پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۸۸۵۸
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۳
یوسف عرفانی نسب مدیرعامل آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: به صراحت اعلام می‌کنیم که آب شرب استان در تمام نقاطی که تحت پوشش این شرکت هستند، هیچگونه آلودگی ندارد و در واقع کیفیت آب آشامیدنی جزء خطوط قرمز وزارت نیرو است.
شعار سال:مدیرعامل آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: به صراحت اعلام می‌کنیم که آب شرب استان در تمام نقاطی که تحت پوشش این شرکت هستند، هیچگونه آلودگی ندارد و در واقع کیفیت آب آشامیدنی جزء خطوط قرمز وزارت نیرو است.
نجات 74 روستا از کابوس آبرسانی سیار/آب شرب استان پاک پاک است
یوسف عرفانی نسب با بیان اینکه تاکنون از مجموعه هزار و 112 روستای سطح استان، کار آبرسانی 840 روستا به پایان رسیده است، اظهار کرد: از لحاظ ضریب بهره‌مندی 85.4 درصد و از لحاظ جمعیتی 87 درصد از جمعیت روستایی استان تاکنون از خدمات آبرسانی بهره‌مند شده‌اند.

وی افزود: ما از دولت و مجموعه مسئولان استانی اعم از دهیاران، بخشداران و فرمانداران انتظار داریم که ما را در پوشش آبرسانی 30 روستای بالای 100 خانوار یاری دهند؛ چرا که در این صورت ضریب بهره‌مندی در استان به حدود 95 درصد می‌رسد که در سطح کشور بی نظیر خواهد بود. اگرچه هم اکنون نیز ضریب بهره‌مندی استان از سطح کشور که در حدود 74 درصد است، بالاتر است و این مهم وضعیت بسیار خوب آبرسانی روستایی استان را علیرغم همه تنگناها و مشکلات موجود به خوبی نشان می‌دهد.

مشکل آبرسانی مأمونیه به زودی رفع می‌شود/11 روستا نیازمند آبرسانی سیار و جیره‌بندی آب

عرفانی نسب با اشاره به اینکه از مجموع 33 شهر استان، تقریبا 100 درصد جمعیت شهری تحت پوشش خدمات آبرسانی مجاز قرار دارند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تا به امروز تمام شهرهای استان به غیر از شهر مأمونیه که در مواقعی با قطعی یا افت فشار آب مواجه است، با مشکل خاصی در حوزه آبرسانی مواجه نیستند و کمبود آب آنها را تهدید نمی کند. در شهر مأمونیه نیز به دلیل برخی مشکلات اجتماعی، حمایت های کافی از ما صورت نگرفت و حفر چاهی که قرار بود در سال گذشته به منظور رفع مشکلات آبی این منطقه حفر شود، در نهایت عملیاتی نشد و این امر باعث شد که امروز این شهر به نسبت سایر شهرهای استان مشکلاتی را در حوزه آبرسانی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات آبرسانی شهر مأمونیه نیز به زودی برطرف می شود، گفت: شورای تأمین استان در قالب مصوبه ای حمایت جدی خود را به منظور رفع مشکلات آبرسانی شهر مأمونیه اعلام کرده و عقد قرارداد نیز انجام شده است. در راستای این اقدامات، به زودی دستگاه های مورد نیاز برای حفر چاه در شهر مأمونیه مستقر می شوند و عملیات اجرایی برای رفع مشکلات آبرسانی این منطقه آغاز می شود.

عرفانی نسب با بیان اینکه در تیرماه سال گذشته 85 روستا بوسیله آبرسانی سیار آبرسانی می شدند یا با جیره بندی آب مواجه بودند و در تیرماه سال جاری این عدد به 11 روستا رسیده است، اضافه کرد: از 11 روستایی که هم اکنون به صورت آبرسانی سیار و یا جیره بندی آبرسانی می شوند، 7 روستا در شهرستان اراک قرار دارند که شرکت آب و فاضلاب روستایی استان از حیث تأمین کمی آب مورد نیاز این مناطق با مشکلی روبرو نیست، اما از لحاظ کیفی این امکان وجود دارد که آب پایداری برای آنان در دسترس نباشد. ما درصدد هستیم که با شناسایی منطقه مناسبی که با معرفی شرکت آب منطقه ای استان انجام می شود، بتوانیم منابع پایداری را برای این تعداد روستای باقی مانده فراهم کنیم و مشکل آب این نواحی را نیز به زودی برطرف کنیم.

سهم بارش‌های اخیر در افزایش منابع آبی/مصرف بی‌رویه همچنان ممنوع

مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی با اشاره به اینکه بارش های اخیر کشور در تأمین بخشی از آب مورد نیاز مناطق روستایی استان، تاثیر بسیاری داشته است، بیان کرد: از آنجاکه جنس آبرسانی در مناطق شهری و روستایی با یکدیگر متفاوت است، بارش برف و باران تاثیر خود را به دلیل تعداد بالای قنات ها و چشمه ها در نواحی روستایی به خوبی نشان می دهد و البته میزان این تاثیرگذاری در مناطق شهری به مراتب کمتر است. در حال حاضر در مناطق روستایی 27 رشته قنات و 133 چشمه وجود دارد و این ظرفیت سبب شده است تا بارش های اخیر در تأمین بخش زیادی از آب مورد نیاز مناطق روستایی یاریگر ما باشند و ما با مشکلی در این زمینه مواجه نباشیم.

عرفانی نسب با بیان اینکه بارش های اخیر استان در افزایش سهم منابع آبی نقاط شهری هم تاثیر بسزایی داشته است، خاطرنشان کرد: از آنجاکه تأمین منابع آب نقاط شهری عمدتا بر پایه حفر چاه های عمیق است، بارش ها در نواحی شهری به اندازه مناطق روستایی نمی توانند بر افزایش سطح منابع آبی تاثیرگذار باشند، اما علیرغم خشکسالی سالهای اخیر در کشور و به تبع آن استان مرکزی، این بارش‌ها بی تاثیر هم نبوده و سبب شده است تا در نقاطی سطح منابع آبی افزایش یابند و اندکی کمبود آب گذشته جبران شود؛ برای نمونه بارش های اخیر در شهرستان ساوه سبب شده است تا سد الغدیر این شهرستان پس از 22 سال سرریز کند و هم اکنون حداکثر ظرفیت آبی خود که در حدود 280 میلیون متر مکعب آب است، را دارا باشد.

وی با تاکید بر اینکه بارش‌های اخیر استان مرکزی سبب شده است تا سطح منابع آب‌های زیر زمینی نیز بواسطه عبور رودخانه ها و جریان آب بر روی سطح زمین افزایش یابد، بیان کرد: افزایش سطح منابع آبی استان در پی بارش های اخیر لزوما نباید اینطور معنا شود که ما مجاز به استفاده از هر میزان منابع آبی هستیم، بلکه در هر صورت باید شیوه و الگوی صحیح مصرف آب را در همه زمینه های کشاورزی، صنعت و مصرف خانگی فرا بگیریم و حتی در شرایط کنونی نیز که منابع آبی استان افزایش پیدا کرده اند، در مصرف آب دقت کافی را داشته باشیم. با توجه به اینکه بیش از 90 درصد منابع آبی استان در حوزه کشاورزی مصرف می شود، نیاز است تا در این حوزه به شیوه و میزان مصرف آب اهمیت بیشتری داده شود.

خسارت 10 میلیاردی سیل به زیرساخت‌های آبرسانی استان

وی با اشاره به اینکه در حوزه شهری و روستایی در مجموع 10 میلیارد تومان به زیرساخت ها و تأسیسات آبرسانی سطح استان خسارت وارد شده است، خاطر نشان کرد: در برخی از جاده های دسترسی و خطوط انتقال که عمدتا در نقاط روستایی نیز بودند، خساراتی به زیرساخت های آبرسانی وارد شده است که به اعتقاد من نمی توان نام آن را خسارت گذاشت؛ چرا که این خسارات در مقایسه با برکات و فواید بارش‌های اخیر چندان به چشم نمی آید. همچنین از آنجاکه استان مرکزی در گروه استان هایی که دچار خسارت شدیدی شده بودند قرار نداشت، تاکنون اعتباری برای جبران خسارت وارده به استان تخصیص داده نشده است؛ هرچند بسیاری از خسارات وارده در حال حاضر برطرف شده اند و بهسازی یا بازسازی مجدد در خصوص آنها انجام شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی گفت: ما با استفاده از تمام ظرفیت ها و ابزارهای خود اعم از تبلیغات و آگاه سازی عمومی در زمینه مصرف آب، درصدد هستیم تا عموم مردم را با شیوه های صحیح مصرف آب آشنا کنیم و از این طریق از میزان هدررفت منابع آبی استان تا حد امکان جلوگیری کنیم. با توجه اینکه امروزه اکثر جمعیت نقاط شهری در آپارتمان ها و ساختمان های چند طبقه زندگی می کنند، لزوم استفاده از تجیهزات کاهنده مصرف آب بیش از گذشته در این مناطق و حتی مناطق روستایی احساس می شود و باید مردم هم در نقاط شهری و هم در نقاط روستایی به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد: وظیفه اصلی ما تأمین آب شرب مردم است و استفاده از این منابع آبی در مصارفی غیر از این مورد، صحیح نیست؛ اما از آنجاکه درآمد و اقتصاد اکثر جمعیت روستایی استان در اطراف منازل مسکونی و از طریق مشاغلی همچون کشاورزی و دامداری است، نمی توانیم نسبت به این مناطق سخت گیری بیش از اندازه به خرج دهیم. هرچند در نقاطی که بحث فضای سبز به مراتب کمرنگ‌تر از نقاط شهری است، نسبت به مصرف منابع آب در حوزه شرب و مصرف خانگی تاکید می شود.

تأمین منابع آبی پایدار، اصلی ترین زیرساخت آبرسانی شهری و روستایی

عرفانی نسب با تاکید بر اینکه تأمین منابع آبی پایدار، اولین و اصلی ترین زیرساخت لازم برای تأمین آب نواحی شهری و روستایی است، اظهار کرد: بدین منظور در حوزه کلان شهری چندین پروژه بزرگ در سطح استان در حال انجام است که برخی از آنها نیز تا حدودی به بهره برداری رسیده اند.

وی افزود: متاسفانه در پروژه سد کمال صالح که نقش مهمی در تأمین آب شهر اراک و بعضا برخی نقاط روستایی این شهرستان دارد. حقآبه شرب شهر اراک از این سد 55 میلیون متر مکعب است اما در حاضر امکان تأمین بخشی از این میزان حقابه بدلیل عدم تکمیل خطوط رینگ شمالی و جنوبی شهر اراک، وجود ندارد. البته متولی رفع این نقیصه، شرکت آب منطقه ای استان است که امیدواریم با اقدامات خوبی که در این زمینه صورت می گیرد، به زودی مشکلات این حوزه نیز حل و فصل و مخازن مورد نیاز نیز احداث شود و امکان بهره برداری بیشتر مردم اراک از این سد ایجاد شود.

وی خطوط رینگ شمالی و جنوبی شهر اراک را از جمله ایرادات اساسی این شهرستان در حوزه آبرسانی دانست و افزود: ما آمادگی خود را به منظور سرمایه گذاری و شروع عملیات اجرایی در این زمینه اعلام می کنیم؛ البته به شرطی که در حساب های فی مابین ما این موضوع لحاظ شود.  

وی اضافه کرد: بخش دیگری از این اقدامات زیر ساختی، آبرسانی از چشمه هفتیان به شهر تفرش و روستاهای اطراف این شهرستان است که شرکت آب منطقه ای استان به عنوان متولی این امر تا کنون پیگیری های لازم را به منظور اتمام طرح انجام داده است و ما نیز درصدد هستیم تا با شناسایی منابع آبی پایدار، بتوانیم به نقاط مورد نظر خود کار آبرسانی را انجام دهیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی افزود: متاسفانه وضعیت شبکه های آبرسانی نقاط شهری و روستایی در استان چندان مطلوب نیست و به جز در حدود 50 روستای استان که بعد از انقلاب کار احداث شبکه آبرسانی خانگی آنها به پایان رسیده است، مابقی از تاریخ آبرسانی آنها مدت بسیار زیادی می گذرد. همچنین بر اساس آمار سازمان مدیریت، در 50 سال گذشته در حدود 1600 روستا در سطح استان مرکزی وجود داشته است که به نظر می رسد دلیل عمده از بین رفتن بسیاری از آنها، مشکلات کم آبی یا نبود آب بوده است.

تکمیل مجتمع‌های آبرسانی نیمه‌کاره در اولویت/اعتبارات موجود جوابگو نیست

عرفانی نسب تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه تمام مجتمع‌های آبرسانی سطح کشور با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه را از جمله اقدامات خوب دولت کنونی در حوزه آبرسانی شهری و روستایی برشمرد و گفت: در استان مرکزی 33 مجتمع آبرسانی نیمه تمام از گذشته وجود داشت که خوشبختانه در مدت سه ساله اخیر موفق شده‌ایم کار 17 مجتمع را به سرانجام برسانیم که به اعتقاد ما اقدام بزرگی در حوزه آبرسانی روستایی بود و توانست بعضا برخی از روستاهای استان را از خطر کمبود آب نجات دهد. در حال حاضر در حدود 130 مجتمع آبرسانی فعال در سطح استان وجود دارد که بخش عمده ای از منابع آبی نواحی شهری و روستایی را تأمین می‌کنند.

وی بر لزوم حفظ شبکه کنونی آبرسانی شهری و روستایی استان تاکید کرد و افزود: مجموع خطوط انتقال و شبکه توزیع آب در سطح استان در حوزه روستایی، 6000 کیلومتر و در حوزه شهری 4100 کیلومتر است که در سال گذشته در حوزه روستایی در حدود 200 کیلومتر و در حوزه شهری نزدیک به 40 کیلومتر از خطوط انتقال شبکه های آبرسانی استان اصلاح و بازسازی مجدد شده اند و پرت آبی آنها کاهش یافته است. البته تمامی پرت آبی که گزارش می شود ناشی از هدررفت آب نیست و گاها می تواند بر اثر خطای دید مأمور نظارت یا ایراد کنتورهای آبی باشد. در حال حاضر درصد پرت آب در نقاط روستایی 27 درصد و در نقاط شهری حدود 22 درصد است که به نسبت سال گذشته که در حدود 34 درصد بوده است، با کاهش خوبی روبرو شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در سال گذشته در حوزه بازسازی خطوط انتقال شهری موفقیت چندانی نداشته‌ایم، درصد پرت آب در این نقاط با کاهش محسوسی مواجه نشده است. همچنین به دلیل اینکه اعتبارات این حوزه در سال گذشته کمک چندانی به ما نکردند و از طرفی تعرفه‌های آبرسانی نیز سال‌های زیادی بدون تغییر باقی مانده بود، تاکید ما بیشتر بر حفظ وضعیت موجود بوده است.

عرفانی نسب تصریح کرد: ما در سال گذشته در حوزه روستایی در حدود 49 میلیارد تومان و در حوزه شهری 55 میلیارد تومان اعتبار داشته ایم که بخشی از اعتبارات حوزه شهری نیز به حوزه فاضلاب مربوط می‌شود و با توجه به اینکه در حدود 23 درصد از جمعیت استان مرکزی را روستاییان و در حدود 77 درصد را نیز شهرنشینان تشکیل می‌دهند، اعتبارات شهری به هیچ عنوان جوابگوی ما نیست. در حال حاضر قیمت تمام شده هر متر مکعب آب در حوزه شهری 1200  تومان و در حوزه روستایی در حدود 800 تومان است و این در حالی است که مشترکین شهری و روستایی به ازای هر متر مکعب مصرف آب به ترتیب 650 و 400 تومان پرداخت می‌کنند.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی اظهار کرد: بر اساس الگوی مصرف، برای هر فرد به صورت روزانه 150 لیتر آب در نظر گرفته شده است که متاسفانه نه تنها در استان مرکزی بلکه در سطح کشور نیز معمولا این میزان مشخص شده رعایت نمی‌شود و مصرف مشترکین بالاتر از حد مجاز است. در این راستا برای مشترکانی که در ماه کمتر از پنج متر مکعب آب مصرف کنند، طرح‌های تشویقی متعددی پیش‌بینی شده است که البته با توجه به فرهنگ مصرف آب در سطح کشور، در این راستا نیازمند اقدامات جدی‌تری هستیم.

67 درصد جمعیت استان تحت پوشش شبکه فاضلاب/از ظرفیت پسآب‌های تولیدی به خوبی استفاده نمی‌شود

وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه فاضلاب شهری و روستایی انجام شده است، گفت: خوشبختانه هم اکنون استان مرکزی در حوزه شبکه‌ها و تأسیسات فاضلاب شهری و روستایی رتبه دوم یا سوم را در سطح کشور داراست و در حدود 67 درصد از جمعیت استان تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند؛ در حدی که تصفیه‌خانه‌های این حوزه نیز به بهره‌برداری کامل برسند، ما این امکان را داریم که در حدود 77 درصد از جمعیت استان را تحت پوشش شبکه فاضلاب درآوریم. در حال حاضر در هشت شهرستان استان شبکه‌های فاضلاب تشکیل شده و 11 تصفیه خانه نیز در سطح استان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی با بیان اینکه کار تکمیل 99 درصد از شبکه های فاضلاب شهر اراک به اتمام رسیده، اضافه کرد: در شهرستان های دلیجان، خمین و ساوه تقریبا 100 درصد از مشترکین تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند و در نقاط دیگر نیز به زودی با رفع موانع موجود، پوشش 100 درصدی محقق می‌شود. متاسفانه در سطح کشور برای پسآب فاضلاب فکر اساسی نشده و از ظرفیت این بخش به خوبی استفاده نمی‌شود؛ در حال حاضر در شهر اراک در حدود 1300 لیتر بر ثانیه پسآب فاضلاب تولید می‌شود، اما علیرغم اینکه می‌توان از این ظرفیت در صنعت و دیگر بخش‌ها استفاده کرد، تاکنون هیچ بهره‌ای از این ظرفیت برده نشده است.

در حوزه فاضلاب به دنبال سرمایه‌گذار هستیم

وی ادامه داد: طبق تفکیک وزارت نیرو، مدیریت پسآب فاضلاب با شرکت آب منطقه‌ای است، اما ما نیز بر اساس ساز و کار قانونی باید از کسانی که خواهان سرمایه‌گذاری در این بخش هستند، حمایت‌های کافی را داشته باشیم. ما تا به امروزه این آمادگی را داشته‌ایم تا از افرادی که خواهان سرمایه‌گذاری در این بخش هستند، حمایت کنیم و فراخوان‌هایی را نیز در خصوص فاضلاب شهر مهاجران، تکمیل فاضلاب شازند و آستانه، پسآب فاضلاب شهرستان‌های خمین و ساوه و شهر اراک منتشر کرده‌ایم. البته در خصوص فاضلاب شهر مهاجران مذاکراتی با شرکت پتروشیمی امام خمینی (ره) انجام شده است که در صورت فراهم شدن بسترهای لازم، این طرح نیز عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی افزود: در حال حاضر ما در حوزه فاضلاب به دنبال سرمایه‌گذار هستیم و تلاش داریم از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم. سرمایه گذار با احداث تصفیه خانه و ثبت قرارداد در خصوص پسآب فاضلاب، می تواند به مدت مشخصی که در قرارداد به ثبت رسیده است، از پسآب های تولیدی استفاده لازم را ببرد. برخی الزامات قانونی مبنی بر لزوم استفاده از پسآب های تولید شده به جای استفاده از منابع زیر زمینی در برخی امور، می‌تواند در راستای جذب سرمایه‌گذار مفید واقع شود.

عرفانی نسب با بیان اینکه هرساله در حوزه تحقیقاتی و استفاده از طرح های پژوهشی، اولویت هایی از سوی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی اعلام می شود، گفت: ما این آمادگی را داریم تا در موضوعاتی که به حوزه کاری ما مربوط می‌شود، از تحقیقات و طرح‌های پژوهشی ارائه شده که توسط وزارت نیرو تائید می‌شوند، حمایت‌های لازم را انجام دهیم.

آب شرب استان پاک پاک است/تکمیل دو پروژه عمرانی آبفا در سال جاری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی تاکید کرد: ما به صراحت اعلام می‌کنیم که آب استان در تمام نقاطی که تحت پوشش این شرکت هستند، هیچ گونه آلودگی ندارد و این موضوع جزو خطوط قرمز وزارت نیرو است. شرعا و عرفا هیچ کسی نمی‌تواند به سمت آلوده کردن آب نواحی شهری و روستایی استان حرکت کند و دانشگاه علوم پزشکی نیز به عنوان یک دستگاه بالادستی، هر روزه ما را نظارت می کند. ممکن است در مواردی شوری و طعم آب تغییر کند که ما آن را تایید می‌کنیم؛ اما این مورد هیچ ضرری برای بدن ندارد و ممکن است تنها کمی ذائقه افراد را اذیت کند.

وی با اشاره به پروژه های عمرانی این شرکت در سال جاری، اضافه کرد: پروژه فاضلاب تصفیه خانه شازند و آستانه از پروژه‌های عمرانی این شرکت در حوزه شهری در سال جاری هستند که با تخصیص کامل اعتبار به بهره‌برداری خواهند رسید. در حال حاضر تصفیه خانه این مجموعه به تنهایی نیازمند اعتبار 20 میلیارد تومانی است تا بتوانیم در حدود نیمی از شبکه فاضلاب اجرایی را به مدار بهره‌برداری برسانیم. همچنین فاز سوم فاضلاب شهر اراک نیز از دیگر پروژه‌های عمرانی بزرگ این شرکت است که در آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

عرفانی نسب افزود: در حوزه روستایی نیز ما بر تکمیل مجتمع های آبرسانی نیمه کاره تمرکز داریم تا از این طریق بتوانیم دایره خدمات آبرسانی خود را گسترش دهیم. با توجه به اینکه مصوبات این مجتمع‌ها ملی هستند و هنوز در خصوص اعتبارات در نظر گرفته شده برای تکمیل این پروژه‌های نیمه کاره مصوبه ای به استان ابلاغ نشده است، نمی‌توان در خصوص تعداد دقیق مجتمع هایی که در سال جاری تکمیل می‌شوند، اظهار نظر کرد.

تعرفه‌های آب و فاضلاب با واقعیت تناسبی ندارند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی، بهبود خدمات در حوزه آب و فاضلاب را مستلزم توجه بیشتر به تعرفه‌های ارائه شده دانست و اضافه کرد: این تعرفه ها با واقعیت هیچ تناسبی ندارد. در مقایسه با خدمات دیگر، حیاتی بودن و عدم جایگزینی آب امتیازاتی هستند که برای این مایه حیاتی شناخته می‌شود و لذا تعرفه‌های ارائه شده برای این حوزه نیازمند بازنگری و توجهی اساسی هستند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:16تیر 1398،کدخبر:98041608157،www.isna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین