پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۴۲۱
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵
دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به اخبار این حواشی خواهیم پرداخت.

شعار سال: هفته گذشته صنعت نفت و پتروشیمی هفته پر حاشیه‌ای بود در این میان مهمترین حاشیه ای مورد توجه رسانه ها قرار گرفته بود، نشت گاز در یکی از سکوهای پارس جنوبی بود .
ماجرا از جایی آغاز شد که سکوی نائین SPG۹ متعلق به شرکت نفت و گاز پارس در پارس جنوبی دچار حریق شد.
بنا بر اخبار منتشر شده، یکی از افراد حاضر در منطقه، همه ۱۴ پرسنل حاضر در سکو تخلیه شده‌اند و هیچ کس در این حادثه آسیبی ندیده است.
بر اساس آنچه گفته شده آتش سوزی جزئی و مختصر بوده و بعد از گدشت چند ساعت به طور کامل مهار می‌شد.


حاشیه دوم این هفته به ماجرای علت ابطال یک مزایده پرحاشیه نفتی در برج‌های آ. اس. پ اختصاص دارد.
وزارت نفت سال‌هاست واحدهایی را در برج‌های مسکونی ASP آ. اس. پ تهران واقع در بزرگراه کردستان در اختیار دارد که محل اقامت مدیران ارشد این وزارتخانه بود. از سال گذشته بود که موضوع واگذاری و فروش این واحدهای مسکونی در دستور کار قرار گرفت، مزایده‌ای برای فروش این واحدها برگزار شد.
نکته مهم در این مزایده آن بود که طبق گفته یک منبع آگاه، قیمت پایه واحدهای وزارت نفت فاصله بسیاری با قیمت روز داشته و تخلفاتی نیز در این باره انجام شده که با ورود نهادهای نظارتی این مزایده باطل شد. مهم‌ترین انتقادی که به روند مزایده وارد شده است عدم درج سراسری آگهی مزایده بود بطوری که تنها دو روزنامه آفتاب یزد و راه مردم برای انتشار آگهی مزایده انتخاب شده بودند.
این مورد در حالی مورد انتقاد قرار گرفته است که مساله اصلی در مزایده منازل مسکونی نفت، قیمت پایین مطرح شده واحدها بوده است بطوری که در جریان این مزایده، منافع شرکت ملی نفت رعایت نشده و در واقع همه چیز به سود خریداران محدود این واحدها بوده است.
با برخی مشاوران املاک منطقه میدان ونک و اتوبان کردستان نشان می‌دهد حداقل قیمت آپارتمان در برج‌های معروف تهران ۲۲ میلیون تومان در هر متر مربع است؛ گفته می شود مجموع ضرر شرکت ملی نفت ایران در این واگذاری‌ها حداقل ۳۸ میلیارد تومان بوده است.
بسیاری از مدیران ارشد شرکت ملی نفت طی چند دهه اخیر در این برج‌ها اسکان داشتند و این واحدها بر اساس شاخص‌های متفاوتی مانند سابقه کار، انتقال به تهران و در اختیارشان قرار می‌گرفت.
معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور عملیات غیرصنعتی به‌عنوان متولی فروش واحدهای مسکونی، مسئولی است که باید در این باره پاسخگو باشد که دلیل واگذاری عجیب منازل شرکت ملی نفت به برخی افراد چه بوده و بر چه اساسی، این واحدها را با قیمتی نازل به متقاضیان عرضه کرده بود.
اسناد موجود نشان می‌دهد شرایط عجیب مزایده به قدری پرحاشیه بوده است که پس از نامه رسمی به مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره لزوم باطل شدن این مزایده، دستور ابطال به صورت آنی صادر شد تا پس از بررسی‌های دقیق درباره اتفاقات رخ داده، مزایده تجدید شود.
پیشترنیز، واگذاری شرکت هواپیمایی نفت به چند برادر مبل فروش با قیمتی اندک نسبت به ارزش این شرکت، موضوع واگذاری‌ها را داغ کرده بود.


حاشیه بعدی به ماجرای حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان و پایان بی نتیجه نشست شورای امنیت سازمان ملل اختصاص دارد.
روز پنجشنبه دو نفت‌کش «فرونت التر» با پرچم جزایر مارشال و «کوکوکا کاریجس» با پرچم پاناما به ترتیب حامل محموله‌های «اتانول» و «متانول» بوده‌اند به دلایل نامعلومی هدف قرارگرفته شدند و آتش گرفتند یکی از نفتکش‌های حادثه‌دیده در دریای عمان حامل «محموله متعلق به ژاپن» بوده‌و از سویی همزمانی این حادثه با سفر «شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن به تهران ابهامات زیادی را در برداشت.
نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره موضوع حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان بی‌نتیجه ماند در نشست شورای امنیت پشت درهای بسته، حمله به دو نفتکش در دریای عمان محکوم شد و در بیانیه صادرشده از وقوع درگیری و تنش بیشتر در خلیج فارس ابراز نگرانی شده است.
افزون بر این، در حالی که تلاش‌های زیادی برای متهم کردن ایران در ماجرای انفجار دو نفتکش صورت می‌گیرد، «دیمیتری پسکوف»سخنگوی کرملین، به آمریکا هشدار داد و تصریح کرد، با توجه به در اختیار نداشتن اطلاعات کافی درباره این حادثه، هنوز زود است که بتوان درباره این حادثه قضاوت کرد. آمریکا و متحدان، متهمان ردیف اول هستند.«کمران گسناف» کارشناس منطقه گفت: «عاملان حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان، سرویس‌های امنیتی اسرائیل، عربستان و آمریکا هستند.» «ابراهیم فریحات» استادفلسطینی‌الاصل دانشگاه «جرج تاون» آمریکا نیز معتقد است رژیم صهیونیستی عامل این حمله بوده است. برخی از کارشناسان مانند «حزام الحزام» استاد دانشگاه و کارشناس عربستانی مقیم لندن نیز تأکید دارند که امارات همچنان امنیت منطقه را پس از هدف قرار گرفتن نفتکش‌ها در دریای عمان به بازی گرفته و آن را به خطر انداخته است. «حزام الحزام» استاد دانشگاه و کارشناس عربستانی مقیم لندن به شبکه الجزیره گفته امارات با حمله به نفتکش‌ها علیه ایران توطئه می‌کند و قصد دارد ایران و آمریکا را به درگیری بکشانند. "


حاشیه آخر این هفته نفتی ها نیز به ماجرای تهدید زنگنه به افشای اسرار کرسنت پرداخته است.
در حالی که پرونده کرسنت مراحل داوری خود را طی می‌کند، هر روز مهر جدیدی به آن زده می‌شود؛ در تازه‌ترین واکنش‌ها وزیر نفت هشدار داده که اگر ناچار شود، اسراری را در مورد این قرارداد فاش خواهد کرد.
بیژن زنگنه در آخرین صحبت‌های خود در مورد پرونده کرسنت می‌گوید که طبق زمان بندی، این پرونده اکنون باید تمام شده بود و حکم را هم می‌دادند اما از سوی طرف مقابل ما در پرونده اتفاقاتی افتاد که کار را طولانی کرد، بنابراین هنوز پرونده کرسنت زنده است به همین دلیل مایل نیستم درباره آن حرف بزنم.

وی اظهار کرد: هرچند حرف‌های جالب و شنیدنی هم در این مورد دارم اما بیان آن‌ها را به مصلحت کشور نمی‌دانم، مگر اینکه به نقطه‌ای برسم که من را ناچار به این کار کنند تا بسیاری از چیزها را بگویم و اگر ناچار بشوم، بسیاری از این اسرار را فاش می‌کنم اما اگر این اسرار فاش شوند بسیاری از افراد که صدای‌شان بلند است، خوش‌شان نخواهد آمد. حکم اگر صادر شود می‌توان حرف‌های زیادی زد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت نفتی ها، تاریخ 25 خرداد 98، کد مطلب: 15817:www.naftiha.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین