پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۱۶۰۷۴
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
رئیس دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره گفت: معاون پژوهشی وزیر علوم دغدغه ترویج کرسی‌های نظریه‌پردازی را ندارد.

شعارسال: حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، با اشاره به تفاوت‌های میان کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی گفت: کرسی‌های آزاداندیشی و کرسی‌های نظریه‌پردازی دو مقوله متفاوت هستند؛ متولی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه معاونت فرهنگی است و طبیعتاً در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم معاون فرهنگی وزیر، سیاست‌گذاری و مدیریت کلان آن را باید داشته باشد.

وی افزود: متولی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه؛ معاونت‌های پژوهشی هستند و متولی آن در سطح وزارت نیز معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است؛ بنابراین کرسی‌های آزاداندیشی فعالیتش بیشتر دانشجویی است ولی کرسی‌های نظریه‌پردازی فعالیتش مربوط به اساتید است.

رئیس دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره بیان کرد: آیین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی در شورای اسلامی شدن دانشگاه تصویب می‌شود اما کرسی‌های نظریه‌پردازی؛ یک شورا و هیئتی زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ‌نام هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دارد.

برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در سال‌های اخیر سیر نزولی داشته است

خسروپناه با اشاره به گلایه مقام معظم رهبری از دانشجویان در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی عنوان کرد: متأسفانه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در این سال‌ها سیر نزولی داشته و اشکال مقام معظم رهبری یک اشکال درستی است و واقعیت هم همین را نشان می‌دهد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد: با وجود فضایی که اعتقاد به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی ندارد، باید دانشجویان خودجوش و آتش به اختیار در دانشگاه‌ها کرسی آزاداندیشی را تقویت کنند و راه بیندازند و فعالش کنند.

خسروپناه تأکید کرد: برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها مشروط بر این است که قدری سعه‌صدر هم بالا رود، همه تشکل‌های دانشجویی را درگیر کنند.

وی اذعان کرد: تشکل‌های دانشجویی دیدگاه‌های متفاوتی در مسائل سیاسی و فرهنگی دارند لذا بحث حجاب اجباری یا مقوله‌هایی از این قبیل که در جامعه ما مسئله است، تشکل‌ها هم دیدگاه‌های متفاوتی دارند، بهتر است کرسی آزاداندیشی برگزار کنند، بحث‌هایشان را بکنند و آزادانه ولی مبتنی بر اخلاق و منطق، مباحث را دنبال کنند.

۴۶ نظریه و نوآوری در کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره ثبت شده است

رئیس دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره اظهار کرد: کرسی‌های نظریه‌پردازی از سوی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره سامان می‌گیرد؛ این هیئت در طول پنج سال اخیر ساختاری را تعریف کرد و آن مبتنی بر این بود که در هر استانی یک کمیته راه‌اندازی شود تا خود دانشگاه درگیر برگزاری کرسی‌ها بشود و با سیاست‌گذاری و نظارت ستاد که همان هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی باشد، انجام گیرد. نکته دیگر هم اینکه کرسی‌های علمی-ترویجی بر انواع کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره اضافه شد که قدری برگزاری آن راحت‌تر است؛ یعنی کسی یک مقاله علمی-پژوهشی هم نوشته است، می‌تواند این نوع کرسی را برگزار کند.

خسروپناه ادامه داد: تغییر ساختاری دیگری که در برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره صورت گرفت این است که در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها، برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و حتی کرسی‌های ترویجی را گنجانده و امتیاز دادند؛ این چند تغییر ساختاری و آیین‌نامه‌ای باعث شد استقبال خوبی از برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره صورت بگیرد.

وی اعلام کرد: در این پنج سال دو هزار و ۶۰۰ کرسی ترویجی در سراسر کشور برگزار شده و کرسی‌های نظریه‌پردازی هم بیش از ۲۰۰ مورد بوده است؛ همچنین ۴۶ نظریه و نوآوری ثبت شده است که تقریباً قبل از این پنج سال اخیر، تنها ۱۸ نظریه و نوآوری ثبت شده بود اما در این پنج سال اخیر تبدیل به ۴۶ نظریه و نوآوری شده است.

معاونت پژوهشی وزارت علوم قدمی برای برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی برنداشته است

عضو شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اذعان کرد: حرکت و جنبشی در برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی صورت گرفته است ولی من هنوز این وضعیت را مطلوب نمی‌دانم، علتش هم این است که معاونت پژوهشی وزارت علوم برای برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی قدمی برنداشته است.

خسروپناه تصریح کرد: دقیقاً ارتباط مستقیم شورای عالی انقلاب فرهنگی با دانشگاه‌ها، دانشگاه را در برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی فعال کرده است؛ یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی که باید کار ستادی بکند، به‌ناچار وارد شده و دانشگاه‌ها را درگیر کرده است؛ البته انصافاً دانشگاه‌ها هم خوب وارد شدند ولی حقش این بود که معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این مقوله بپردازد.

وی تأکید کرد: معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نه‌تنها به این موضوع نپرداخته، حتی در جلسات هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی نیز حضور پیدا نکرده است. البته وزیر فعلی و وزیر سابق بارها تأکید می‌کردند کرسی‌های نظریه‌پردازی دغدغه ماست اما معاون پژوهشی‌شان به این دغدغه نپرداختند و نمی‌پردازند و در جلسات هم حضور نداشتند و اگر وزارت علوم این مقوله را جدی بگیرد، من فکر می‌کنم فعالیت‌هایی که اجمالاً گزارش دادم، مضاعف خواهد شد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 2تیر1398 ، کدخبر: 399792: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین