پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۲۱۲۹۰۷
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
نوسانات اقتصادی و ناپایداری شاخص‌های کلان یک اقتصاد، چه در جهت مثبت و صعودی و چه در جهت منفی و نزولی، به ضرر یک اقتصاد است. اگر اقتصاد کشور به شدت تحت تاثیر رویدادهای خارجی و تکانه‌های بیرونی باشد، اقتصادی ناپایدار خواهد بود" چه رسد که از داخل نیز به این تاثیر پذیری ضریب داده شود.
شعارسال: متاسفانه، ایران بخصوص بعد از انقلاب اسلامی به جهت مواضع و اقدامات کشورهای استکباری از جمله تحریم‌های اقتصادی از یکسو و وابستگی شدید اقتصاد به نفت و درآمدهای ارزی از سوی دیگر، به شدت، مستعد تاثیرپذیری از رویدادهای خارجی و بین المللی بر اقتصاد کشور است.

در راهبردهای مبتنی بر اقتصاد مقاومتی که به عنوان راهکار مبارزه با جنگ اقتصادی دشمن و موتور محرکه رشد و پیشرفت کشور، از سوی نظام، تنظیم و ابلاغ شده است و بایستی دولت و مجلس تلاش کنند تا پایداری اقتصاد را در برابر تکانه‌های خارجی (از هر نوع سیاسی، اقتصادی، نظامی و...) افزایش داده، از وابستگی اقتصاد، بکاهند؛ اما متاسفانه طی چند سال اخیر، نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه در برهه‌های مختلف و به بهانه‌های گوناگون، اقتصاد کشور به اتفاقات، مواضع و یا رویدادهای خارجی و عموما وابسته به دولت آمریکا و بعضا اروپا، گره زده شده است.

آمریکایی‌ها نیز با شناخت دقیق این نقطه ضعف اقتصاد ما و آگاهی از شیوه مدیریت حاکم بر دولت، به نحوی با ما بازی زمان می‌کنند و با زیرکی تمام، ماه‌ها و سال‌های ما را در انتظار حرکتی که خواهند نمود، سپری می کنند.

اگر به آرشیو خاطرات سیاسی چند سال گذشته برگردید، تصدیق می‌کنید که ما همواره، منتظر سررسید تاریخ‌هایی بوده‌ایم که ترامپ، قرار بوده یا تصمیمی بگیرد یا اقدامی انجام دهد یا امضایی تحریر یا تحریمی را تعدیل یا تمدید نماید یا سخنرانی کند و قس علیهذا! اگر به نمودار دلار و طلا هم نگاهی بیاندازیم، رابطه معنی دار و مستقیمی بین تاریخ‌های فوق و جهش یا کاهش قیمت‌ها در نمودارها، مشاهده می‌کنید.

و اکنون سفر شینزو آبه نخست‌وزیر و رئیس حزب لیبرال دموکرات ژاپن به ایران را شاهده هستیم.

هر چند نگارنده همچون بسیاری از مردم از پائین رفتن قیمت دلار و نزدیک شدن آن به قیمت نیمایی، خشنودم، اما این کاهش به جهت علل و عوامل آن، به نفع اقتصاد نیست. دلار می‌تواند با ده‌ها علت و اقدام علمی دیگر دولت مانند کنترل نقدینگی، استفاده از ابزارهای بازار سرمایه، راه اندازی بازار متشکل ارزی، افزایش و رونق تولید، کنترل قاچاق، حذف دلارهای رانتی، جلوگیری از واردات غیرضرور و... کاهش یابد؛ اما نه با دلایل هیجانی و ناپایدار. عللی که بخشی از آن، حباب بوده و می‌تواند بازار را دچار نوسانات شدید کند.

امروز یکی از فعالان صنعت ابریشم، از آینده قیمت‌ها سوال می‌کرد و نگران بود که مبادا، پیله تَر را خریداری کند و طی روزهای آینده به یکباره، قیمت ابریشم با افت شدید مواجه شود. این نگرانی موجب عدم خرید به موقع پیله تَر و نرساندن پیله به ابریشم کاران و در نتیجه معطلی این صنعت و شاید بیکاری عده‌ای باشد.

دولت بایستی تدبیری کند که اقتصاد کشور به این رفت و آمدها و داد و فریادها و لبخندهای طرف آمریکایی یا قول و وعیدهای طرف‌های اروپایی گره نخورد.

واقعیت آن است که آبه هم مهره‌ای دیگر از شطرنج ترامپ برای بازی زمان است. نهایت آن می‌شود که یک یا دو ماه دیگر را از دست داده‌ایم و بایستی منتظر تاریخ بعدی اعلامی از سوی دولت آمریکا باشیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 20 خرداد 1398 ، کدخبر: 3980320089 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین