پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۵۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: قانونا باید مشورت در کار مجلس اثر گذار باشد اما متاسفانه لابی ها بیشتر اثر دارند!دهم آذرماه ۱۳۱۶ آیت الله مدرس مبارز و مخالف رضاشاه پهلوی، به شهادت رسید و این روز پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، روز مجلس نامگذاری شد. انتخاب سالروز شهادت آیت الله مدرس به عنوان روز مجلس، نام و یاد او را به عنوان یک مبارز و انقلابی که تن به استبداد نداد و اندیشه اش پیروز شد زنده نگه می دارد و تلاش هایش را برای عدالت اسلامی برای مردم و کشور در مجلس ارج می نهد. امید است که نمایندگان مجلس در تمام ادوار به این مهم توجه داشته باشند.

شعار سالدهم آذرماه ۱۳۱۶ آیت الله مدرس مبارز و مخالف رضاشاه پهلوی، به شهادت رسید و این روز پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، روز مجلس نامگذاری شد. انتخاب سالروز شهادت آیت الله مدرس به عنوان روز مجلس، نام و یاد او را به عنوان یک مبارز و انقلابی که تن به استبداد نداد و اندیشه اش پیروز شد زنده نگه می دارد و تلاش هایش را برای عدالت اسلامی برای مردم و کشور در مجلس ارج می نهد. امید است که نمایندگان مجلس در تمام ادوار به این مهم توجه داشته باشند.

به این مناسبت، گفتگوی دیار آفتاب را با محمد حسینی نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی درباره مجلس می خوانید.

 آیا هنوز هم می توان گفت مجلس در راس امور است؟

حسینی: بله.

 نمایندگان مجلس وکیل الدوله اند یا وکیل المله؟

حسینی: وکیل ملت.

 منفعت های حزبی یا منافع ملی؟ کدامشان اولویت نمایندگان است؟

حسینی: منفعت ملی.

 نظر شما در مورد استانی شدن انتخابات مجلس؟

حسینی: صد در صد موافقم.

 چرا نمایندگان از شفافیت فرار می کنند؟

حسینی: از کسانی که فرار می کنند بپرسید! نمایندگان با موضوع قانون مخالف نیستند، اگر بعضی از لوایح به صورت کلیات مطرح شود، با آن متن یا حکم که با توجه به نگاه کارشناسی نیاز به اصلاحاتی دارد، اظهار مخالفت می کنند و این مسئله به این معنی نیست که آن متن رای نیاورد بلکه در راستای تهیه یک متن جامع تری این اتفاق می افتد. در دید کلان اگر بر کلیات موضوعی مثلا برای جذب نیرو در یک دستگاه اجرایی و یا موارد اینچنینی اگر شفافیت اتفاق بیفتد به اعتقاد من، مردم نسبت به نگاه کارشناسی نمایندگان اشراف بیشتری پیدا می کنند و می توانند نقش آن فرد را در مسئولیتی که پذیرفته است رصد کنند. از طرف دیگر باید فرهنگ عمومی کشور این آمادگی را پیدا کند که نگاه کارشناسی به رفتار نماینده داشته باشد نه اینکه خدای ناکرده صرفا سیاسی و احساساتی باشد.

 مجلس خود چه میزان قانون گراست؟

حسینی: مجلس باید صد در صد قانونگرا باشد.

 نظارت در کجای برنامه نمایندگان تعریف می شود؟

حسینی: نظارت هم در اصول قانون اساسی و هم در آیین نامه داخلی، جزء یکی از وظایف بسیار مهم نمایندگان است که به سه شکل می تواند اعمال شود. یکی در رابطه با حضور مستقیم و نظارت مستقیم، تحقیق و تفحص از عملکرد یک دستگاه و سوال از وزیران و مسئولان دستگاه اجرایی و در نهایت استیضاح؛ اینها ابزارهای نظارتی نمایندگانند.

 سیاسی ترین مجلس انقلاب تا به حال؟

حسینی: مجلس ششم.

بی بهره ترین مجلس؟

حسینی: مجلس هیچوقت با این کلمه همراه نبوده، با توجه به عقبه و تجربه کاری، که در این ۳۰ سال عمرمان را با قوانین و مقررات سپری کردیم، هر مجلسی در جایگاه خود سعی کرده که بتواند نقش خود را ایفا کند. شاید زمانی مردم انتظاراتی از مجلس داشتند که نتوانسته آن نقش را ایفا کند. لذا فراز و فرود داشته اما اینکه بگوییم کدام مجلس، نیازمند یک مطالعه دقیقتر است.

 پر سود ترین مجلس انقلاب؟

حسینی: این هم مثل سوال قبل. در هر دوره ای مجلس شرایط خاص خود را دارد مثلا با توجه به تجربه شخصی خودم قانون برنامه سوم توسعه را یک قانون متعالی تری نسبت به قوانین برنامه ای دیگری که حتی بعد از انقلاب مصوب شده، میدانم. اما اینکه بگوییم این قانون در کدام مجلس مصوب شده و حتما آن مجلس نسبت به سایرین توانمندتر بوده، درست نیست. نگاه کارشناسی و شرایط کشور هم می طلبید که آنروز آن اتفاقات بیفتد.

لابی یا مشورت کدام یک در مجلس بیش تر اثر گذار است؟

حسینی: قانونا باید مشورت باشد اما متاسفانه لابی!

میزان نفوذ وزرا در مجلس؟

حسینی: نفوذ وزرا در مجلس بسیار کم است. اینکه فکر کنیم نمایندگان صرفا بر دیدگاه وزرا بخواهند عمل کنند؛ مگر در جایی که نیاز به همراهی در یک هدف مصوب شده در برنامه های بلند مدت کشور باشد؛ برای اینکه کشور را بهتر اداره کرد. اینکه صرفا نماینده ای بر اساس دیدگاه یک وزیری، مثبت یا منفی فکر کند یا رای بدهد، ان شاءالله که نباشد.

 نظر شما در مورد اداره پارلمانی کشور؟

حسینی: باید زیرساختها در همه زمینه ها فراهم شود. هم در فرهنگ عمومی کشور و هم در ساختارهای قانون اساسی و هم شرایط و ساختارهای سازمانی و تشکیلاتی که نیاز به بازنگری مجدد دارد تا نگاه پارلمانی حاکم شود. اگر این اتفاق بیفتد شاید از دموکراسی که امروز بر کشور حاکم هست فاصله بگیریم ولی به کارآمدی نظام می انجامد.

نمایندگان چه میزان نسبت به مسئولیتی که با آن مواجه هستند توجیهند؟

حسینی: هشتاد درصد.

 به جوان گرایی در مجلس اعتقاد دارید؟

حسینی: از ۲۹۰ نماینده ای که داریم میانگین سنی نمایندگان مجلس در حدود ۵۴ سال است. تعداد قابل ملاحظه ای از مجلس، جوانها هستند که نمایندگی مردم را پذیرفتند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری دیار آفتاب تاریخ انتشار 11آذر 97، کدخبر: 47326، www.diyareaftab.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین