پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۵۹۵۶
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
در حاشیه نشست مدیران عامل بانک‌ها با دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص بازسازی مناطق سیل زده، موضوع نادیده گرفته شدن نقش بانک‌ها و فشارهای ناحق وارد بر آنها مطرح شد؛ به طوری که دکتر مجید قاسمی - مدیرعامل بانک پاسارگاد - ترجیح داد جدای از مسائل مربوط به سیل صحبت کند.ادامه گزارش،به مباحث بیان شده توسط حاضرین جلسه با تاکید بر صحبت های دکتر نوبخت ، دکتر قاسمی و دکتر پور محمدی می پردازد.
شعارسال: امروز (دوشنبه) سازمان برنامه و بودجه میزبان مدیران نظام بانکی کشور، در راستای انعقاد تفاهم‌نامه برای تأمین خسارت مناطق سیل زده بود. در این نشست که با حضور نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و برخی معاونان و مدیران وی و همچنین مدیران عامل بانک‌ها برگزار شد، در کنار مسائل مربوط به مناطق سیل زده، برخی مدیران عامل بانک‌ها در رابطه با نادیده گرفته شدن نقش آنها در اقتصاد و هجمه‌هایی که به سمت آنها از سوی مسئولان و مردم وجود دارد، گله کردند.
انتقادات پیاپی از نظام بانکی و نارضایتی از آن در شرایطی که گفته می‌شود ۹۰ درصد بار مالی اقتصاد را به دوش می‌کشند و نادیده گرفته شدن نقش آنها، ‌بهانه‌ای بود تا در این جلسه، درخواست نظام بانکی برای برگزاری جلسه مشترک با رئیس‌جمهور به منظور طرح پاره‌ای از مسائل مطرح شود.

مدیران بانکی معتقد بودند که طی سال‌های اخیر همواره نظام بانکی به دلایل مختلف از سوی مدیران ارشد حتی شخص رئیس‌جمهور یا سایر مدیران و نمایندگان مجلس و مقامات قضائی مورد نقد قرار گرفته و گرچه تا اندازه‌ای بخشی از انتقادات قابل انکار نیست اما بسیاری در موارد و مسائل مطرح شده ، غیرمنصفانه و دور از واقعیت است.

اظهارات مدیران عامل بانک‌ها در نشست بودجه و بانک

امروز در حاشیه نشستی که مدیران عامل بانک‌ها با نوبخت در سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند، موضوع نادیده گرفته شدن نقش بانک‌ها مطرح شد؛ به طوری که قاسمی - مدیرعامل بانک پاسارگاد - ترجیح داد جدای از مسائل مربوط به سیل و کمک های ارایه شده توسط بانک ها به سیل زدگان ،وارد حوزه های تخصصی تر بانکی شده و موارد و گلایه مندی هایی را بیان کند.

وی گفت که تفاهم‌نامه‌ای که برای مناطق سیل‌زده امضا شده جزو یکی از کارهایی است که بانک‌ها معمولاً انجام می‌دهند و در مقابل خدماتی که نظام بانکی در اقتصاد ارائه می‌کند چندان قابل توجه نیست.

دکتر قاسمی ادامه داد: آنچه بانک‌ها انجام می‌دهند بسیار بزرگ است؛ به طوری که ۹۰ درصد تأمین مالی اقتصاد برعهده آنهاست و ۱۰ درصد دیگر را که بازار سرمایه برعهده دارد از کانال بانک‌ها انجام می‌شود. پس در چنین فضایی چرا باید تا این حد درگیر فشار و انتقاد و بدگویی باشند و کسی از مزایا و نقاط مثبت آنها سخن نمی‌گوید.

مدیر عامل بانک پاسارگاد با اشاره به اینکه بانک‌ها توقع دارند تعهدات آنها مورد توجه قرار بگیرد گفت: با توجه به موج تبلیغات غیر منصفانه علیه نظام بانکی، از آقای نوبخت درخواست داریم که امکان نشست با شخص رئیس جمهور را برای بانک‌ها فراهم نموده و در این جلسه تخصصی، مسائل و مشکلات بانکی مورد بررسی قرار گیرد.

مطالبه گری دکتر قاسمی از دولت در دیدار مدیران بانکی با دکتر نوبخت

در ادامه، مدیر عامل بانک صادرات نیز مسائلی مطرح کرد. سیدی با اشاره به این‌که بانک‌ها همواره محل گلایه هستند، گفت: باید یادآور شد که بانک‌ها غیر از تفاهم‌نامه‌ای که اکنون به امضا می‌رسد وظایف دیگری از جمله کمک‌های بلاعوض و همچنین استمهال تسهیلات در مناطق سیل‌زده را نیز برعهده داشتند که خود رقم بالایی به‌شمار می‌رود.

به گفته وی، بانک‌ها در بخش دیگری از کمک‌های خود پرداخت وام‌های ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومانی را در دستور کار قرار داده که ضامن نداشته و از سود پایینی برخوردار است و این خود می‌تواند آنها را با مشکلاتی در وصول مواجه کند.

حسین‌زاده - مدیرعامل بانک ملی و رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی - نیز اظهار کرد: نظام بانکی علیرغم اینکه همواره به طور غیرمنصفانه در آماج حملات قرار می‌گیرد، در بزنگاهی همچون سیل اخیر، به مسئولیت خود عمل کرده است.

پرویزیان - مدیر عامل بانک پارسیان و رئیس کانون بانک‌های خصوصی - هم با اشاره به این‌که بانک‌ها همپای سایر نهادهای کشور در جریان سیل به کمک مردم آمدند، گفت: از همان زمان شروع حادثه بانک‌ها در مناطق سیل‌زده حاضر شدند و خدمات شبکه بانکی برقرار شد و سرویس‌های مورد نیاز در اختیار مردم قرار گرفت. این در حالی است که در حوزه اشتغال بانک‌ها حدود ۵۰۰۰ میلیارد و در مورد زیربنایی ۱,۲۰۰ میلیارد تومان تأمین منابع کرده‌اند.

در ادامه چغازردی - مدیرعامل بانک سپه - با اشاره به اهمیت تحقق شعار سال در رابطه با رونق تولید گفت: با اقدام بانک‌ها به طور حتم تحقق در مناطق سیل‌زده و در راستای تولید افزایش پیدا خواهد کرد، این در حالی است که بانک‌ها در مورد خرید تضمینی گندم و سایر بخش‌ها در مورد سرمایه در گردش عملکرد مناسبی داشتند.

پور محمدی: از بانک‌ها قرض نکردیم

اما پور محمدی - معاون بودجه سازمان برنامه و بودجه - با اشاره به اهمیت نقش بانک‌ها در توسعه کشور گفت: در سال‌های اخیر فضایی در بودجه ایجاد شد تا بتوانیم برای برخی بانک‌ها افزایش سرمایه دهیم و همچنین در مسیر تسویه برخی بدهی های دولت به نظام بانکی حرکت کنیم تا از آنها حمایت شود. این در حالی است که در سال گذشته با وجود تمام مشکلاتی که وجود داشت، بر انضباط مالی پایبند بودیم و از آنها استقراضی نداشتیم.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که با بانک‌ها برای بازسازی مناطق سیل‌زده منعقد شد، اظهار کرد: منابع دولتی برای بازسازی سیل محدود است؛ بنابراین از بانک‌ها کمک گرفته و قرار شد اصل و سود این وام‌ها برای بازسازی مناطق سیل‌زده در قالب بودجه سنواتی بازپرداخت شود.

مطالبه گری دکتر قاسمی از دولت در دیدار مدیران بانکی با دکتر نوبخت

طبق توضیح پورمحمدی، ۱۷ بانک در این حوزه فعال شده‌اند و سهم هر بانک مشخص است، بر این اساس بانک ملی٣٠٠ میلیارد تومان، بانک کشاورزی ٢٠٠ میلیارد تومان، هر یک از بانک‌های سپه، تجارت، ملت و صادرات ٢٢٥ میلیارد تومان، هر یک از بانک‌های رفاه، صنعت و معدن، توسعه صادرات، توسعه تعاون، سینا، اقتصاد نوین، کارآفرین و سامان ١٠٠ میلیارد تومان، هر یک از بانک‌های پارسیان و پاسارگاد ٣٠٠ میلیارد تومان و بانک آینده ٢٠٠ میلیارد تومان، برای بازسازی مناطق سیل‌زده پرداخت می‌کنند.

دکتر نوبخت: بانک‌ها صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند

پس از شنیدن صحبت های مدیران عامل بانک ها، دکتر نوبخت طی صحبت هایی با بیان اینکه بر اساس گزارش قرارگاه بازسازی ، در سیل اخیر بالغ بر ۳۸ هزار میلیارد تومان به ابنیه، زیرساخت‌ها و اموال مردم خسارت وارد شد، گفت: قرار بر این است که ۲۳ هزار میلیارد تومان از ردیف‌های مختلف دولتی بودجه تامین شود و این رقم عمدتا از اعتبارات دولتی پرداخت می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در شرایط سختی قرار داریم و شدیدترین ، ناجوانمردانه‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین تحریم‌ها در مورد ایران اعمال می‌شود تامین ۳۸ هزار میلیارد تومان کار سختی است و قرار بر این است که ۱۵ هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی تامین شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه معتقدم در خصوص نظام بانکی بی‌انصافی شده است، گفت: نظام بانکی همواره پاک بوده و نهایت امانت‌داری در سپرده‌های مردمی را داشته و اگر هم مشکلی ایجاد شد ناشی از فعالیت موسسات غیرمجاز بوده است.

نوبخت تاکید کرد:‌ موضوع موسسات غیرمجاز ۳۶ هزار میلیارد تومان به دولت خسارت وارد کردند که بخشی از این خسارت از سوی نظام بانکی تامین شد.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه از رقم ۲۳ هزار میلیارد تومانی که سهم دولت در پرداخت خسارت‌های ناشی از وقوع سیل است ۳۵۰۰ میلیارد تومان به خزانه تخصیص داده‌ایم، گفت: روز گذشته در هیات دولت پرداخت ۳۹۰۰ میلیارد تومان بابت وقوع سیل به تصویب رسید که هزار میلیارد تومان برای بخش راه، ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی اماکن شهری و روستایی و ۱۴۰۰ میلیارد تومان بابت جبران خسارت در حوزه آب برق و فاضلاب است.

وی با بیان اینکه تحمل ۱۵ هزار میلیارد تومان از جبران خسارت‌های سیل  توسط نظام بانکی اقدام شایسته‌ای است گفت: امسال سال رونق تولید است و از تبصره ۱۸ بودجه سال ۹۸ برای اجرای هشت برنامه جهت رونق تولید استفاده می‌کنیم که برنامه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف در آن دیده شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: ۴۵ هزار میلیارد تومان منابع مورد نیاز برای اجرای این هشت برنامه است که از منابع بانکی برای تحقق آن استفاده می‌کنیم.

نوبخت ادامه داد: در حالی که نظام بانکی همواره در مواقع بحران و مشکلات در کنار دولت بوده ، اعتراضاتی به عملکرد آنها می‌شود مبنی بر اینکه چرا تاخیر در پرداخت‌ها دارند.

وی گفت: پول نظام بانکی به غیر از بخشی از سرمایه اولیه آن عمدتا سپرده مردم است که بانک‌ها در قبال امانت‌داری سودی را هم به مردم می‌پردازند و اگر یک روز تاخیر در پرداخت این سودها باشد شاهد اعتراضات مردمی خواهیم بود. وی گفت: تاکنون هیچ مشکلی در نظام بانکی برای مردم و دولت ایجاد نشده است گفت: بانک‌ها صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند اما امانت‌داری در سپرده‌های مردمی را به نحو احسن انجام می‌دهند و اگر هم مشکلی به وجود آمده بابت فعالیت موسسات مالی غیرمجاز بوده است.

نوبخت با تاکید بر اینکه در خصوص نظام بانکی بی‌انصافی شده است گفت:‌ هر وقت که دولت دچار مشکل شد بانک‌ها در کنارش بودند و امروز هم تمام برنامه‌ها برای اشتغال‌زایی با حضور بانک‌ها انجام می‌شود.

نوبخت ادامه داد: هر چند ممکن است اشکالاتی در نظام بانکی وجود داشته باشد اما نمی‌توان خدمات ارزنده بانکی را نادیده گرفت.  وی گفت: در شرایطی که با کسری ۵۱ درصدی بودجه مواجه هستیم، نظام بانکی بیشترین کمک را به دولت می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید ، تاریخ انتشار: 3 تیر 1398 ، کدخبر: ۲۶۸۱۴۰ ،   www.tadbirvaomid.ir /  همچنین برگرفته از شفقنا shafaqna.com، تاریخ انتشار : 3 تیر ماه 1398 ،کد خبر : 769381.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین