پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۴۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
اینکه بهره گیری از توان تجربی-تاریخی بازنشستگان در ایران، مورد غفلت و کم توجهی است را باید از دو منظر زیاده خواهی گروهی از همین بازنشستگان در دوره تصدی‌های مدیریتی و ایجاد شکاف بینانسلی و از طرف دیگر، ضعف واقعی چرخه مدیریت دانش در کشور جستجو کرد. مسئله مورد اشاره یک بحث است و حمایت علی الظاهر بی‌طرفانه و شدیدا رپرتاژگونه تبلیغاتی از آقای عابدزاده سازمان هواپیمایی یک بحث دیگر. هرمنوتیک متن بیان می‌کند که یا نویسنده دارای علقه عاطفی با جناب آقای عابدزاده است یا دارای منفعت مادی در این سیستم سرتا به پا مشکل صنعت هوانوردی غیرنظامی کشور. فقط چند سوال، لطفا پنج خاصیت مدیریت عمری آقای عابدزاده در صنعت هوانوردی را نام ببرید ؟ آیا می‌دانید ایشان چطور در آسمان جای خودش را باز کرد و با توسل به چه شیوه‌هایی ارتقا مدیریتی خود را رقم زد؟ آیا می‌دانید چقدر دلسوزانه با ایشان برای تحول صنعت هوانوردی کشور صحبت شد؟ اگر شما نمی‌دانید ، خودشان و آقای جعفرزاده مدیر محترم روابط عمومی‌شان باخبرند و احتمالا شهادت می‌دهند.
شعار سال: حسین شریفی‌مقدم- علی عابدزاده هفته پیش بازنشسته شد. او عضو خانواده مدیران هوایی کشور است که سه دهه مسئولیت مدیرعاملی هواپیمایی آسمان را داشت و پس از آن به ریاست سازمان هواپیمایی کشوری رسید. وی مانند دیگر مدیران موافقان و منتقدانی داشته و دارد که عملکرد وی را الگویی موفق و بالطبع برخی ناموفق می‌دانند.

این نوشتار سعی دارد تنها، یادآور روند مدیریتی وی در سه دهه حضورش بر مسند مدیرعاملی هواپیمایی آسمان باشد. فارغ از هرگونه پیشداوری، باید اذعان داشت که بازنشستگی برای این افراد یعنی فراموشی ۳۰ سال تجربه.

عابدزاده از سال ۱۳۶۵ به مدیر‌عاملی آسمان رسید و برنامه خود را که هم‌راستای عمل به اساسنامه شرکت بود، در سه بند تعریف کرد:

تغییر تفکر از یک ایرتاکسی به یک ایرلاین

تلاش برای حذف محدودیت وزنی هواپیمایی مسافری در صنعت هوایی که با تلاش ۱۰ ساله به نتیجه رسید.

تغییر ساختار که بر سه رکن استوار شد:
 
* نخست توجه به آموزش نیروی انسانی همسو با گسترش سایر شاخص‌های شرکت هواپیمایی آسمان
*دوم گسترش ناوگان پروازی با محوریت پرواز به مناطق محروم کشور
*سوم توسعه فضا‌های تعمیراتی عملیاتی و آموزشی با توجه به نرخ رشد کلی شرکت.

وی شرکت را در سال ۱۳۶۵ با چهار فروند هواپیمای مسافری تحویل گرفت و با ۳۳ فروند هواپیمای مسافری تحویل داد. این رشد هشت‌برابری در سایر شاخص‌های شرکت نیز به‌خوبی مشهود است.

او تصمیم گرفت از خروج هواپیما‌های مسافربری که تا آن زمان حتی برای بازرسی‌های سالانه به کشور‌های اروپایی اعزام می‌شدند، جلوگیری کند و از توان متخصصان داخل کشور برای انجام بازرسی‌ها بهره‌برداری کند و در این راه با اعتماد به تخصص جوانان و نیرو‌های با‌تجربه قدیمی، موفق شد تا این مهم را در کشور عملیاتی کند. امروز حتی فکر اینکه در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی حتی هواپیما‌های ۱۰ نفره جت فالکن برای انجام بازرسی رده C به فرانسه و سوئیس اعزام می‌شدند کمی فانتزی به نظر می‌رسد، اما با پیگیری ایشان و همت کارشناسان روندی را بنیان‌گذاری کرد که پس از مدتی نه‌چندان دور، کارخانه هواپیماسازی داسو فالکن شرکت هواپیمایی آسمان را به‌عنوان تنها مرکز دارای مجوز آن شرکت در خاورمیانه معرفی کند و بعد از آن این مهم از سوی دیگر کارخانه سازنده هواپیمایی یعنی فوکر به تأیید رسید.

تداوم این رویکرد باعث شد که شرکت آسمان بتواند آشیانه‌های بزرگی در فرودگاه مهرآباد، فرودگاه شیراز، فرودگاه مشهد و در نهایت فرودگاه امام برپا کند و در کنار هر آشیانه، ده‌ها هزار متر‌مربع کارگاه ها‌ی مکانیک، شعبات الکتریک و الکترونیک و آزمایشگاه‌های تست‌های غیرمخرب و کالیبراسیون ایجاد شد.
 
 
بازنشستگی عابدزاده لطف خداوندی است آقای شریفی مقدم
 

این امور به‌راحتی برای یک شرکت دولتی یا عمومی ساده نبود، اما ایمان به توانایی داخلی موجب شد که در برابر همه ناملایمات داخلی و خارجی ایستادگی شود و البته بی‌هزینه هم نبوده است.

آموزش به نیرو‌های فنی محدود نشد و حوزه آن به همه قسمت‌های شرکت توسعه یافت. جدید‌ترین نرم‌افزار‌های کنترل اطلاعات و بازخوانی پرواز خریداری شد و تعداد قابل‌توجهی از کارکنان آسمان برای آموزش به دوره‌های کوتاه‌مدت در دانشگاه‌های خارج و مؤسسات مربوطه اعزام شدند که در بازگشت موفق شدند نرم‌افزار‌های مشابهی را برای دیگر شرکت‌های هواپیمایی طراحی کنند.

در دهه ۸۰ آسمان موفق شد اولین مدرک از اتحادیه اروپا را کسب کند یعنی JAR۱۴۵ که از سوی Joint Aviation Authorities اروپا صادر و در جریان نمایشگاه هوایی کیش به آسمان اهدا شد و مدتی بعد هواپیما‌های آسمان از سوی شرکت نفتی shell و Total برای انتقال متخصصان آن دو شرکت در حوزه‌های نفتی تأیید شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

علی عابدزاده و امثال ایشان از لحاظ قانون کار بازنشسته می‌شوند، اما سؤال این است که با این تجربه‌های اندوخته‌شده و سرمایه‌هایی که صرف کسب این تجارب شده است، چه باید کرد. خوب است دولت محترم تجربیات این مدیران را در جایی متمرکز کند و با جوانان به اشتراک بگذارد تا در آینده مدیریت هوایی کشور به دلیل ضعف تجربه، خسارت‌های کمتری به پیکر سالخورده هوایی کشور وارد کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شرق، تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰، کدخبر: ۲۸۰۶۴۸، sharghonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
0
0
کورکورانه از مدیران حمایت نکنید، تملق در اسلام نهی شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین