پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۹۳۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۹
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از طراحی و ارائه سیستم عامل اندروید ایرانی خبر داد؛ این موضوع با واکنش کاربران فضای مجازی روبه‌رو شد به همین جهت وزیر در صفحه اینستاگرام خود توضیحات تکمیلی را ارائه داد.

شعارسال: محمدجواد آذری جهرمی، روز دوشنبه در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت: امروز بخش زیادی از نظرات شما را در خصوص سیستم عامل اندروید سفارشی شده خواندم. تلاش می‌کنم به برخی محورهای سئوالاتی که داشتید، پاسخ دهم.

وی در خصوص چرایی پیگیری این سیستم عامل افزود: در یکسال گذشته، تعدادی از نرم‌افزارهای ایرانی از گوشی‌های تلفن همراه، توسط شرکت‌های آمریکایی به بهانه‌های مختلف حذف شدند. ضربه بزرگی به کسب‌وکارهای ایرانی وارد شد، این اقدام از شرکت اپل آغاز و به گوگل نیز تسری پیدا کرد. آیا باید دست روی دست گذاشت تا کسب و کار جوانان ایرانی از دست برود؟

در قدم دوم وزیر ارتباطات به تشریح این مسئله پرداخت که شرکت گوگل دلیل حذف نرم‌افزارهای ایرانی را عدم رعایت امنیت کاربران ذکر کرده بود یا نه؟ وی خاطرنشان کرد: در خصوص پوسته‌های تلگرام، وزارت ارتباطات در دی‌ماه ۹۶ بیانیه داد و اعلام کرد که امنیت این پوسته‌ها را تایید نمی‌کند، هم‌اینک نیز با پایان مهلت قضایی فعالیت آنها خاتمه یافته است. اما یک سئوال: آیا گوگل در خصوص بدافزارهایی که با نصب بر روی گوشی تلفن همراه، تحت عنوان ستاره مربع‌ها و خدمات ارزش افزوده جیب مردم و نیز اطلاعات آنها را هم سرقت می‌کند همین برخورد را می‌کند؟ سیاست حفاظت از داده‌ها باید همواره مورد احترام باشد و نه سلیقه‌ای.

سوال بعدی از وزیر ارتباطات این بود؛ آیا با این سیستم عامل، دسترسی به سرویس‌های بین‌المللی، محدود می‌شود؟ آیا همه نرم‌افزارها اندرویدی روی آن قابل نصب است؟ آیا استفاده از این سیستم عامل باعث محدودیت برای من نمی‌شود؟

آذری جهرمی در پاسخ گفت: با این سیستم عامل، شما قادر به استفاده از تمام نرم‌افزارهای بین‌المللی هستید، اما به عکس، گوگل قادر به دستکاری گوشی شما نخواهد بود. به دیگر سخن، جاده یک‌طرفه شده و ایرانی‌ها قادر به استفاده از همه خواهند بود اما دیگر قابلیت تحریم و حذف ایرانی‌ها وجود نخواهد داشت.

و مسئله اصلی که وزیر ارتباطات در پایان پست اینستاگرامی خودش به آن پرداخت، بحث امنیت اطلاعات کاربران زمان استفاده از این سیستم عامل است: این سیستم عامل در اختیار همه است، قابلیت بررسی در همه آزمایشگاه‌های امنیت سایبری دنیا را دارد. ارزیابی مرکز امنیت سازمان فناوری اطلاعات، سلامت سیستم را نشان می‌دهد. از بررسی‌های داخلی و بین‌المللی نیز استقبال می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه عرضه آزمایشی از روز (۱۷ تیرماه) آغاز شده و در سطح انبوه تا شهریورماه صورت خواهد گرفت، در پایان افزود: سرنوشت این سیستم عامل با پیام داخلی اصولاً تفاوت زیادی دارد: تصور کنید یک روز صبح متوجه شوید نرم‌افزار حمل و نقل عمومی، سفارش غذا، بانکداری و بسیاری خدمات دیگر ایرانی را که بر روی گوشی خود استفاده می‌کردید دیگر روی گوشی شما نباشند و با دخالت کشوری دیگر حذف شده باشند. توسعه این سیستم عامل کمک می‌کند در آن روز بی‌چاره نباشیم».

آذری جهرمی در پاسخ به کاربران صفحه اینستاگرام خود نوشت از دیروز با این سیستم‌عامل کار می‌کنم و به کاربران مجدد تاکید کرد که استفاده از این سیستم عامل اجباری نیست و روزی که دوباره تحریم‌های اقتصادی علیه ایران انجام شود، این سیستم عامل می‌تواند جایگزین خوبی برای سیستم عامل اندروید باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری پانا، تاریخ انتشار: 17تیر1398 ، کدخبر: 927502: www.pana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
0
0
کاش همه مثل این وزیر جوان باشن و برای هر چیزی دلسوز باشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین