پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۶۳۷
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
آرش محبی‌نژاد در خصوص تولید 35 قطعه هایتک برای اولین بار در کشور و علت عدم ساخت آن تا به امروز گفت: برای داخلی سازی قطعات به خصوص قطعاتی با تکنولوژی بالا، اصل اول به صرفه و اقتصادی بودن آن است. تولید این قطعات قبل از تحریم‌ها توجیه اقتصادی نداشت اما با شرایطی که امروز پدید آمده، می‌توان آنها را با شرایطی تولید کرد.
شعار سال:محبی‌نژاد گفت: این روند ساخت داخل باید یک سال پیش و با آغاز تحریم‌ها صورت می‌گرفت تا مشکلات تولید خودرو کاهش پیدا می‌کرد اما منافع واردات آنقدر است که تا آخرین لحظه مافیای این حوزه امید داشتند که بتوانند باز هم به کار خود ادامه بدهند اما دیگر هیچ شرکتی حاضر نیست به صورت مستقیم به ایران قطعه بدهد به خصوص قطعات های‌تک.

آرش محبی‌نژاد در خصوص تولید 35 قطعه هایتک برای اولین بار در کشور و علت عدم ساخت آن تا به امروز گفت: برای داخلی سازی قطعات به خصوص قطعاتی با تکنولوژی بالا، اصل اول به صرفه و اقتصادی بودن آن است. تولید این قطعات قبل از تحریم‌ها توجیه اقتصادی نداشت اما با شرایطی که امروز پدید آمده، می‌توان آنها را با شرایطی تولید کرد.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن ادامه داد: این 35 قطعه تا پیش از این وارداتی بود و خودروساز باید پول آن را به صورت نقدی و ارزی پرداخت می‌کرد اما اکنون اگر بخواهند به بهانه تولید داخل، نحوه تسویه این قطعات را مانند سایر قطعات یعنی مدت‌دار انجام دهند، عملا از صرفه اقتصادی برای قطعه‌ساز خارج خواهد شد چون این واحدها برای گرفتن تکنولوژی و وارد کردن مواد اولیه و ماشین آلات هزینه زیادی کرده‌اند، آنقدر که فروش مدت‌دار آن به صرفه نیست.

وی با تاکید بر این نکته که پس از تولید نیز باید از این واحدها حمایت شود گفت: ما انتظار داریم فردا روزی که توافق حاصل شد و یا تحریم‌ها برداشته شد وزارت صمت از این تولیدکنندگان حمایت کند و نگذارند که خودروسازان دوباره به سمت واردات بروند. ضمن آنکه برای صادرات نیز به آنها کمک شود، امروز اگر خودروسازان حاضر شدند که از تولیدکنندگان داخلی این محصولات را بخرند و مافیا واردات این اجازه را داده به دلیل تحریم‌ها و عدم فروش کالا از سوی تولیدکنندگان خارجی به ایرانی‌ها است.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: امیدواریم در این مورد خودروسازان تولیدکنندگان را به چشم غریبه ببیند و همانطور که با آنها نقدی تسویه می‌کردند، همان مدل را با ما داشته باشند. این اتفاق نشان داد که بخش خصوصی به هر حال راه خود را پیدا می‌کند، قطعاتی که هیچ کس تا به امروز فکر تولید آن را در داخل نمی‌کرد ما داریم آن را انجام می‌دهیم، البته قطعه‌سازان در تحریم دور قبل از جان مایه گذاشتند اما دیدیم که پس از برجام مورد بی‌مهری قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: این روند ساخت داخل باید یکسال پیش و با آغاز تحریم‌ها صورت می‌گرفت تا مشکلات تولید خودرو کاهش پیدا می‌کرد اما منافع واردات آنقدر است که تا آخرین لحظه مافیای این حوزه امید داشتند که بتوانند باز هم به کار خود ادامه بدهند اما دیگر هیچ شرکتی حاضر نیست به صورت مستقیم به ایران قطعه بدهد به خصوص قطعات های‌تک، مطمئن باشید اگر این مشکل وجود نداشت باز هم با ارز نیمایی این قطعات را وارد می‌کردند.

محبی‌نژاد با اشاره به سیاست‌گذاری  اشتباه در حوزه خودرو گفت: با وجود آنکه تحریم‌ها کمر اقتصاد را خم کرده و باعث رکود شده از طرف دیگر نرخ دستمزدها و برخی مواد اولیه همچون قیمت انرژی متناسب با تورم رشد نکرده است، همین باعث شد که به سمت داخلی‌سازی برویم. شاید این تنها وجه مثبت تحریم‌ها باشد اما در نهایت مسئولین چاره‌ای جز اتکا به تولید داخل نداشتند، متاسفانه سیاست‌گذاری خودرو در ده سال گذشته بگونه‌ای بوده که رئیس‌جمهور کشور بگوید پراید کیلویی چند و این تفکر باعث می‌شود که اجازه ندهند مجموعه‌ای به سمت داخلی سازی برود به قولی مدیران و تصمیم گیران تا مجبور نشوند به توان داخلی توجه نمی‌کنند ما به عنوان تنها انجمن تخصصی کشور بارها آمادگی خود را برای داخلی سازی اعلام کردیم و اکنون هم با تمام وجود از این روند حمایت می کنیم.

وی افزود: امروز اگر برای اولین بار 35 قطعه های‌تک خودرو توسط بخش خصوصی در داخل کشور آن هم در شرایط تحریم تولید می‌شود به خاطر همکاری و کنار گذاشتن اختلافات بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت اقتصاد است که سبب شد در اسفند ماه 4 هزار میلیارد تومان به قطعه سازی تسهیلات داده شود تا علاوه بر جلوگیری از بیکاری 300 هزار نفر و فرصت تنفس کوتاه به قطعه‌سازی، این بخش بتواند این کار منحصر به فرد را انجام دهد.

محبی‌نژاد خاطرنشان کرد: در این صنعت هر وقت به تولید داخل توجه شد و نهادها و سازمان‌های دولتی از بانک مرکزی گرفته تا وزارت صمت خواستند که از تولیدکنندگان حمایت کنند ما شاهد شکوفایی و انجام کارهای ناممکن بودیم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا،تاریخ انتشار:2مرداد1398،کدخبر: 788967،www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین