پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۳۱۸۸۰
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۷
دبیر دومین جشنواره ملی کرسی‌های‌ آزاداندیشی دانشگاه‌ها گفت: تلاش می‌شود از سیاست‌زدگی و افراط در گفتارکرسی‌های آزاداندیشی جلوگیری شود.

شعارسال: حمیدرضا طاهری در خصوص دومین جشنواره ملی کرسی‌های آزاداندیشی که به میزبانی دانشگاه فردوسی برگزار خواهد شد، اظهار کرد: این جشنواره در سطح ملی برای دومین بار در آذرماه برگزار می‌شود و تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تحت نظر وزارت علوم در آن شرکت خواهند داشت. پیش‌بینی شده است که 80 دانشگاه در این جشنواره شرکت کنند.

 

وی در زمینه تغییرات این جشنواره نسبت به جشنواره اول افزود: علاوه بر سه محور مناظره، نقد، نظر، بحث‌وگفت‌وگو، سه حوزه رقابتی دیگر هم تعریف شده است که شامل مسائل اجتماعی با محوریت آسیب‌های اجتماعی، زنان، اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی است .

 

دبیر دومین جشنواره ملی کرسی‌های‌ آزاداندیشی دانشگاه‌ها بیان کرد: در اختتامیه این مراسم 2 دوره کارگاه آموزشی برگزار می‌شود که شامل کارگاه حدود آزادی در کرسی‌های آزاداندیشی وکارگاه آسیب‌شناسی کیفیت کرسی‌ها است. در این جشنواره حدود 1200 تا 1500 اثر شرکت می‌کنند و این یعنی سه برابر شدن ارسال آثار نسبت به جشنواره اول.

 

طاهری درخصوص ضرورت واهمیت کرسی‌ها آزاداندیشی عنوان کرد: این کرسی‌ها باعث رشد فضای گفت‌وگو محوری در دانشگاه می‌شود. هم‌چنین کمک می‌کند تا دیدگاه‌های متفاوت در دانشگاه شنیده شود.

 

از سیاست‌زدگی و افراط در گفتارکرسی‌ها جلوگیری می‌کنیم

 

وی در خصوص رویکرد دانشگاه فردوسی در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی گفت: هدف ما ایجاد ایده‌پردازی برای حل مسائل اجتماعی است و در این زمینه برای جامعه موفقیت‌هایی نیز داشته‌ایم. جلسات مشورتی در دبیرخانه کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه برگزار شده و تلاش می‌شود از سیاست‌زدگی و افراط در گفتارکرسی‌ها جلوگیری شود.

 

فضای کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه فردوسی بسیار مطلوب است

 

معاون فرهنگی اجتماعی و دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: فضای کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه فردوسی بسیار مطلوب است از نظر کمیت از سال 94 تا کنون ما در دانشگاه 103کرسی آزاداندیشی برگزار کرده‌ایم. از نظر کیفیت نیز در سال97 دانشگاه فردوسی مشهد از جانب وزارت‌خانه به عنوان دانشگاه برتر در امر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی شناخته شده است.

 

طاهری خاطرنشان کرد: هدف ما از برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی شامل دو نکته است، این نکات مسئله محور بودن و تداوم موضوعی کرسی‌ها و خروجی‌دار بودن آن‌ها است.

 

کیفیت کرسی‌های آزاداندیشی کاهش نداشته است

 

وی درخصوص کاهش کیفیت کرسی‌های آزاداندیشی تصریح کرد: در مورد کیفیت کمیته علمی باید آثار را ارزیابی کند، اما بعید است از نظر کیفیت کاهشی وجود داشته باشد.

 

دبیر دومین جشنواره ملی کرسی‌های‌ آزاداندیشی دانشگاه‌ها افزود: در حوزه کمیت نیز در سال 97 تعداد 1287 کرسی در درگاه فرهنگی وزارت علوم ثبت شده که نسبت به تعداد 959 کرسی در سال 96، افزایش را نشان می‌دهد.

 

برای رعایت آزاداندیشی در کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه‌ها چه اقداماتی باید انجام شود؟

 

طاهری در پاسخ به این پرسش که «برای رعایت آزاداندیشی واقعی درکرسی‌‌های آزاداندیشی چه اقداماتی باید انجام شود؟»، بیان کرد: مشروعیت دادن و تشویق برگزارکنندگان و هم‌چنین ایجاد فضای رقابتی به انضمام ترویج فرهنگ ایده‌پردازی و اندیشه‌ورزی مواردی هستند که بایدآ‌ن‌ها را در نظر گرفت. آزادی، به معنای عدم محدودیت، نداشتن چهارچوب و ولنگاری نیست.

 

دبیر دومین جشنواره ملی کرسی‌های‌ آزاداندیشی دانشگاه‌ها اظهار کرد: آزادی هم مولفه‌ها و شاخص‌هایی دارد. بیان هر عقیده‌ای برای ساختارمند شدن نیاز به چارچوبی دارد، با برگزاری دوکارگاه موضوعی که ذکر شد به حدود آزادی در کرسی های آزاداندیشی پرداخته خواهد شد.

 

 

 

 

 

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:16شهریور1398 ، کدخبر: 150066: khorasan.isna.ir

 

 

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین