پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۹۱۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۸
افزایش سهم زنان و جوانان در مدیریت اجرایی کشور از برنامه‌های مهم دولت در ۶ سال گذشته بوده است. هر چند جای خالی زنان در جایگاه وزارت همچنان احساس می‌شود با این حال وزرا هر کدام به نوبه خود تلاش کردند تا ابلاغیه رئیس‌جمهوری در خصوص ۳۰ درصد سهم مدیریتی زنان در برنامه ششم محقق شود.

شعارسال: افزایش سهم زنان و جوانان در مدیریت اجرایی کشور از برنامه‌های مهم دولت در ۶ سال گذشته بوده است. هر چند جای خالی زنان در جایگاه وزارت همچنان احساس می‌شود با این حال وزرا هر کدام به نوبه خود تلاش کردند تا ابلاغیه رئیس‌جمهوری در خصوص ۳۰ درصد سهم مدیریتی زنان در برنامه ششم محقق شود.

دولت تدبیر و امید از آغاز کار، تلاش برای افزایش سهم زنان در پست‌های مدیریتی را در دستور کار قرار داد و برای اولین بار یک زن به عنوان یک مقام ارشد در وزارت نفت انتخاب شد. انتصاب یک زن به عنوان مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی نیز برای اولین بار در راستای همان رویکرد بود. همچنین برای اولین بار نیز در دولت تدبیر و امید زنان به عنوان سفیر ایران در کشورهای خارجی انتخاب شدند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد مدیران زن از میزان ۱۳.۷ درصد در سال ۹۶ به ۱۸.۶ درصد در سال ۹۸ افزایش یافته است. هم‌چنین رشدی ۳۶ درصدی را در انتصابات مدیران زن طی دو سال اخیر شاهد بوده‌ایم. تعداد زنان معاون وزیر از ۳۱ نفر در سال ۹۶ به ۶۷ نفر در حال حاضر رسیده است.

تعداد مدیران عالی در سال ۹۶، ۲.۵ در سال ۹۷، ۳.۹ و در سال ۹۸، ۵.۵ درصد افزایش یافته است. تعداد مدیران میانی نیز به ترتیب ۶.۹، ۸.۱ و ۹.۳ درصد بیشتر شده است. همچنین تعداد مدیران پایه نیز در طول این سه سال به ترتیب افزایش ۱۶.۹، ۲۰.۶و ۲۳ درصدی داشته‌اند.

از سوی دیگر گزارش‌ها از رشد ۴۸ درصدی انتصاب زنان در مدیریت‌های استانی وزارت کشور حکایت دارد. در حالی که در سال ۱۳۹۶، فقط ۳۵۴ مدیر زن در وزارت کشور در حال خدمت بوده‌اند، این تعداد در سال ۱۳۹۸ به ۴۷۵ مدیر زن افزایش یافته است از این مجموعه ۲۵۳ زن به عنوان مدیران پایه، ۲۱۶ زن به عنوان مدیران میانی و ۶ زن به عنوان مدیران عالی در حال خدمت هستند.

در حالی که در سال ۱۳۹۶، ۶.۷ درصد از کل پست‌های مدیریتی وزارت کشور به زنان تعلق داشت، این نسبت در سال ۱۳۹۸ به ۹ درصد افزایش یافته است. بررسی کارنامه ارائه‌شده از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری موید آن است که در دو سال اخیر، انتصاب مدیران زن در استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها، ۴۸.۷ درصد رشد داشته است. رشد بیش از ۴۸ درصدی انتصاب زنان در سطوح استانی وزارت کشور در حالی محقق شده که در کل دستگاه‌ها، انتصاب مدیران زن در همین دوره، رشد ۳۶ درصدی را تجربه کرده است. این بدان معناست که رشد انتصاب زنان در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در مقایسه با سایر دستگاه‌ها، با اختلاف مثبت بیش از ۱۲ درصد، با شتاب افزون‌تری در حال تحقق است.

مدیران زن استانداری ها از ۶.۲ درصد در سال ۹۶ به ۸ درصد در سال ۹۷ و ۹.۲ درصد در سال ۹۸ افزایش یافته است.

همچنین از ظرفیت زنان اهل سنت نیز در پست‌های مدیریتی استفاده شده است انتصاب بهیه انصاری، به عنوان بخشدار زن اهل سنت در گیلان از نمونه آنهاست.

گزارش‌ها نشان می‌دهد استان‌های بوشهر، گیلان، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، البرز، سمنان و لرستان به ترتیب بیشترین درصد مدیران زن را بین مدیران استانداری‌ها و مدیران کل دستگاهی به خود اختصاص داده‌اند.

معصومه ابتکار، معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری ۱۲ شهریور در حاشیه گردهمایی زنان تعاونگر با اشاره به اینکه حضور زنان در دولت رو به افزایش است، گفت: سه اولویت مهم در مورد زنان این است که با توجه به اینکه دختران تحصیل‌کرده ۳ تا ۴ برابر پسران بیکار هستند، اولویت اشتغال برای آنها وجود دارد، همچنین باید تعادل‌بخشی بین نقش اجتماعی و خانوادگی زنان در کنار همسرداری و فرزندآوری مورد توجه قرار گیرد.

جمشید انصاری، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز با اشاره به افزایش سهم زنان در پست های مدیریتی گفت: تاکنون ۲۶ درصد از تصدی پست‌های مدیریتی کشور به زنان واگذار شده و امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه این میزان به ۳۰ درصد افزایش یابد.

او تعداد پست‌های مدیریتی کشور به غیر از آموزش و پرورش را ۹۵ هزار پست اعلام کرد و اظهار کرد: این تعداد با احتساب پست‌های مدیریتی در آموزش و پرورش به ۲۴۰ هزار پست افزایش می‌یابد که تا پایان برنامه ششم توسعه ۳۰ درصد از مجموع این پست ها باید به زنان واگذار شود.

محسوس بودن پیشرفت زنان در مشاغل مدیریتی، امیدواری برای کاهش نابرابری در تصدی مدیریت را افزایش داده است. لیلا صوفی‌زاده، نایب رییس زنان فدراسیون فوتبال، حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی در دولت تدبیر و امید را بی‌نظیر عنوان کرد و گفت: در فدراسیون فوتبال اتفاق‌های خوبی افتاد و اینها نشان می‌دهد که دولت با زنان همراه بوده و آنها را در پست‌های مدیریتی و جایگاهی که شایستگی آن را دارند، منصوب کرده است.

پروین فرشچی که سوابقی در حوزه مدیریت‌ دارد نیز پیش‌تر در گفتگو با پاد استفاده از ظرفیت زنان در پست‌های مدیریتی در دولت تدبیر و امید را امیدوارکننده عنوان کرده و گفته بود: حضور بیشتر زنان ایرانی به خصوص در مجامع بین المللی تصویر غلط از کشورمان را اصلاح می‌کند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری دولت ، تاریخ انتشار:23  شهریور 1398 ، کدخبر:327527 ،www.dolat.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
0
مدیریت زورکی آخر و عاقبت نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
0
قطعا با این کار فرهنگی ایجاد میشه که زنان هم میتونن با حجاب کامل در جامعه باشن و نقش ایفا کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
0
زنان اگر چند عامل تربیتی ، مشارکت و هویت دهی شان دنباله گیری بشود، شاهد حذف 90 درصد بی حجابی ها و حاشیه های ایجاد شده خواهیم بود
ناشناس
France
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
0
1
مدیریت کلان زنان دارای توانمندی بالا، عموما دوران مدیریتی کم حاشیه و موفقی است. اما وای به روزی که زنان مدعی کم توان (بنظر من عین خانم ابتکار) ، وارد عرصه مدیریت شوند. گند می کشند به بالا و پائین مدیر و مدیریت و سازمان.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
0
0
کدوم پست مدیریتی؟ ما با پدیده زن نمود یا بزرگ سازی ابزاری و محدود برخی از زنان مواجه هستیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین