پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۲۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵
جمعی از اندیشکده‌ها در نامه‌های جداگانه‌ای به مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان از طرح کارشناسی‌نشده استانی‌شدن انتخابات مجلس اظهار نگرانی کردند.

شعار سال: متن این دو نامه به‌شرح زیر است:
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر لاریجانی

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و تحیت؛

با احترام به‌استحضار می‌رساند آخرین نسخه طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌تصویب رسیده است، توسط جمعی از اندیشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و نخبگان کشور که اخیراً مورد تحلیل و ارزیابی دقیق علمی قرار گرفته و با مدل‌سازی طرح در کل کشور و تحلیل منطق استانی ــ تناسبی، پیامدهای فاجعه‌آمیز اجتماعی، سیاسی، حقوقی و امنیتی آن احصاء شده است.

متأسفانه طرح مذکور در یک فرآیند شتاب‌زده بارها تغییر یافته به‌گونه‌ای که طرح نهایی (تناسبی) نسبتی با طرح اولیه (اکثریتی) ندارد و اجرای آن سبب حذف بسیاری از اقلیت‌ها خصوصاً می‌شود و دامنه مسائل خرد حوزه‌های انتخاباتی را به سطح استان‌ها می‌کشاند و امکان مشارکت مردم در شهرستان‌ها جهت انتخاب نماینده مطلوب را به‌شدت کاهش می‌دهد.

اکنون بالغ بر 15 اندیشکده (با بدنه علمی و کارشناسی 500 نخبه) پیاده‌سازی طرح مذکور با مغایرت‌ها، اشکالات و ابهامات در انتخابات 98 را برای کشور بحران‌آفرین می‌دانند و بدین‌وسیله هشدار جدی خود را به‌همراه گزارش‌های ارزیابی به ریاست معزز و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اعلام می‌دارند.

امید است نمایندگان محترم، فارغ از جبهه‌گیری‌های متداول سیاسی و پرهیز از شتاب‌زدگی، نظرات ارسالی نخبگان را مورد تدقیق قرار داده و در فرآیند قانون‌گذاری موضوعات کلان، ضمن ملاحظه تبعات و پیامدهای آن، با تدبیر هوشمندانه و آینده‌نگرانه در راستای تأمین منافع ملی کشور گام بردارند.

با آرزوی توفیق الهی

اعضای محترم و معزز شورای نگهبان قانون اساسی

با سلام و آرزوی توفیق الهی؛

با احترام؛ همان‌طور که مستحضرید طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در فرآیندی غیرعلمی، غیرکارشناسی و شتاب‌زده با اصلاحیه‌های متعدد در دستور کار مجلس قرار گرفته و به‌تصویب رسیده است.

بر این اساس مجموعه‌ای از ظرفیت‌های اندیشگاهی انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از جوانان متعهد و متخصص از دانشگاه‌های معتبر؛ ضمن تدقیق در نظام‌های انتخاباتی و سیاسی کشورهای مختلف و ویژگی‌های کشور ایران نسبت به تدوین گزارش راهبردی پیرامون پیامدهای فاجعه‌آمیز طرح مذکور در ابعاد چهارگانه حقوقی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی و ابهامات، اشکالات و مغایرت‌های آن با اصول قانون اساسی و سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغ رهبر معظم انقلاب اسلامی اقدام نموده‌اند که به‌پیوست تقدیم حضور می‌شود.

با امعان نظر به موارد صدرالذکر و دغدغه اعضای محترم شورا در خصوص تطبیق قوانین موضوعه با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ظرفیت اندیشگاهی انقلاب اسلامی تقدیم این گزارش را به‌مثابه اعلام هشدارهای لازم تبعات طرح قلمداد نموده و استدعا دارد شورای نگهبان همچون همیشه به وظیفه شرعی و قانونی در فضایی علمی و کارشناسی عمل نماید.

این دو نامه توسط پژوهشکده تحقیقات راهبردی و دفتر بررسی‌های راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، اندیشکده حکمرانی شریف، پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی، اندیشکده افکارسنجی دانشگاه تهران، بنیاد توسعه فردا، اندیشکده سیاست‌پژوهی متین، مرکز مطالعات راهبردی حکمت، اندیشکده برهان، دانشگاه صنعتی شریف، کانون تفکر ایران، مرکز مطالعات تکنولوژیک و اندیشکده‌های سدا، متنا و ماهر امضا شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 9 اردیبهشت 98، کد مطلب: 2000530: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
0
0
همه در خصوص استانی شدن انتخابات نگران هستن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین