پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۷۴۹
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
روز گذشته وزير نفت ايران در اظهارنظري در نشست هم‌اندیشی کارگروه ارتقای سلامت اداری و مبارزه با مفاسد اقتصادی و هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت نفت، حرفي زد كه مصداق عيني آن را در يكي از زيرمجموعه‌هاي آن به‌خوبي مي‌توان ديد.

شعارسال: بيژن زنگنه، از بخش قراردادها و مناقصه‌ها به‌عنوان زمینه بروز فساد در نفت نام برد و حالا در يكي از زيرمجموعه‌هاي شركت ملي صنايع پتروشيمي كه صد درصد سهام شركت عمليات غيرصنعتي پازارگاد را در اختيار دارد، خدمات تهيه غذاي كارگران به مبلغ صد ميليارد تومان بدون مناقصه و حتي بدون ترك تشريفات و حتي فراتر، بدون انعقاد قرارداد به شركت پيشگامان خوراك تابان (سهامي خاص) واگذار شده است.

اين خبر البته در گفت‌وگوي «نفتي‌ها» با محسن افخمي، دستيار ارشد مديرعامل اين شركت، به‌نحوي تأييد شده است. او كه به نظر مي‌رسيد در اين گفت‌وگو كمي هراسان شده، گفته است: «ارائه خدمات از سوي اين پيمانكار، تنها به علت خداحافظي قريب‌الوقوع پيمانكار سابق و كمبود زمان براي برگزاري مناقصه به‌دليل تأمين خوراك روزانه كارگران بوده است.» بااين‌حال در پاراف‌هاي اين نامه، مديران به‌طور كاملا شفاف، كار را به اين شركت سپرده‌اند و عجيب است كه اكنون اعلام مي‌‌كنند «... به اين پيمانكار اعلام شده براي گرفتن كار حتما بايد در مناقصه‌اي كه به‌زودي برگزار مي‌شود، شركت كند.»

دورهمي بازنشستگان در يكي از شركت‌هاي دولتي
اين البته بخشي از تخلفات اين شركت به شمار مي‌رود. باوجود آنكه صد درصد سهام اين شركت متعلق به هلدينگ خليج‌فارس، زيرمجموعه اصلي شركت ملي صنايع پتروشيمي است و در اين هلدينگ هم 20 درصد سهام بهطور مستقيم در اختيار دولت قرار دارد و 40 درصد آن نيز سهام عدالت است و به‌طور غيرمستقيم در اختيار دولت قرار گرفته و دولتي محسوب مي‌شود، مديران بازنشسته با حقوق‌هاي نجومي بر كرسي مديريت اين شركت، تكيه زده‌اند؛ درحالي‌كه بدون كسب مجوزهاي قانوني، امكان اينكه يك بازنشسته، در بخش مديريتي يك شركت دولتي روي كار بيايد، امكان‌پذير نيست. اين شركت خدماتي بهطور مستقيم متعلق به وزارت نفت است و يك جايگاه از سوي وزارت نفت در هيئت‌مديره اين شركت وجود دارد. نماينده وزير و يك نماينده هلدينگ خليج فارس نيز در هيئت‌مديره عضو هستند.به گفته برخي مطلعان، آنها اصرار بر آن دارند كه اين شركت خصوصي است و 20 درصد سهام دولتي، مانعي براي ما نيست. درحالي‌كه 40 درصد سهام اين شركت متعلق به سهام عدالت است كه آن نيز واگذار نشده و در اختيار دولت است.درحالي‌كه واحدهاي نظارتي و مجلس نيز بارها به شركت هشدار داده‌اند حضور بازنشسته در هيئت‌رئيسه اين شركت خلاف قانون است؛ اما بي‌توجه به اين تذكرها، اين روال كماكان ادامه دارد. چهار نفر ديگر از افراد بازنشسته نيز در اين شركت حضور دارند و البته در کنار آنها سه مدیر غیربازنشسته نجومی‌بگیر بدون سابقه مرتبط با فعالیت‌های این شرکت نیز دیده می‌شود. نکته قابل توجه آنکه، این مدیران جملگی پروازی هستند و هزینه‌های گزاف پرواز، هتل و غذا برای آنها در عسلویه بر گرده شرکت سوار است.

اخراج بالاي 100 نفر نيروي كار در كمتر از يك سال
با انتخاب «ا.ي» كه خود يك فرد بازنشسته نفتي محسوب مي‌شود به‌عنوان مديرعامل اين شركت، تغييرات عديده‌اي در اين شركت رخ داده است. اين شركت دو هزار نفر نيرو دارد كه حداقل 400 تا 500 نفر ليسانس و فوق‌ليسانس هستند و حدود 17 سال اين شركت را اداره كرده‌اند، اما حالا با روي‌كارآمدن «ا.ي»، در اين شرايط بد اقتصادي 106 نفر از نيروهاي اين شركت، اخراج شده‌اند.

روزي يك ميليون تومان براي مدير نجومي‌بگير!
يك منبع آگاه با بيان اينكه گاهي تعديل نيرو به‌دليل كاهش هزينه‌هاست، مي‌گويد: به‌ازاي 10، 12 نيروي اخراجي اين شركت با حداقل حقوق، يك مدير بازنشسته با حقوق‌ نجومي 25 تا 40 ميليون تومان بر سر كار مي‌آورد. جالب آنكه در اين بين، يكي از مديران ارشد با انعقاد قرارداد 40روزه، 40 ميليون تومان دريافت كرده‌ است؛ يعني روزي يك ميليون تومان!اين منبع آگاه با اشاره به اينكه اكنون فضاي خاصی در اين شركت به راه افتاده ، ادامه مي‌دهد: اغلب نيروهاي باسابقه و فني از اين شركت به شركت‌هاي ديگر رفته‌اند يا آنكه به خانه رفته‌اند و به آنها وعده داده شده در خانه باشيد و حقوق دريافت كنيد!

تنش در قلب انرژي ايران
به گفته او، شركت نيشكر هفت‌تپه با 700 نيروي كار، چنين مسائل اجتماعي، سياسي و امنيتي را براي كشور به وجود آورد، تصور كنيد يك شركت با دو هزار نيروي كار اگر در همين تنش باقي بماند، يك نابهنجاري بزرگ را در قلب انرژي ايران (عسلويه) ايجاد خواهد كرد.اين منبع آگاه ادامه مي‌دهد: آنها به هيچ قانوني تمكين نمي‌كنند. هفتمين نامه سازمان بازرسي براي اين شركت صادر شده است، اما به آن وقعي نمی‌نهند. روزي اين نامه‌ها براي آنها دردسر مي‌شود، اما تا آن روز شركت از دست رفته است.

5/1ميلياردتومان قرارداد يكروزه با شخص خاص
منبع مطلع ديگري نيز درباره تخلفات ديگر اين شركت مي‌گويد: امسال، سال نو، يك‌ميليارد‌و 500ميليون تومان به شخصي مي‌دهند كه براي آنها جشن برگزار كند؛ اما ضابطه‌اي براي آن وجود ندارد و حتي مناقصه‌اي برگزار نشده است. آنها با محورقرار‌دادن اینكه اين شركت خصوصي است، از زير بار مناقصه شانه خالي مي‌كنند. تمام واحدهاي نظارتي از وزارت اطلاعات، سازمان بازرسي كل كشور و... به شما مي‌گويند اين شركت دولتي است، اصرار بر خصوصي‌جلوه‌دادن آن براي چيست؟

واگذاري خدمات 100 ميلياردي بدون مناقصه
جالب آنكه در اين بين، زمينه‌سازي براي انعقاد يك قرارداد با يك شركت خدمات خودرويي، بدون برگزاري مناقصه، حتي بدون قرارداد رستوران و تأمين غذا به مبلغ صد ميليارد تومان در قالب نامه‌اي واگذار شده است. گفته‌اند كار را شروع كن و سر ماه، صورت وضعيت ارائه بده!اين منبع آگاه خبر مي‌دهد: هلدينگ خليج فارس نيز هفته گذشته، بازرس به اين شركت فرستاده است كه اطلاعات جمع‌آوري كند، اما مشخص نيست كه دايره اين تخلفات تا چه اندازه گسترده‌ است و آيا عزم جدي براي برخورد با اين حجم از تخلفات در يك شركت كوچك وابسته به صنعت پتروشيمي، وجود دارد و آيا بدنه وزارت نفت، اهميتي براي سخنان مبارزه با فساد وزير نفت قائل است يا خير.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 23 تیر 98، شماره: 3474


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین