پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۵۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
دبیر ستاد توسعه سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به دستیابی ایران به دانش سلول های بنیادی و ظرفیت تبدیل شدن کشورمان به قدرت منطقه ای و بین المللی در حوزه پزشکی، گفت: زمان ورود ایران به بازار جهانی سلول های بنیادی است.

شعار سال: امیر علی حمیدیه روز جمعه افزود: آن دسته از کشورهای منطقه از جمله عربستان که مدعی فعالیت در حوزه علم و فناوری هستند، اگر چه به لحاظ مالی غنی اند؛ اما زیرساخت نیروی انسانی ندارند.

وی بیان کرد: از کشورهای همجوار شمالی گرفته تا همسایگان ایران در آسیای مرکزی، شرق، غرب و حاشیه جنوبی خلیج فارس، هیچ یک زیرساخت های پزشکی به قدرت ایران ندارند و این یک واقعیت است.

حمیدیه اظهار کرد: فرض کنید اگر آمریکا، ژاپن و یا کره بخواهند در زمینه فناوری سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی سرمایه گذاری کنند، آیا می توانند سرمایه گذاری خود را در کشوری یک میلیون نفری مانند قطر انجام دهند، یا کشوری مانند افغانستان یا آذربایجان، مسلما پاسخ منفی است، تنها کشوری که زیرساخت و نیروی انسانی لازم را دارد، ما هستیم.

وی گفت: اگر بتوانیم در تکنولوژی های نوین به صورت سرمایه گذاری مشترک همکاری کنیم، مطمئنا می توانیم یک قدرت منطقه ای و بین المللی در حوزه پزشکی به خصوص پزشکی آینده باشیم.

وی با اشاره به این که کار پزشکی آینده با سلول و پزشکی بازساختی است، افزود: علم و فناوری سلول های بنیادی از دسته فناوری هایی است که در کشورمان روی آن برنامه ریزی های کلان شده است.

حمیدیه اضافه کرد: دستیابی به فناوری های جدید برای کشورها مهم است، رهبر معظم انقلاب نیز سال گذشته سه موضوع نانو، سلول های بنیادی و انرژی هسته ای را از نوامیس کشور دانستند و کم شمردن دستاوردهای علمی ایران در این زمینه ها را خیانت به کشور اعلام کردند.

وی اظهار کرد: علم برای کشور اقتدار می آورد و هر قدر اقتدار کشور بیشتر باشد، قدرت چانه زنی در سطح بین المللی نیز بیشتر می شود که مصداق آن را در قضیه هسته ای دیدیم.

وی گفت: علوم سلولی در طب، به مثابه علوم هسته ای در صنعت است، این علم و فناوری به قدری مهم است که حقیقتا یک برنامه ریزی کلان و عزم ملی می خواهد، درست است که کشورمان در برخی از مسایل علمی و برخی صنایع پس از سایر کشورها قرار دارد، اما باید پیگیر صنایعی باشیم که در آنها وضعیت خوبی داریم و با دنیا فاصله مان کم است و هنوز بازار جهانی در آن صنایع شکل نگرفته است.

وی با اشاره به این که تنها 30 کشور به علم سلول های بنیادی دست یافته اند، افزود: ایران به علم پایه و کاربردی سلول های بنیادی دست پیدا کرده و کم کم وارد بازار این علم شده است، الان زمان ورود به بازار جهانی و تبدیل شدن به برند در این حوزه است.

حمیدیه گفت: در حال حاضر بازار برای محصولات سلولی ایران در کشورهای اطراف وجود دارد و متقاضی چنین محصولاتی هستند، این امکان وجود دارد که بازار حداقل 400 میلیون دلاری کشورهای اطراف را در حوزه پزشکی و به ویژه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، در اختیار بگیریم.

وی یادآور شد: نباید بازار در این حوزه را از دست بدهیم، ما در طول سال های قبل به فروش نفت مبادرت کردیم تا بخشی از درآمد آن را بابت بودجه وزارتخانه های بهداشت و علوم هزینه کنیم و آنها تحقیقات انجام می دهند، اما از این علم و تحقیقات چه چیزی عائد مردم شده است.

به گفته حمیدیه، کشور ما در آموزش و پژوهش پیشرفت کرده و مقاله چاپ کرده ایم، اما در این بخش مانده ایم، مشکلی که وجود دارد این است که از ایده تا بازار را نرفته ایم، دانشگاه نسل سه که دانشگاه های کارآفرین است، نداریم و به علت این کمبود، درآمد نفت را همچنان صرف تحقیق می کنیم، باید رویکرد تحقیق برای تحقیق در کشور متوقف شود، لازم است مراکز پژوهشی ما از تحقیقات خود محصول دربیاورند.

حمیدیه افزود: خوشبختانه با رشد علم سلول های بنیادی در ایران، درحال حاضر 50 شرکت دانش بنیان در این حوزه در کشور فعال است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ايرنا، تاریخ انتشار: 1 مرداد 1395، کد مطلب:82159113 (5451511):www. isra.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین