پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۳۱۴
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۸
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با توجه به ظرفیت‌های اقلیمی و جغرافیایی جنوب کرمان، پرورش شتر به صورت صنعتی در این منطقه سودآور بوده و دارای صرفه اقتصادی است.

شعار سال: کرمان، پهناورترین استان کشور، به دلیل آب و هوای خشک و نیمه‌خشک و داشتن دشت‌های فراوان اقلیم مناسبی برای پرورش حیوانات کم‌آب‌بر مانند شتر دارد، ولی متأسفانه آن‌چنان‌که باید این صنعت رونق خاصی در کرمان به ویژه در جنوب آن ندارد.

استان کرمان به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیم متفاوت، بستر مناسبی برای احداث پرورش شتر و پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی به‌شمار می‌رود، از این رو باید زمینه شکوفا شدن این ظرفیت را در منطقه فراهم کرد؛ لذا بررسی‌ها نشان می‌دهد در کنار ایجاد اشتغال، هزینه‌های پایین پرورش، تنوع محصولات و همچنین خواص درمانی و دارویی فرآورده‌های شتر، از مهم‌ترین دلایل رونق صنعت پرورش این حیوان است.

پرورش شتر طی سال‌های اخیر به عنوان یکی از پر سودترین فعالیت‌های دامداری در کشور مورد توجه قرار گرفته است. این حیوان به دلیل شرایط خاص فیزیکی، می‌تواند در شرایط سخت زندگی کند و به گفته برخی کارشناسان می‌توان از شتر، تعبیر خرما را در بخش کشاورزی داشت.

در صورت پرورش صنعتی این حیوان که در بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می‌شود و مشتری خاص خود را نیز دارد، می‌توان صنعتی سودآور را پایه‌گذاری کرد که اقتصاد دامداری استان کرمان را متحول کند.

جنوب کرمان، رتبه پنجم پرورش شتر در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار داشت: این منطقه با داشتن بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر شتر رتبه پنجم پرورش این حیوان را در کشور به خود اختصاص داده است.

سعید برخوری افزود: دشت وسیع جازموریان با وسعت ۳۶۰ هزار کیلومتر مربع مساحت، وجود ۴۸۰ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۹۳۰ هزار هکتار مرتع با پوشش گیاهی انواع درخت، درختچه و گیاهان شور و با توجه به شرایط آب و هوایی و تنوع اقلیمی که دارد، شرایط مناسبی برای پرورش شتر فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: علاوه بر تأمین نیاز منطقه به گوشت شتر (که هر روز در حال افزایش است)، مازاد گوشت شتر تولیدی جنوب کرمان به استان‌های هرمزگان، کرمان، اصفهان، فارس و یزد حمل می‌شود.

برخوری بیان کرد: با توجه به خشک‌سالی سال‌های اخیر، کم‌آبی و وجود گیاهان علوفه‌ای شور که قابلیت تعلیف توسط سایر دام‌ها را ندارد، پرورش شتر به عنوان یک حرفه با توجیه اقتصادی حائز اهمیت شده و اخیراً هم بیش‌تر مورد توجه قرار گرفته است.

از سرمایه‌گذاران در حوزه پرورش شتر حمایت می‌شود

سرپرست فرمانداری جیرفت نیز حمایت خود را از سرمایه‌گذاران در بخش پرورش شتر اعلام کرد و گفت: سرمایه‌گذاران و پرورش‌دهندگان شتر به صورت نیمه‌صنعتی و صنعتی پس از اخذ مجوزهای لازم برای دریافت تسهیلات مناسب و ارزان‌قیمت به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

ابوذر عطاپور وزیری افزود: همچنین در جهت توسعه خدمات شترداری نیز از محل اعتبارات دولتی در زمینه فعالیت‌های اصلاح نژاد، احداث آبشخور، تغذیه و انتقال آب اقدامات خوبی شده است.

وی اظهار داشت: بیش از پنج هزار نفر شتر از محل اعتبارات دولتی و به صورت رایگان پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری شده‌اند و اطلاعات آن‌ها در سامانه مرکز اصلاح نژاد دام کشور ثبت شده است.

سرپرست فرمانداری جیرفت گفت: افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در زمینه پرورش شتر و صنایع تبدیلی مرتبط دارند، برای راهنمایی و کسب اطلاعات بیش‌تر به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌های تابعه مراجعه کنند.

پرورش شتر، تبدیل تهدید به فرصت

دامدار باسابقه جنوب کرمانی هم با بیان این‌که پرورش شتر تبدیل تهدید به فرصت است، گفت: شتر به علوفه بسیار کم، آب محدود و عرصه وسیع بیابانی نیاز دارد و در مقابل بیماری‌ها و همچنین اختلاف دما بسیار مقاوم بوده و از تمام اعضای این حیوان نیز می‌توان بهره اقتصادی برد؛ لذا پرورش این حیوان توجیه اقتصادی دارد.

مقداد امیری افزود: در شرایطی که خشک‌سالی و کم‌آبی بسیاری از دام‌های استان را تلف کرده و هر سال از جمعیت گاو و گوسفندهای دامداران کم می‌شود، پرورش شتر، درآمدزایی بالایی برای صاحبانش دارد.

وی با بیان این مطلب که کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی نقاط کشور علاقه بسیار زیادی به گوشت و محصولات لبنی شتر دارند، اظهار داشت: برگزاری مسابقات زیبایی شتر و شترسواری نیز ظرفیتی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

امیری ادامه داد: سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار سودآور است، اما با توجه به بازار فرامنطقه‌ای باید حمایت‌های ویژه از سوی دستگاه‌های اقتصادی و بازرگانی از پرورش‌دهندگان صورت گیرد و زمینه دسترسی این سرمایه‌گذاران به بازارهای هدف مهیا شود.

تمامی اجزای شتر قابل فروش است

یک فعال اقتصادی جنوب کرمان هم گفت: تمامی اجزای شتر قابل فروش است و از این رو سرمایه‌گذاری در این بخش توجیه اقتصادی دارد.

علی کمالی افزود: شیر، گوشت، پوست و پشم شتر، مصرف‌کنندگان خاص خود را در داخل و خارج از کشور دارد و هم‌اینک می‌طلبد با حمایت و تشویق سرمایه‌گذاران برای توسعه پرورش شتر زمینه شکوفا شدن این استعداد را در استان فراهم کنیم تا شاهد نتایج خوب اقتصادی این بخش در کشور باشیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 27 تیر 98، شماره: 72276


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین