پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۵۹۶۲
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹
رئیس جمهور آمریکا در گفتگوی تلویزیونی به اروپایی ها حمله کرد و گفت درباره برجام اصلا به آن ها اهمیت نمی دهم! آنها از ایران پول در می آورند نه من! وی همچنین بار دیگر اذعان کرد مشاورانمان مرا به جنگ می کشانند.
شعارسال: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در گفتگویی با شبکه خبری NBCگفت: می‌خواهم بگویم اگر یک فرصت دیگر داشتم، جف سشنز را به عنوان دادستان کل آمریکا منصوب نمی‌کردم. این بزرگترین اشتباه من بود.

سشنز قائم مقام ارشد کمپین ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ و نخستین سناتوری بود که وی را مورد ستایش قرار داد اما روابط این دو پس از آن به سردی گرایید که سشنز خودش را از شر تحقیقات درباره مداخله احتمالی روسیه در انتخابات مذکور بیرون کشید و در نهایت باعث شد تا "رود روزنستاین"، معاون سابق دادستان کل "رابرت مولر" را به عنوان بازرس رسیدگی به این پرونده منصوب کند.

سشنز در نوامبر ۲۰۱۸ و یک روز پس از انتخابات کنگره از سمت خود به عنوان دادستان کل آمریکا استعفا کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخشی از مصاحبه خود همچنین دیدگاه اروپا مبنی بر پایبندی ایران به برجام را به چالش کشید و مدعی شد آنها به دنبال منافع تجاری خود هستند.

وی در این باره مدعی شد: اهمیتی به اروپایی‌ها نمی‌دهم. آنها کلی پول (از ایران) درمی‌آورند. مثلاً فرانسوی‌ها به ایران ماشین می‌فروشند. اروپایی‌ها (خیلی) کارهای دیگر هم انجام می‌دهند.

ترامپ همچنین بار دیگر از بابت حمایت از اروپایی‌ها، سر آنها منت گذاشت و گفت: ناتو و کلی هزینه‌های تجاری، واقعاً که اتحادیه اروپا این همه سال کلی امتیاز از ما گرفته است.

وی بار دیگر مدعی شد آماده عقد هر توافقی که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باشد؛ هست و اهمیتی نمی‌دهد که این توافق دوجانبه باشد یا چندجانبه.

ترامپ در این باره گفت: اهمیتی نمی‌دهم چه جور یا چه نوع معامله‌ای باشد. می‌تواند جداگانه یا جمعی باشد.

وی بار دیگر در پایان مهلت ۱۵ ساله برجام مدعی شد که ایران سودای ساخت سلاح هسته‌ای را پیگیری می‌کند.

مشاوران امنیت ملی می‌خواهند ما را به جنگ بکشانند

ترامپ در حالی این اظهارات را به شبکه ان بی سی نیوز بیان کرده است که اخبار درز شده از کاخ سفید حکایت از آن دارد که رئیس‌جمهوری آمریکا به یک "معتمد" گفته است مشاوران امنیت ملی کاخ سفید قصد دارند او را به جنگ با ایران بکشانند.

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به یکی از معتمدانش درباره مشاوران خود گفته است این افراد می‌خواهند ما را به جنگ بکشانند و این منزجرکننده است. ما به جنگ‌های بیشتر احتیاجی نداریم.

به گزارش وال استریت، ترامپ در خفا از سرنگونی پهپاد "حدوداً ۱۳۰ میلیون دلاری" آمریکا از سوی ایران ابراز تاسف کرده اما گفته است اهمیت این پول برای رای‌دهندگان کمتر از تلفات بالقوه آن بوده است.

براساس گزارش‌ها، او به معتمدانش گفته است هر شخصی که کشته شود خانواده‌ای دارد، بنابراین صدها تن دیگر تحت تاثیر یک حمله تلافی‌جویانه آمریکا قرار می‌گیرند.

این خبر در حالی از بامداد امروز منتشر شده است که دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان شب گذشته در توئیت خود نوشت: " شواهد بیشتر (شامل ورود پهپاد جاسوسی MQ9 به آبهای سرزمینی ایران در ۲۶ ماه می، خرید قایق‌های تندرو و تماس‌های تلفنی برای برنامه‌ریزی انتساب حمله به کشتی‌ها به ایران) نشان می‌دهد که "تیم بی" چند لحظه تا انداختن دونالد ترامپ به تله جنگ فاصله داشته است. خردورزی مانع از این شد؛ ولی تروریسم اقتصادی تنش به بار می‌آورد."

رئیس جمهور آمریکا همچنین در این مصاحبه به اخبار درز شده از کاخ سفید با کنایه به مشاورانش، از جان بولتون به عنوان یکی از" شاهین‌ها" (جنگ‌طلب‌ها) در دولتش یاد کرد که به گفته‌ی ترامپ، "اگر اختیارش با خودش بود یک مرتبه با کل دنیا در می افتاد".

ترامپ در ادامه این گفتگو در پاسخ به این سوال که آیا احساس می‌کند افراد دیگری در دولتش با فشار او را به سمت جنگ با ایران می‌برند؟ گفت: که او در دولتش هم "کبوتر" (صلح طلب) و هم "شاهین" (جنگ طلب) دارد.

ترامپ تصریح کرد: جان بولتون مسلماً یک شاهین است و اگر اختیارش دست خودش بود یک مرتبه با کل دنیا در می‌افتاد. اما از نظر من این مهم نیست چون من حضور هر دو گروه را در دولتم می‌خواهم.

چند روز پیش ترامپ در توییتی مدعی شد، ارتش آمریکا آماده بوده اقدام ایران در هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی را تلافی کند اما وقتی فهمیده که تلفات حمله تلافی‌جویانه آمریکا به چه میزان است از این تصمیم صرف نظر کرده است.

جان بولتون نیز روز یکشنبه گفته است، "احتیاط و ملاحظه‌کاری دولت آمریکا را با ضعف اشتباه نگیرید".

ترامپ همچنین در پاسخ به اینکه در تجارت موفق‌تر بوده است یا ریاست جمهوری گفت: معتقدم نمی‌توانم در سیاست از این موفق‌تر باشم. منظورم این است که یک بار نامزد شدم و الان رئیس‌جمهوری آمریکا هستم. چنین اتفاقی قبلا پیش نیامده است. تجارت من هم یک موفقیت فوق‌العاده بوده است. به وکلایم گفته‌ام که می‌خواهم اظهارنامه مالیاتی خودم را نشان دهم. اظهارنامه مالیاتی من عالی است. من کسب و کار بزرگی راه انداختم.

چاک تاد، خبرنگار ان‌بی‌سی پرسید آیا هر روزی که بخواهید می‌توانید اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر کنید؟ ترامپ پاسخ داد: حقیقتا باور ندارم. شما اطلاعی از اظهارنامه مالیاتی ندارید. من تحت بازرسی هستم اما شما از اظهارنامه مالیاتی من خبر ندارید. من هم مایلم آن را منتشر کنم. من شرکت فوق‌العاده‌ای راه انداختم. من می‌توانستم از بانک‌ها وام بگیرم ولی نگرفتم چون پول داشتم و همین موجب شگفتی بسیاری در این سال‌ها شده است. حدس می‌زنم شما باید بگویید که من واقعا در سیاست هم موفق هستم.

چاک تاد درباره تغییر حزب جمهوری‌خواه در دید او پرسید. آیا فکر می‌کنید که شما باعث این تغییر شدید یا فکر می‌کنید حزب تغییر می‌کند و شما رهبری هستید که آنها انتخاب کردند؟ ترامپ گفت: فکر می‌کنم عقل سلیم موجب آن شد. مردم می‌پرسند که آیا شما محافظه‌کارید؟ حدس می‌زنم محافظه‌کار باشم اما با عقل سلیم. معتقدم به مرزهای قدرتمند نیاز داریم. در ضمن مکزیک هم کار فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهد. ما اقتصادی عالی داریم و مردم دوست دارند اینجا بیایند. اما روند آن کند شده است. من طرفدار مرزها، بهداشت و درمان عالی هستم. اوباماکر فاجعه بود.

رئیس‌جمهوری در پاسخ به اینکه آیا برای شکست آماده‌اید، گفت: نه. شاید نه. احتمالا نه. خب خیلی بهتر می‌شد اگر می‌گفتم بله ولی احتمالا برای شکست آماده نیستم. باخت را دوست ندارم. در زندگی‌ام خیلی شکست نخورده‌ام.

ترامپ در پاسخ به این حقیقت که آرای مردمی را در ۲۰۱۶ به دست نیاورد، در سخنانی نامفهوم گفت: خب حرفی می‌زنم که دوباره جنجال می‌کند. آرای زیادی انداخته شد که باور کردنی نبود. نگاهی به کالیفرنیا بیندازید. آنها به میلیون‌ها رای اذعان کردند.

خبرنگار از او پرسید که درباره چه صحبت می‌کند. ترامپ گفت: آرای غیر قانونی زیادی بود. اما درباره آرای مردمی، باید بگویم که من برای آرای مردمی کمپین نکردم.

ترامپ در پاسخ به اینکه مایل است تا دوباره با هیلاری کلینتون وارد رقابت شود، گفت: خیر. در واقع مایلم با جو بایدن (معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا) رقابت داشته باشم. این ترجیح من است. جو خوابالو. او خوابالو است. کلینتون خوابالو نیست. برای یک جمهوری‌خواه کسب کالج الکترال سخت‌تر از به دست آوردن آرای مردمی است. دست‌کم برای من. من به ۱۹ یا ۲۱ ایالت رفتم. چهار مرتبه فقط به ایالت مین رفتم چون آرای آن را می‌خواستم. آن را گرفتم و این زیبایی کالج الکترال است. خب من حامی چیزهای دیگری بودم‌ و تغییر کردم. اما به شما می‌گویم که کالج الکترال آرای بیشتر ایالات‌ را به شما می‌دهد. دوره سوم ریاست جمهوری هم در کار نیست. قبلا درباره آن شوخی کردم.

ترامپ در پاسخ به اینکه آیا نتایج انتخابات ۲۰۲۰ را می‌پذیرد، گفت: ۱۰۰ درصد. قطعا. هر آنچه در ۲۰۲۰ رخ دهد می‌پذیرم.

ترامپ پیشتر درباره تایید مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در ۲۰۲۴ تردید کرده بود و همین موجب شد تا حضور ۱۰۰ درصدی پنس در ۲۰۲۰ زیر سوال برود. رئیس‌جمهوری آمریکا به ان‌بی‌سی گفت: او معاون فوق‌العاده‌ای است و دوست من. آن زمان که چنین سوالی از من پرسیدند، من از سوال شگفت‌زده شدم و برای همین تردید کردم. من اصلا به چنین چیزی فکر نکردم. این می‌تواند تنها دلیل باشد. اینکه در ۲۰۲۴ چه اتفاقی می‌افتد، نمی‌دانم. نمی‌دانم که او نامزد می‌شود یا نه. اصلا نمی‌دانم چه کسی شرکت می‌کند.

ترامپ درباره صحبت با روسای جمهوری پیشین آمریکا نام جورج بوش و جیمی کارتر را آورد و گفت که صحبتی با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا نداشته است. او گفت: جیمی کارتر را دوست دارم. او گاها از من دفاع می‌کند. لزوما با او اتفاق‌نظر ندارم. او این را درک می‌کند، من هم. با این حال بارها از من دفاع کرده است و معتقد است که رسانه‌ها بدترین برخورد را با من داشته‌اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار: 3 تیر 1398 ، کدخبر: 1273178 ، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین