پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۷۵
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس اخیراً تعداد موزه های خود را به سرعت افزایش می‌دهند و حتی نمایندگی موزه‌هایی همچون گوگن هایم و لوور را نیز برای خود گرفته‌اند.

شعارسال: در ابتدای این مراسم علی مرادخانی معاون وزیر در امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندانی که طی این مدت در کارگاه آموزشی نگارخانه شهرآوا آثاری با موضوع موسیقی خلق کردند،‌ تقدی ر و تشکر کرد. سپس لوریس چکناواریان رهبر ارکستر و همچنین نقاش و شاعر سخنانی در مورد تعامل این دو هنر یعنی موسیقی و نقاشی ایراد کرد.

مجید ملا نوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: نگارخانه شهر آوا در این مدت کوتاه از هویتی خاص برای خود شده است و نتایج اولین ورکشاپ نگارخانه شهر آوا مثبت ارزیابی می‌شوند. آثاری که بعد از ورکشاپ توسط دانشجویان و هنرمندان رشته های هنرهای تجسمی و تئاتر خلق گردیده دارای ارزش هنری خاص است.

در ادامه بوتس نماینده فرهنگی سفارت آلمان در تهران طی سخنانی با عنوان اینکه در یک موزه نیستم بلکه در باغی هستم که خلاقیت درآن دیده می شود اضهار داشت: خیلی خوشحالم که بعد از نمایشگاه سیگمار پولک در این نمایشگاه حضور دارم و شاهد خلق آثاری چنین زیبا هستم . من از هنرمندانی که این مجموعه را پدید آورند، تشکر می‌کنم و امید وارم که روابط فرهنگی و هنری بین کشور جمهوری اسلامی ایران و آلمان گسترش بیشتری یابد و ما این آثار را نیز در آلمان بتوانیم به نمایش بگذاریم.

در ادامه مهندس کاظمی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنانی در ارتباط با اقتصاد در هنر برای میهمانان و هنرمندان ایراد کرد و در سه بخش نکات اصلی مارکت هنر ایران را تشریح کرد.

مهندس کاظمی گفت: بخش اول وضعیت مارکت هنر در جهان که سه شاخص مهم دارد؛ شاخص اول درسال 2014 گردش مالی 56 میلیارد دلار بوده است که عمده این بازار در اختیار کشورهای اروپایی، چین و ژاپن است. ایران درسال گذشته مارکتش 45 میلیون دلار بوده است، اگر بخواهیم به متوسط جهانی برسیم با توجه به این که این گردش مالی 56 میلیارد دلار را اگر دربین 185 کشور تقسیم کنیم به هر کشوری حدود 354میلیون دلار می رسد، پس وضعیت کشور ما نسبت به وضعیت مطلوب جهانی باید تلاش بیشتری انجام دهد. لذا باید چشم اندازی را ترسیم کنیم که بازار هنر ایران برسد به درآمد 354 میلیون دلاری.

وی افزود: شاخص دوم تعداد گالری ها است. چرا که مارکت هنر بردوش گالری هاست در جهان 400 هزار گالری وجود دارد که در هر کشور باید 2200 گالری وجود داشته باشد ودر ایران 165 گالری موجود است که خوشبختانه درحال حاضر گالری ها هم از نظر کمی و کیفی رشد قابل توجهی داشته اند هم به لحاظ ارائه و نمایش آثار وهم به لحاظ مساحت و فضا رشد به سزایی داشته است. با توجه به این نکات دورنیست که این 165 گالری را به 2200 گالری که متوسط جهانی است نزدیک کنیم برای این کار هم اهتمام مدیران را نیاز داریم هم اهتمام مردم و هم اهتمام صنفی که مربوط به گالری ها و موزه ها می باشد. فرصت های خوبی را دراختیار داریم. اولین فرصت توجه غرب به هنر اُرینتالیست یعنی هنرشرق که در شرق توجه به خاور میانه می‌باشد، که این فرصتی است برای هنرمندان ما که با توجه به این رویکرد باید این فرصت را به دست بیاورند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: فرصت دوم رشد بی سابقه موزه های هنری در منطقه ماست حتما شنیده اید که کشورهای حاشیه خلیج فارس اخیراً تعداد موزه های خود را به سرعت افزایش می دهند و حتی نمایندگی موزه هایی همچون گوگن هایم و لوور را نیز برای خود گرفته اند. رشد موزه ها هم فرصت ارزنده ایست برای هنرمندان ما که بتوانند آثارشان را عرضه کنند و اما فرصت سوم مارکت جهانی ، مارکت هنردر حال انتقال از غرب به شرق است. پیش بینی می شود که تا سال 2050 یعنی حدود 34 سال دیگر مارکت اصلی هنر در دست کشور چین باشد الان که با شما صحبت می کنم چین پس از آمریکا مقام دوم را دارد که انگلستان سومی است. انتقال مارکت هنر جهان از غرب به شرق فرصت ایده عالی را برای هنرمندان ما به وجود می آورد که باید آنرا دریابیم.

کاظمی تصریح کرد: ما امروز در سطح منطقه رکورد دار هستیم چه به لحاظ گرانترین قیمت و چه به لحاظ حجم آثار چون حدود 30 تا 40 درصد حجم آثار هنری در سطح منطقه متعلق به هنرمندان ماست مابقی مربوط به 16 الی 17 کشور دیگر است. این سهم برای ما فوق العاده است و به نظر من این امر یک دلیل بیشتر ندارد و آن این است که مهمترین فاکتوری که در مارکت منطقه و جهانی از این هنرمندان عرضه شده است آثاری است که وفاداربه خاطره ی جمعی ایرانیست ، خاطره جمعی که در هویت ایرانی ، سنت ما و فرهنگ دینی ما در طی چند هزار ساله وجود داشته و ریشه گرفته است.

وی بیان کرد: گرانترین هنرمندان، هنرمندان منسوب به مکتب سقاخانه ای اند، که شما عزیزان می دانید که مهمترین شاخص این مکتب استفاده از عناصر و موتیف ها و نمادهای دینی و ملی ماست به همین جهت هم مرحوم کریم امامی اسم این مکتب را سقا خانه گذاشته است. این دلیل موفقیت هنرمندان ما در مارکت جهانیست. هنرمندان مکتب سقاخانه نوعی وفادار به خاطره ی جمعی ایرانی اسلامی را حفظ کرده اند که همانطور که گفتم ریشه درهویت ، فرهنگ و سنت ایرانیان را دارد. حتی هنرمندانی که مستقیم ازعناصر و نمادهای ملی و دینی ایرانی استفاده می کنند اینها آثارشان همه بازتابی از شناسنامه ملی ما ایرانی هاست و جهان هم به این آثار رغبت دارد. توصیه من به هنرمندان عزیز این است که این شاخص مهم را در خلق آثار خود مورد توجه قرار دهند همچنان که در آثار به نمایش درآمده در این نگارخانه میبینیم ، نمادهایی از سنت و فرهنگ و موسیقی ایرانی استفاده شده است.

وی در پایان گفت: خواهشی از آقای بوتس داشتم که تا کنون در طول مدت خدمت خود در جمهوری اسلامی ایران کارهای مهمی را انجام داده اند که از جمله ی آنها نمایشگاه سیگمار پولک بسیار تحسین برانگیز بود چرا که اصل این آثار هنرمند ارزنده ی آلمانی را به ایران آوردند و من به عنوان یک ایرانی از ایشان تشکر می کنم و همچنین از همکاران موزه موسیقی و نگارخانه شهر آوا که اهتمام ورزیدند .و اما به صورت خاص از ایشان خواهش میکنم که در طی دوره ای که در در تهران تشریف دارند به مبادلات تجاری هنر ایران و آلمان نیز توجه کنند و اگر بتوانیم بین گالری های دو کشور نوعی ارتباط را ایجاد کنیم و هنرمندان ما در اکسپو ها و آرت فرها (نمایشگاه های هنری) یکدیگر شرکت کنیم و دراین دوره به اهتمام شما مناسبات تجاری هنری بین دو کشور نیز پایه گذاری شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 2مرداد1395، کدخبر: 13950502000594: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین