پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۹۹۹۱
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
تکلیف چهارمین و آخرین هیات رئیسه مجلس دهم هم مشخص شد.

شعار سال: پرونده آخرین انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم هم بسته شد. از چهار سال پیش، ماه که به خرداد می‌رسید بلوایی در میان سه فراکسیون امید، ولایی و مستقلین به پا می‌شد تا بتوانند نبض هیات رئیسه را به دست بگیرند. در این میان گاهی دور، دورِ اصولگرایان بود و گاهی هم اصلاح‌طلبان؛ مستقلین هم همینکه خدشه‌ای به کرسی ریاست وارد نشود برایشان کفایت می‌کرد.

سال اول و انتخابات هیات رئیسه موقت اولین رویارویی فراکسیون‌ها بود به ویژه وقتی پای رقابت لاریجانی عارف به میان آمد نهایتا در آن رقابت لاریجانی به عنوان گزینه فراکسیون مستقلین بر کرسی ریاست نشست و در همان انتخابات اصولگرایان با پنج کرسی توانستند بیشترین سهم را از کرسی‌های هیات رئیسه داشته باشند.

اما در هیات رئیسه دائم (سال اول) عارف دیگر وارد گود رقابت با لاریجانی نشد و به جای آن مستقلین رای بیشتری به سود امیدی‌ها به گلدان انداختند به طوری که جای اصلاح طلبان و اصولگرایان در تعداد کرسی جابه جا شد و این اصلاح‌طلبان بودند توانستند بیشترین کرسی را به نام خود ثبت کنند.

سال دوم اما این اصولگرایان بودند که با شش کرسی رکوردار شدند. سال سوم هم اصولگرایان و اصلاح‌طلبان که برای اولین بار هر دو گزینه‌ای برای ریاست معرفی کردند و البته چندان به نظر نمی‌رسید بدون هماهنگی باشد اما به هر حال ضرب شستی نشان دادند و درتعداد کرسی‌ها هم با هم برابر شدند .

اما امسال که آخرین سال رقابت مجلس دهمی‌ها بود دیگر فقط نقل رقابت برای سکوی هیات رئیسه نبود بلکه این یک آزمون آزمایشی بود برای انتخابات 98.

در رای گیری که امروز در صحن علنی مجلس برگزار شد تا تکلیف 12 کرسی مهم مجلس مشخص شود، تقسیم صندلی های مهم هیات رییسه مجلس به نفع فراکسیون ولایی شد که بالاخره توانستند یکی از کرسی های نواب رییسی را از آن خود کنند و چهار نماینده دیگر هم در هیات رییسه داشته باشند. فراکسیون امید اما یک کرسی مهم یعنی نایب رییسی دوم را از دست داد و عارف هم در عرض اندامی مجدد در مقابل لاریجانی ناکام ماند. امیدی ها تنها چهار کرسی هیات رییسه را فتح کردند.

مستقلین هم بالاخره توانستند در ائتلافی غیرعلنی با ولایی ها ماندگار شدن لاریجانی در تضمین کردند. سهم مستقلین در اخرین هیات رییسه مجلس دهم سه صندلی شد.

اجلاسیه

فراکسیون امید

مستقلین

ولایی

موقت

4

3

5

سال اول

5

3

4

سال دوم

3

3

6

سال سوم

5

2

5

سال چهارم

4

3

5







علی لاریجانی، بهروز نعمتی و محمد آشوری سهم مستقلین در هیات رییسه شدند. مسعود پزشکیان، محمدعلی وکیلی، علی اصغر یوسف نژاد و علیرضا رحیمی سهم امیدی ها شدند و عبدالرضا مصری، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، اکبر رنجبرزاده، احمد امیرآبادی و اسدالله عباسی هم از فراکسیون ولایی به هیات رییسه راه یافتند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین، تاریخ 5 خرداد 98، کد مطلب: 1263687: www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین