبل کمتر شده است.

واگذاری‌ها با قیمت دفتری انجام می‌شود یا کارشناسی جدید می‌شود؟

تصویب کردیم که حتماً باید دارایی‌های شرکت‌هایی که واگذاری می‌شوند با کارشناسی جدید انجام بشود.

بحث ۳۰ سفر یکی از معاونان با هزینه‌های شرکت‌های تجهیزات پزشکی چه بوده؟!

بله این از موضوعاتی است که من در جلسه هیات امنا داد و فریاد کردم و با اینکه باید بررسی شود که چند سفر را تنهایی و چندتا را با خانواده و با هزینه شخصی رفته؛ اما معتقدم؛ مدیری که دغدغه ماهیانه یکی دو سفر خارجی را دارد؛ در سازمان کارایی ندارد.

برخی از مدیران شما علاوه بر خدمت در شرکت‌های اقتصادی تامین اجتماعی در همان حوزه فعالیت خود دارای شرکت یا سهام دار آن در بخش خصوصی هستند؟! که این عوارضش بدتر از دو شغله بودن مدیران در داخل سازمان تامین اجتماعی است؛ چرا برخورد نمی‌شود؟!

خوب ببینید، آقای شریعتمداری انصافاً در بحث دو شغله‌های خوب عمل کردند اما بحث یکی دو نفر نیست و بیش از هزار نفر در این سطوح مشغولند که ممکن است؛ چندنفری هم این مشکلات را داشته باشند که شما می‌فرمایید. باید مستندات آن بررسی شود.

اختیارات هیات امنا چگونه است که می‌تواند؛ یک فرد ۵۱ ساله را استخدام کند؟

ببینید یک موقع در بخش درمان نیاز به پزشک داریم؛ متخصص می‌خواهیم؛ خوب می‌دانید که وزارت بهداشت به ما نیرو نمی‌دهد؛ پزشکان وزارت بهداشت ۲k حقوق می‌گیرند و پزشکان ما ۱k؛ خوب این پزشکان اگر محدودیت سنی هم برای آنها لحاظ کنیم و موافقت با جذب آنها نکنیم؛ سیستم دچار مشکل می‌شود و ارائه خدمات درمانی به بیمه شده‌ها دچار مشکل می‌شود.

اما استخدام نماینده پزشک عمومی مجلس با ۵۱ سال سن در تهران و دادن ردیف پرستار به او که شامل صحبت‌های شما نمی‌شود؟!

بله این را قبول دارم، ما هم اشتباه داریم: اما در کنار این بحث بزرگی چون ادغام صندوق بازنشستگی فولاد در سازمان تامین اجتماعی را هم ببینید که اگر مخالفت هیات امنا و نهادهای نظارتی نبود؛ ۸۰ هزار بازنشسته به تامین اجتماعی اضافه می‌شد و حداقل بین ۱۶ الی ۳۰ هزار میلیارد تومان به این سازمان هزینه تحمیل می‌شد؛ لطفاً نیمه پر لیوان را هم ببینید.‌

برای حمایت از خبرنگاران و فعالان فضای مجازی که اقدام به افشاگری می‌کنند و در فرایند شفاف‌سازی کمک می‌کنند؛ برنامه‌ای ندارید؟

فعلاً که پیشنهادی نشده است؛ اما اگر شما پیشنهادی دارید؛ پیشقدم شوید ما استقبال می‌کنیم.

قرار است که ساختمان مرکزی تامین اجتماعی به نام مرحوم نوربخش نام گذاری شود؟

نه چنین چیزی نیست، البته در اختیار هیات مدیره سازمان است و من با این کار مخالفم و اگر قرار است چنین کاری شود؛ بهتر است یکی از مراکز درمانی جدید که ساخته می‌شوند به اسم مرحوم نوربخش نام‌گذاری شود مثل کاری که برای مرحوم غرضی شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار 13خرداد 98، کد خبر: 83339180، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین