پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۰۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
یک متخصص بیماری های مغز و اعصاب گفت: تبلیغات ماهواره‌ای سلول‌های بنیادی کلاهبرداری و گرفتن پول زیاد از بیماران، ترویج افکار عوام فریبانه و رمالی و دعانویسی ‌و استفاده از داروهای گیاهی برای درمان این بیماری باعث فریب بیمار و تأخیر در درمان بیماری‌ام اس شده که عوارض بیماری خیلی دیرتر نشان داده می‌شود.

شعارسال: وحید شایگان‌نژاد با بیان اینکه بیشترین سن شیوع در بیماری‌ام اس بین 20 تا 40 سال است، اظهار کرد: همچنین باید توجه داشت که زنان دو تا سه برابر مردان امکان ابتلا به این بیماری را دارند.

وی با بیان اینکه بر اثر ابتلا به بیماری‌ام اس، بدن به دلایل ناشناخته برعلیه سلول‌های سیستم عصبی مرکزی واکنش نشان می‌دهد، اضافه کرد: ‌با بروز این بیماری قسمت‌های عصبی که پوشش میلین دارند بیشتر دچار عارضه می‌شوند؛ در مسیرهای عصبی ‌چشم کاهش دید و در مسیرهای عصب حرکتی بروز این بیماری باعث ضعف اندام یک طرف یا دو طرفه و یا اندام‌های ‌حسی می‌شود.

این متخصص نورلوژی ‌با ‌بیان اینکه حدود ۳۰ سال است که در ‌خاورمیانه بیماری‌ ام اس شیوع دارد ‌و علت آن ناشناخته است، افزود: ‌بیماری‌های خود ‌ایمنی ‌به مروز زمان در ‌حال افزایش است ‌و ام اس هم قابل پیشگیری نیست.

وی تاکید کرد: کاهش استرس، استفاده از رژیم غذایی مناسب، پرهیز از مصرف رژیم‌های غذایی پر چرب، ‌فست فودها، مصرف سیگار و قلیان می‌تواند احتمال بروز ام را کاهش دهد.

شایگان نژاد با بیان اینکه مصرف ویتامین D برای جلوگیری از ابتلا به ام اس تاثیر به سزایی دارد، ادامه داد: سرگیجه، دوبینی، اختلال در تعادل و اختلالات ادراری از علائم ابتلا به این بیماری است.

وی با بیان اینکه ام اس بیماری کاملا ارثی نیست، اضافه کرد: علت بروز این بیماری مشخص نیست و زمینه‌های ژنتیکی ضعیف مثل استعداد ژنتیک در بعضی خانواده‌ها دیده می‌شود اما بروز این بیماری به ‌طور ژنتیکی کامل نیست.

دانشیار گروه داخلی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان معتقد است که ‌ام اس یک بیماری با شدت و چهره بسیار متفاوتی است ‌و اکنون با پیشرفت علم پزشکی می‌توان انواع ام اس را در افراذ مختلف دسته بندی کرد و بر اساس نوع بیماری آنها داروی بهتری را انتخاب کنیم.

وی تصریح کرد: ‌اکنون ۱۸ نوع دارو است که بر اساس اینکه بیمار در چه سنی بوده ‌و چه نوعی از ام اس و با چه شدتی را دارد و در چه شرایطیزندگی می‌کند و ‌با توجه به شرایط فردی او دارو برای او انتخاب می‌شود.

این متخصص نورلوژی با اشاره به تأثیر عوامل محیطی در بروز بیماری‌ام اس اظهار کرد: آلودگی به ویروس‌ها در دوران کودکی احتمال ابتلا به بیماری‌ام اس را در سن بزرگسالی افزایش می‌دهد، کمبود ویتامین D به خصوص ‌در بین بانوان در سن بلوغ می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری خود ایمنی مثل ام اس را بیشتر کند.

وی یادآور شد: سیگار کشیدن، چاقی و رژیم پر چربی باعث ابتلای اشخاصی به این بیماری می‌شود که استعداد ‌و زمینه ابتلا به این بیماری را داشته باشند.

آمار بیماران مبتلا به ام اس در اصفهان

شایگان نژاد درباره وضعیت شیوع ام اس در اصفهان گفت: اکنون بین هفت تا هشت هزار بیمار ام اس در استان اصفهان داریم و در دسته بندی استان‌ها اصفهان جزو استان‌هایی است که در رده بالای شیوع این بیماری قرار دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه درمان و شناخت بیماری ام اس در اصفهان در وضعیت مناسبی هستیم، گفت: در گذشته سرویس دهی و تعداد تخت‌های این بیماران کمتر بود با توجه به اینکه‌ ام اس در گروه بیماری‌های ‌خاص است نیازمند اعتبارات لازم برای سرویس دهی بهینه به بیماران است ‌و اکنون انجمن ام اس اصفهان در این زمینه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد ‌و با همکاری بیشتر با دانشگاه اصفهان و ‌حضور متخصصان مغز و اعصاب در مراکز دانشگاهی کاشان و بیمارستان الزهرا(س) و تأمین اجتماعی و درمانی این بیماران تحت درمان قرار می‌گیرند.

کشف درمان‌های جدید با قدرت متفاوت در بیماران

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب درباره روند درمان این بیماری خاطر نشان کرد: ‌با توجه به اینکه گفته می‌شود که این بیماری درمان قطعی ندارد در عین حال این نوید را به بیماران ام اس می‌دهیم که درمان‌های جدید با قدرت متفاوت در بین بیماران در ‌حال کشف است.

وی تصریح کرد: اولین داروی تأثیر گذار برای بیماری‌ام اس ۲۵ سال قبل وارد بازار شد و در سال‌های اخیر هر ساله داروی جدیدی در دسته بندی داروهای بیماری‌ام اس اضافه شده ‌و سیر این بیماری و عوارض را کندتر شده است.

شایگان نژاد در توصیه به خانواده‌هایی که بیمار ام اس دارند، گفت: گروهی از بیماران ام اس با کوچکترین علامت بسیار حساس و نگران می‌شوند و معمولاً اضطراب از آینده دارند و گروه دوم افرادی هستند که وجود بیماری را نپذیرفته و انکار می‌کنند ‌و معمولاً پیگیر درمان هم نمی‌شوند که این اتفاق در باعث می‌شود که این بیماری مثل موریانه پیشرفت کند ‌و در سال‌های بعد منجر به علایم ناتوان کننده در فرد بیمار شود.

این متخصص نورلوژی اظهار کرد: ‌تبلیغات ماهواره‌ای سلول‌های بنیادی جعلی و گرفتن پول زیاد از بیماران کلاهبرداری است، ترویج افکار عوام فریبانه و رمالی و دعا نویسی ‌و استفاده از داروهای گیاهی برای درمان این بیماری باعث فریب بیمار و تأخیر در درمان بیماری‌ام اس شده که عوارض بیماری خیلی دیرتر نشان داده می‌شود ‌و بعد از گذشت چند سال و تأخیر در شناخت این بیماری در واقع بیمار به ناتوانی غیر قابل برگشت می‌رسد و توان بازگشت به زندگی عادی را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ضروری است که بیماران ام اس اضطراب و نگرانی نداشته باشند و پیگیری درمان را تحت نظر یک متخصص دنبال کنند تا بتوانند خود را به شرایط مطلوب نزدیک کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایمنا، تاریخ انتشار: 20شهریور1398 ، کدخبر: 386973: www.imna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
0
بروید ببینید این کلاهبرداری شیرین با چه سرعتی در کشور در حال انجام است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین