پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۰۰۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۹
تصویر آماری صنعت برق در آخرین ماه بهار ترسیم شد. کارنامه این صنعت نشان می‌دهد، کل ظرفیت نصب شده نیروگاهی تا پایان خردادماه امسال ۸۰۵۴۶ مگاوات بوده که نسبت به پایان اردیبهشت‌ماه، ۴/ ۰ درصد افزایش را تجربه کرده است. براساس گزارش عملکرد صنعت برق، بهره‌برداری از واحدهای جدید نیروگاهی نیز طی خرداد ماه ۹۸ نسبت به اردیبهشت امسال، ۸۷ درصد رشد را به ثبت رسانده است. علاوه بر ثبت روند مثبت تولید برق در خردادماه، بررسی‌ها از جهش چشمگیر مصرف برق تا پایان خردادماه حکایت دارد. آمارهای منتشر شده از سوی «معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی دفتر فناوری اطلاعات و آمار وزارت نیرو» گواهی می‌دهد پیک مصرف برق تا آخر خردادماه امسال نسبت به پایان اردیبهشت، ۱۳/ ۲۴ درصد افزایش داشته است.

شعار سال: رشد مصرف برق درحالی در آخرین ماه بهار ۹۸ شتاب گرفته و به ۵۴ هزار و ۱۳۹ مگاوات رسیده که رکورد مصرف برق در ایران، ۳۱ تیر شکسته شد. پیک مصرف در آخرین روز تیر امسال به عدد ۵۷ هزار و ۶۸۱ مگاوات رسید تا رکورد جدیدی در کارنامه مصرف برق کشور ثبت شود. پیش از این بیشترین میزان مصرف برق کشور مربوط به بیستم تیرماه سال ۹۷ با رقمی در حدود ۵۷ هزار و ۹۷ مگاوات بوده است.

سبد مصارف برق

داده‌های آماری نشان می‌دهد «صنعت»، «مصارف خانگی» و «کشاورزی» سه بخشی هستند که تا پایان اردیبهشت ماه امسال در مصرف برق پیشتاز بودند. در گزارش آماری خردادماه صنعت برق که از سوی معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی دفتر فناوری اطلاعات و آمار وزارت نیرو منتشر شده است، بخش سبد مصارف برق هنوز به‌روزرسانی نشده و وضعیت مصرف برق کشور در گروه‌های مصرفی تا پایان اردیبهشت‌ همچنان قید شده است. وضعیت مصرف برق کشور تا پایان اردیبهشت ماه نشان می‌دهد، سهم مصرف برق «بخش صنعتی» در این ماه ۳۴ درصد بوده که بیش از سایر بخش‌های مصرفی بوده است. براساس ارزیابی‌ها، واحدهای صنعتی در مدت زمان مذکور ۱۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون کیلووات ساعت برق مصرف کرده و پیشتاز مصرف‌کنندگان برق در کشور بوده‌اند. پس از بخش صنعتی، این «مصارف خانگی» است که با سهم ۴/ ۲۹ درصدی، بیشترین سهم مصرف برق تا پایان اردیبهشت‌ماه را به خود اختصاص داده‌ است. مشترکان خانگی در مدت زمان مورد بررسی، ۱۰ میلیارد و ۵۳۳ میلیون کیلووات ساعت برق مصرف کرده‌اند. آمارها همچنین حاکی است، «بخش کشاورزی» سومین مصرف‌کننده بزرگ برق در کشور است که با سهم مصرف ۲/ ۱۵ درصدی در سبد مصرفی برق کشور، مصرف بالغ بر ۵ میلیارد و ۴۳۷ میلیون کیلووات ساعت را تجربه کرده است. «مصارف عمومی»، «سایر مصارف (تجاری)» و «روشنایی معابر» هم به ‌ترتیب با سهم مصرف ۱۲درصد، ۷/ ۷ درصد و ۷/ ۱ درصد، جایگاه‌های بعدی مصرف برق در کشور را به‌دست آورده‌اند.

روستاهای برق‌دار

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد وضعیت برق روستایی کشور تا پایان خرداد ۹۸ نسبت به پایان سال ۹۷ هیچ تغییری نداشته است. براساس برآوردهای صورت‌گرفته، روستاهای برق‌دار شده تا پایان سال گذشته، ۵۷ هزار و ۲۸۰ بوده که این میزان تا پایان خردادماه امسال همان ۵۷ هزار و ۲۸۰ روستا باقی مانده است. تعداد خانوار روستایی برق دار نیز تا پایان سال ۹۷، بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار بوده که این میزان تا پایان خردادماه ۹۸ هم هیچ تغییری را ثبت نکرده است. همچنین براساس آمار و ارقام اعلام شده از سوی وزارت نیرو، سه بخش «شبکه فشار روستایی»، «ترانسفورماتور روستایی» و «ظرفیت ترانسفورماتور روستایی» در مدت زمان مورد بررسی هیچ تغییری را در شاخص‌های خود به ثبت نرسانده‌اند.

سوخت نیروگاه‌ها

آمارها گویای آن است که میزان گازوئیل مصرفی نیروگاه‌ها تا پایان خرداد امسال، نسبت به ماه قبل (۳۶۳ میلیون لیتر)، ۳۳ درصد افزایش داشته است. میزان نفت کوره مصرفی نیروگاه‌ها هم تا پایان خردادماه امسال، نسبت به ماه قبل (۴۹۵ میلیون لیتر)، ۴۵ درصد افزایش داشته است. اما بهره‌برداری و پیش‌بینی واحدهای نیروگاهی در خرداد ۹۸ به چه سمتی حرکت کرده است؟ براساس آمارهای منتشر شده از سوی شرکت‌های مدیریت شبکه، توسعه منابع آب و نیروی ایران و تولید نیروی برق حرارتی و ساتبا، بهره‌برداری از واحدهای نیروگاهی چرخه ترکیبی، تولید پراکنده، تجدیدپذیر، گازی تا پایان خردادماه امسال جمعا ۶۰۴ مگاوات بوده است. این درحالی است که بهره‌برداری از واحدهای نیروگاهی بخاری، آبی از ابتدای سال تا پایان خردادماه امسال همگی روی عدد صفر ایستاده است. براساس ارزیابی‌ها، پیش‌بینی می‌شود از تیرماه تا پایان امسال، ۲۰۷۲ مگاوات نیروگاه گازی به مدار تولید وارد شود و به بهره‌برداری برسد. در این میان برای نیروگاه‌های بخاری، مطابق با پیش‌بینی‌ها هیچ عددی برای بهره‌برداری در نظر گرفته نشده است. نیروگاه‌های آبی هم که از ابتدای سال تا پایان خرداد‌ماه هیچ بهره‌برداری نداشته‌اند، مطابق با پیش‌بینی‌ها از تیر تا پایان سال ۹۸ معادل ۲۰۹ مگاوات به بهره‌برداری خواهند رسید. برای نیروگاه‌های چرخه ترکیبی هم پیش‌بینی شده که از تیرماه تا پایان امسال، به میزان ۱۴۷۶ مگاوات به بهره‌برداری برسد. نیروگاه‌های تولید پراکنده هم پیش‌بینی شده که تا پایان امسال ۱۰۲ مگاوات به بهره‌برداری برسد. در این بین، برای تجدیدپذیرها هم پیش‌بینی شده که از تیرماه تا پایان سال ۹۸، به میزان ۹۲۱ مگاوات به ظرفیت‌ها اضافه کنند. به‌طور کلی، بهره‌برداری از واحدهای جدید نیروگاهی طی خردادماه ۹۸ (۳۶۹ مگاوات) نسبت به اردیبهشت سال جاری (۱۹۷ مگاوات)، ۸۷ درصد افزایش داشته است.

چند آمار کوتاه

بررسی‌ها نشان می‌دهد کل ظرفیت نصب شده نیروگاهی تا پایان خردادماه امسال نسبت به پایان اردیبهشت ماه، ۴/ ۰ درصد افزایش داشته است. ارزیابی‌ها همچنین حاکی است میزان انرژی دریافتی برون‌مرزی در زمان پیک ۹۸، نسبت به ماه قبل (۱۶۳ مگاوات)، ۲/ ۹۰ درصد افزایش را ثبت کرده است. در این میان حداکثر نیاز مصرف اصلاح شده سال ۹۸ در زمان پیک روز نسبت به ماه قبل (۴۳ هزار و ۶۱۴ مگاوات)، ۱/ ۲۴ درصد افزایش داشته است. تولید ناویژه انرژی برق کشور هم از ابتدای سال ۹۸ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۶/ ۱ درصد افزایش داشته است. انرژی دریافتی در پایان خرداد امسال، نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ۳/ ۵۴ درصد کاهش داشته است. انرژی ارسالی هم در پایان خرداد ماه امسال، نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ۵/ ۱۴ درصد کاهش داشته است.

کارنامه شبکه انتقال

داده‌های آماری نشان می‌دهد مجموع طول خطوط انتقال و فوق توزیع برق کشور تا پایان خردادماه امسال ۱۲۶ هزار و ۲۶۲ کیلومتر مدار، نسبت به پایان اردیبهشت سال‌جاری (۱۲۶ هزار و ۳۸ کیلومتر مدار)، ۲/ ۰ درصد افزایش داشته است. ظرفیت کل پست‌های برق (انتقال، فوق توزیع و بلافصل) هم تا پایان خرداد امسال نسبت به پایان اردیبهشت ۹۸ (بیش از ۳۵۰ هزار مگاولت آمپر)، ۲/ ۰ درصد افزایش داشته است.

عملکرد تجدیدپذیرها

اما ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک (دولتی و غیردولتی) نصب شده تا پایان خرداد ۹۸ چگونه بوده است؟ آمارها نشان می‌دهد ظرفیت کل نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک (۷۳۸ مگاوات) تا پایان خرداد ۹۸ نسبت به ماه گذشته (۷۲۴ مگاوات) معادل ۲ درصد افزایش داشته است. همچنین ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک (فتوولتائیک و برقابی کوچک) تا پایان خرداد ۹۸ (جمعا ۷/ ۶۲۵ مگاوات) نسبت به پایان اردیبهشت‌ماه (۶۱۱ مگاوات)، ۴/ ۳ درصد افزایش داشته است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 8مرداد 98، کد خبر: 3554048، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین