پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۰۳۴
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶
نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با اشاره به اینکه دغدغه وزیر بهداشت در زمینه هزینه‌کرد درست ارز دولتی در حوزه واردات دارو و مبارزه با فساد قابل احترام است و همه باید تلاش کنند تا این دغدغه بطور جدی پیگیری شود، گفت: فرآیند واردات دارو از مرحله ابتدایی تا انتهایی به گونه‌ای است که امکان تخلف و انحراف ارزی در آن بسیار کم و شاید حتی در حد صفر است.

شعار سال: امیرحسین معینی زندی توضیح داد: سازمان غذا و دارو برای شرکت‌های واردکننده دارو که داروی ثبت شده و IRC در کشور دارند، براساس شاخص‌های مختلف از جمله میزان سهم در بازار در سال‌های گذشته سیاست‌گذاری تعدادی و قیمتی می‌کند. یعنی سازمان غذا و دارو به هر شرکت واردکننده دارو اعلام می‌کند که آن شرکت در سال آینده چه تعداد دارو و با چه قیمتی می‌تواند وارد کند.

وی افزود: براین اساس اگر شرکت واردکننده دارو در هنگام واردات از سهمیه واردات و قیمت محصول وارداتی خود تخطی کند سازمان غذا و دارو با آن شرکت برخورد می‌کند و اجازه واردات نمی‌دهد.

وی گفت: براساس این سیاست‌گذاری شرکت واردکننده دارو از فروشنده خارجی پروفرما می‌گیرد و سپس ثبت سفارش واردات دارو در سیستم بازرگانی انجام می‌شود. براساس ثبت سفارش انجام شده، شرکت واردکننده دارو درخواست تخصیص ارز از سازمان غذا و دارو می‌کند. سپس سازمان غذا و دارو اطلاعات ثبت سفارش شرکت واردکننده دارو را بررسی می‌کند تا با سیاست‌هایی که از پیش برای آن شرکت تعیین کرده بود، مغایرت نداشته باشد. براین اساس کمیته تخصیص ارز در سازمان غذا و دارو که متشکل از تعدادی از مدیران این سازمان است براساس اولویت‌های کشور و شاخص‌های دیگر پروفرماها را بررسی می‌کند و فهرست پیشنهادی خود را به بانک مرکزی می‌دهد. در بانک مرکزی نیز پس از بررسی این فهرست، شرکت‌های واردکننده دارو به بانک‌های عامل جهت تخصیص ارز ارجاع داده می‌شوند و سپس تخصیص ارز جهت خرید دارو از فروشنده خارجی انجام می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با بیان اینکه بین یک تا چهار ماه طول می‌کشد که پس از طی مراحل فوق دارو آماده تحویل به ایران شود، اضافه کرد: در این بین ممکن است یک شرکت واردکننده دارو که ارز به آن اختصاص یافته است به هر دلیلی دارویش را وارد نکرده باشد. در اینجا بانک مرکزی به شرکت واردکننده دارو نامه می‌زند و علت این تاخیر را جویا می‌شود. منظور اینکه سیستم نظارتی دائما کار واردکننده دارو را رصد می‌کند.

وی گفت: وقتی دارو وارد گمرک می‌شود، شرکت واردکننده دارو باید اسناد حمل آن را به سازمان غذا و دارو بدهد تا سازمان مجددا این اسناد را بررسی کند تا مغایرتی با سیاست‌های تعیین شده برای آن شرکت نداشته باشد. اگر مغایرتی وجود نداشته باشد، سازمان غذا و دارو مجوز آزادسازی دارو را به شرکت واردکننده می‌دهد. در ادامه شرکت واردکننده دارو نمی‌تواند به دلخواه خود دارویش را توزیع کند بلکه داروی وارداتی باید براساس الگوی توزیع سازمان غذا و دارو در سراسر کشور توزیع شود که این کار نیز تحت نظارت سازمان غذا و دارو انجام می‌شود.

معینی زندی تاکید کرد: بنابراین شرکت‌های واردکننده دارو و پخش دارو حق ندارند به هر شکلی که می‌خواهند داروی خود را توزیع کنند. از سوی دیگر قیمت دارو هم که مصوب کمیسیون قیمت در سازمان غذا و دارو است و هیچ شرکتی نمی‌تواند داروی خود را با قیمتی بیش از قیمت مصوب بفروشد.

وی با بیان اینکه بعضا برخی به واردکنندگان دارو اتهام احتکار دارو را می‌زنند، در این باره توضیح داد: اصولا هیچ شرکت واردکننده دارو نمی‌تواند اقدام به احتکار داروی وارداتی خود کند چون اصلا انباری ندارد که بخواهد این کار را بکند. شرکت‌های واردکننده دارو موظف هستند داروی خود را به انبارهای پخش تحویل بدهند که این انبارها نیز کاملا زیر نظر سازمان غذا و دارو قرار دهند. بنابراین احتکار دارو توسط شرکت‌های واردکننده دارو بی‌معناست.

نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: البته احتمال دارد که بعضا دارو به هر دلیلی از جمله آماده نبودن اسناد در گمرک بماند و اجازه ترخیص به آن داده نشود. یا مثلا سوال شود که در سال 1397 معادل 1.3 میلیارد دلار تخصیص ارز به واردات دارو انجام شده اما چرا 1.2 میلیارد دلار دارو وارد شده است. پاسخ این است که 100 میلیون دلار باقیمانده در فروردین و اردیبهشت 1398 وارد کشور شده‌اند که علت این تاخیر هم تاخیر در ترخیص دارو از گمرک بوده است.

او با تاکید بر اینکه در سراسر فرایند واردات دارو از مرحله اول تا مرحله نهایی نظارت دائمی روی کار واردکنندگان دارو وجود دارد و به همین دلیل امکان تخلف و انحراف ارزی در این حوزه بسیار کم و حتی نزدیک به صفر است، تصریح کرد: در هر صورت هم اگر تخلفی در واردات دارو رخ داده باشد، باید جلوی آن گرفته شود و باید تاکید کرد که تمام این سیستم نظارتی در اختیار سازمان غذا و دارو است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی فانا، تاریخ 25 تیر 98، کد مطلب: 20911: www.phana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین