پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۴۱۰
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۴
در ۱۱۴ روز ابتدایی سال ۹۸، شمار بسیاری از ایرانیان بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده اند و اطلاع از اقدامات حیاتی پس از غرق شدگی حائز اهمیت است.
شعار سال:در ۱۱۴ روز ابتدایی سال ۹۸، شمار بسیاری از ایرانیان بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده اند و اطلاع از اقدامات حیاتی پس از غرق شدگی حائز اهمیت است.
 اقدامات اورژانسی و حیاتی برای نجات فرد غرق شده
فصل تابستان آغاز شده است و بسیاری از افراد استان‌های ساحلی، دریا را برای مسافرت و تفریح انتخاب می کنند؛  بسیاری از افراد که شناگر ماهری در استخر هستند به اعتماد به مهارت شنای خود در دریا و مناطق غیر امن شنا می کنند، قدرت جریان آب را جدی نمی گیرند و در نهایت غرق می شوند.
برخی به علت ایست‌قلبی، بر اثر تماس با آب و  از دست‌دادن هوشیاری  غرق می شوند که در این شرایط به دلیل «سنکوب» فرد دچار غرق شدگی می شود، این نوع غرق شدگی اغلب بعد از گرمازدگی یا ورزش کردن و تماس با آب سرد رخ می دهد.

غرق شدگی چیست؟

آرزو دهقانی دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  با اشاره به تعریف غرق شدگی گفت: به دنبال غوطه‌ور شدن انسان در آب، کمبود هوا، کاهش شدید میزان اکسیژن و افزایش میزان اسید در بدن فرد دچار ایست قلبی و مرگ می‌شود.

دهقانی ادامه داد: وقتی شخص، غریق نجات داده می‌شود، ممکن است آب از دهان وی به بیرون فوران کند که منشاء این آب از معده است و باید اجازه داد تا با فشار خود تخلیه شود و هرگز سعی نکنید با اعمال نیرو، آب را از معده خارج سازید.

آمار غرق شدگی در کشور

این دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به آمار غرق شدگی در کشور بیان کرد:  طبق آمار پزشکی قانونی در سال ۱۳۹۷، ۸۵۵ نفر دچار غرق شدگی شده اند و بنا به گفته رئیس سازمان اورژانس کشور در ۱۱۴ روز ابتدایی سال ۱۳۹۸، ۶۳۶ نفر غرق شده اند.

دهقانی به نکات ایمنی برای پیشگیری از غرق شدگی در دریا و رودخانه‌ها اظهار کرد: هرگز در مکان‌های نا امن و بدون حضور غریق نجات اقدام به شنا در دریا و رودخانه‌ها نکنید، برای شنا کردن کودکان در سواحل امن از جلیقه نجات استفاده کنید، در هنگام شنا کردن از انجام حرکات و شوخی‌های خطرناک که باعث ایجاد عدم تعادل می‌شود بپرهیزید و خطرات شنا کردن در سواحل نا امن و استخر‌های غیر استاندارد را به دوستان خود یادآور شوید.
اقدامات اورژانسی و حیاتی برای نجات فرد غرق شده
اقدامات اولیه در مواجه با فرد غرق شده

این دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در برخورد با فرد غرق شده به برخی نکات توجه کنید، گفت: باید در فرد غرق شده  تنفس، نبض، احتمال آسیب به ستون فقرات یا ضربه به سر، احتمال شکستگی یا آسیب به عضلات، خونریزی خارجی یا احتمال خونریزی داخلی و پایین بودن دمای بدن را بررسی کنید.

دهقانی با اشاره به اقدامات اولیه در مواجهه با فرد غرق شده اظهار کرد: حفظ خونسردی وسرعت عمل، بررسی وضعیت موجود بیمار، درخواست کمک از افراد شناگر در مواجه با فرد غرق شده بسیار حائز اهمیت است، در این شرایط وقت با ارزش را صرف خارج کردن آب از ریه‌ها نکنید زیرا در ریه فرد غریق آبی نیست.

اقدامات حیاتی پس از غرق شدگی

این دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به اقدامات حیاتی پس از غرق شدگی بیان کرد:  در مواجهه با فرد غرق شده، باید ابتدا او را به کمک وسائلی از قبیل حلقه نجات، تکه الوار یا طناب بلند از آب خارج کرد و این نکته را در نظر داشت، تنها زمانی فرد می‌تواند مستقیماً اقدام به نجات مصدوم کند که دوره آموزشی نجات غریق را گذرانده باشد، چرا که امکان غرق شدن یک ناجی فاقد صلاحیت، بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: وقتی که فرد غرق شده را از زیر آب بیرون می‌آورید، شروع به تنفس دهان به دهان کنید و در همین حال سعی کنید که فرد غرق شده را به سمت ساحل یا خشکی ببرید و بلافاصله پس از خروج مصدوم بیهوش از آب، ابتدا دهان او را از گل و لای و شن پاک کنید، نباید وقت را برای خارج کردن آب از ریه‌ها و معده هدر داد و به وضعیت تنفسی و ضربان قلب دقت شود، در صورتی که مصدوم تنفس و ضربان قلب نداشت به سرعت عملیات احیای قلبی ریوی CPR را شروع می‌کنیم.
اقدامات اورژانسی و حیاتی برای نجات فرد غرق شده
دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: نباید وقت را برای خارج کردن آب از ریه‌ها تلف کرد، چرا که تنفس مصنوعی قوی و مناسب تمام آب از ریه‌ها را جذب می‌کند، در اوایل، تنفس مصنوعی قدری مشکل است ولی با جذب آب به بدن، تنفس دادن راحت‌تر می‌شود.

دهقانی ادامه داد: اگر طی عملیات احیا فرد مصدوم استفراغ کرد، فوراً او را به پهلو، وضعیت بهبودی (ریکاوری) برگردانید تا مواد استفراغ شده وارد ریه‌ها نشود، گاه ممکن است طی تنفس مصنوعی مقداری هوا وارد معده شود که خطر استفراغ دارد و در چنین مواردی فرد مصدوم را به شکم بخوابانید و دست‌های خود را به صورت ضربدر به دور شکم حلقه کنید و مختصری بالا بکشید تا هوا و آب از معده اش خارج شود و باید توجه داشت این عمل تنها در مواردی که اشکال تنفسی وجود دارد انجام شود.

چگونه فرد غرق شده را نجات دهیم؟

این دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: برقرار کردن تنفس کافی، گرم نگهداشتن غریق و فراهم کردن شرایط انتقال فوری به بیمارستان بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: وقتی غریق را از داخل آب به محل امنی منتقل می‌کنید، سر وی را پایین‌تر از بقیه قسمت‌های بدن نگهدارید تا خطر و آب به ریه‌ها کمتر شود، غریق را از پشت روی یک قطعه فرش یا پتو قرار دهید و راه تنفسی را باز و تنفس را کنترل کنید. آماده باشید تا درصورت لزوم، احیای تنفسی و ماساژ قفسه سینه را آغاز کنید.

این دانشجوی دکترای سلامت در بلایا و فوریت‌ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه غریق را از نظر کاهش دمای بدن بررسی کنید، گفت: درصورت امکان لباس‌های خیس را خارج کنید و او را با پتو‌های خشک بپوشانید، اگر غریق کاملاً هوشیار است مقداری نوشیدنی گرم به او بدهید.
اقدامات اورژانسی و حیاتی برای نجات فرد غرق شده
انتقال فرد غرق شده به بیمارستان را فراموش نکنید

وی ادامه داد: با مرکز اورژانس تماس بگیرید و آمبولانس درخواست کنید (حتی اگر به نظر می‌رسد که غریق کاملاً بهبود پیدا کرده است)، در فردی که به داخل آب‌های کم عمق شیرجه رفته و با سر به زمین برخورد کرده است، خطر قطع نخاع گردنی و فلج اندام‌ها وجود دارد، در مواجهه با چنین مواردی هنگام جابجایی و عمل احیا، باید بسیار احتیاط و سعی کنید تا کوچکترین حرکتی به سر و گردن وی وارد نشود، همچنین در صورت نیاز به عملیات احیای قلبی ریوی باید از مانور فشار به فک استفاده کرد تا از آسیب به نخاع و ستون فقرات جلوگیری شود.

وی یادآوری کرد: همه افراد غرق شده پس از نجات و اقدامات اولیه حتی اگر کاملاً هوشیار باشند، باید به سرعت به بیمارستان منتقل شوند، چرا که آب جذب شده می‌تواند عوارض خطرناک و کشنده‌ای برای فرد داشته باشد.
اقدامات اورژانسی و حیاتی برای نجات فرد غرق شده
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان،تاریخ انتشار:10مرداد1398،کدخبر:7022154،www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین