پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۰۳۰
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۴
در حالی به انتخابات 98 مجلس نزدیک می‌شویم که هشدارها نسبت به شکل گیری مجلسی فاقد «هویت سیاسی» و متکی به «رانت‌های اقتصادی» هر روز رنگ و بوی جدی‌تری به خود می گیرد.انتخابات ٩٨ پیش رو است و هر چه پیش تر می رویم نگرانی ها از ترکیب مجلس یازدهم شکل جدی تری به خود می گیرد. اگر تا پیش از این هشدارها تنها جناح اصلاح‌طلب را هدف گرفته بود که قافیه را باخته و مجلس آینده را به گروه رقیب واگذار خواهد کرد.

شعار سال: انتخابات ٩٨ پیش رو است و هر چه پیش تر می رویم نگرانی ها از ترکیب مجلس یازدهم شکل جدی تری به خود می گیرد. اگر تا پیش از این هشدارها تنها جناح اصلاح‌طلب را هدف گرفته بود که قافیه را باخته و مجلس آینده را به گروه رقیب واگذار خواهد کرد اما این روزها جناح اصولگرا هم در امان نمانده و خطر حذف از مجلس یازدهم آنها را هم تهدید می‌کند به طوریکه گفته می شود اگر اصلاح طلبان نتوانند أکثریت مجلس یازدهم را به دست آورند این به معنای غلبه اصولگرایان نخواهد بود بلکه شرایط به گونه ای است که شاهد مجلسی مستقل تر و از نظر سیاسی کم هویت تر خواهیم بود. مجلسی که جناح های سیاسی کمترین نقش و تاثیر را در آن خواهند داشت.

اما در این میان نگرانی اصلی چیست؟

«مجلس آینده را افراد بی‌هویت سیاسی تشکیل می دهند.» شاید بتوان گفت این گزاره کلیدی ترین و مهم ترین هشداری است که طی ماه های منتهی به انتخابات 98 بارها از سوی سیاسیون تکرار شده است.

نگاهی به ادوار مجلس نشان می دهد که مجالس گذشته در نوسانی نامنظم دوره‌هایی در دست اصولگرایان و در مقاطعی هم در ید قدرت اصلاح طلبان بوده است اما برای مجلس آینده بیم آن می رود که با مجلسی با «هویت سیاسی» نامعلوم و به تعبیری فاقد هرگونه هویت سیاسی روبرو شویم، مجلسی که خود را نه وامدار اصولگرایان حامی وضع موجود و نه اصلاح طلبان منتقد وضع موجود بداند. موضوعی که ابراهیم فیاض استاد دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصلاح طلب هم بر آن صحه گذاشته و به خبرآنلاین می گوید: در انتخابات آینده مجلس نه اصلاح طلبان و نه اصولگرایان پیروز میدان نخواهند بود بلکه یک مشت تکنوکراتهای بی هویتی رای می آورند که اصولگرایان و اصلاح طلبان باید با آنها قرارداد ببندند تا به نوعی در تصمیم گیری های مجلس آینده حضور داشته باشند.

وی هشدار نسبت به شکل گیری مجلس فرمایش و سفارشی را جدی خوانده و تاکید می کند: «در همین مجلس فعلی هم شاهد بودیم که نمایندگانی بابت هزینه تبلیغات ضمانت هایی دادند که مجبور بودند گوش به فرمان افرادی در بیرون از مجلس باشند

خرید و فروش صندلی‌های سبز پارلمان

اما نگرانی آنجا بیشتر خودنمایی می کند که منتخبان فقط با مشکل عدم وابستگی سیاسی روبرو نیستند، بلکه به واسطه منابع ثروت در لیست های انتخاباتی قرار گرفته و در نهایت صاحب کرسی های پارلمان شوند و به تعبیری صندلی های سبز بسان مزایده ای به بالاترین خریدار واگذار شود؛ در این شرایط است که افرادی با کمترین سبقه و تجربه سیاسی عهده‌دار وظایفی خواهند شد که نه تنها کمترین دغدغه مندی بلکه کمترین دانش را نسبت به پارلمان و اولویت های آن دارند، چه آنکه آنها با پول وارد چنین فضایی شده و مجلس را تجارت خانه ای می‌بینند که قرار است تنها با یدک کشیدن نام نمایندگی منافع خود را تامین کنند.

عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا نیز در این باره نسبت به حضور نمایندگانی که برای گرفتن امتیازات مادی راهی پارلمان می شوند هشدار می دهد و می گوید: انتخاب نمایندگان برای مجلس آینده باید انتخابی اصلح باشد یعنی شخصیت‌های صالحی توسط احزاب و گروه ها برای نامزدی نمایندگی مجلس معرفی و در نهایت به پارلمان راه پیدا کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا می افزاید: در چنین شرایطی حتی اگر نمایندگان با دولت مخالفتی هم داشته باشند نه از برای گرفتن امتیازات مادی بلکه برای صیانت از حقوق و منافع مردم مخالفت و دغدغه های خود را پیگیری می کنند. (اینجا)

مقصر اصلی شکل‌گیری مجلس بی‌هویت کیست؟

ورود افرادی فاقد هرگونه سبقه و فعالیت سیاسی به مجلس هشداری است که باید از سوی جریان های سیاسی جدی گرفته شود. اما به واقع مسئولیت ورود افراد بی‌هویت و سبک وزنی که به مجلس آینده راه می یابند بر عهده چه کسی یا کدام جریان سیاسی است؟

اگرچه جریان های سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح طلب هر کدام سعی در تبری جستن و مقصر جلوه دادن دیگری در شکل گیری وضع موجود و دلزدگی مردم از جریان سیاسی هستند و بر همین اساس در رقابتی تنگاتنگ برای کسب کرسی های پارلمان دورخیز کرده اند اما واقعیت آن است که عملکرد ضعیف هر دو مجموعه در مدیریت و کادرسازی از یک سو، ارائه لیست های تکراری و فاقد جذابیت اصولگرایان از طرفی دیگر و لیست های ناشناخته اصلاح طلبان در کنار این دو موضوع، همه و همه در کنار هم عامل نگرانی از تشکیل مجلسی بی هویت شده است.

شاید اگر تنظیم کنندگان لیست های انتخاباتی در هر دو جناح نگاهی اصولی تر به منافع عمومی داشته و منافع ملی را قربانی منافع جناحی و حزبی خود نمی کردند و تبعات زد و بندها سیاسی را جدی می گرفتند امروز با شعار "اصلاح طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا" روبرو نبودیم.

از همین روست که در کنار هشدارهایی که این روزها داده می شود درخواست تحلیلگران سیاسی این است که جریان ها با نگاهی واقع بینانه و تغییر جدی در رفتار سیاسی خود برای انتخابات آینده مسیر درستی را در پیش بگیرند، تغییری که در نهایت منافع ملی را تضمین کرده و از شکل گیری مجلسی بدون هویت جلوگیری کند. هشداری که اگر به آن توجه نشود دود آن به چشم همه اعم از اصولگرا و اصلاح طلب و مهمتر از همه مردم خواهد رفت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین ، تاریخ انتشار 24خرداد 98، کد خبر: 1269850، www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین