پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۰۵۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
اعضای اروپایی برجام در اقدامی گستاخانه با صدور یک بیانیه مشترک از ایران خواستند که به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام بازگردد.
شعار سال: اعضای اروپایی برجام در اقدامی گستاخانه با صدور یک بیانیه مشترک از ایران خواستند که به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام بازگردد.

 سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سخنگویان دولت‌های انگلیس،‌ فرانسه و آلمان در اقدامی گستاخانه با صدور یک بیانیه مشترک از ایران خواستند که به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام بازگردد.

در ابتدای این بیانیه مشترک آمده است: فرانسه، آلمان، انگلیس و نماینده عالی [سیاست خارجی اتحادیه اروپا] نگرانی عمیق خود از اعلان فعالیت‌های جدید ایران را که با تعهداتش ذیل برجام در تضاد است، اعلام می‌دارند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرده است که ایران در روز ۸ سپتامبر [۱۷ شهریور] سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای را در نطنز نصب کرده یا در حال نصب آنها بوده است.

صادرکنندگان این بیانیه در ادامه اظهار داشته‌اند که از اینکه تحریم‌های آمریکا -که از ماه می‌سال ۲۰۱۸ [اردیبهشت‌ماه ۹۷] آغاز شده- و اقدامات متقابل ایران مبنی بر عدم اجرای مفاد اصلی برجام نیز باعث تضعیف هرچه بیشتر این توافق شود، نگرانند.

در بخش دیگری از بیانیه آمده است: ما همچنان از برجام حمایت می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که همه فعالیت‌هایی که نقض تعهدات این کشور ذیل برجام محسوب می‌شود را به عقب بازگرداند و از برداشتن گام‌های بعدی بپرهیزد.

در پایان این بیانیه تأکید شده است که طرف‌های اروپایی برجام از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کنند و آژانس را یک نهاد مستقل و بی‌طرف برای نظارت و راستی‌آزمایی تعهدات هسته‌ای ایران می‌دانند.

گستاخی بدهکارها

فرانسه، انگلیس و آلمان از جمله بدهکارهای برجام هستند. این کشورها تاکنون به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. این بی‌عملی تا جایی پیش رفت که مقامات ارشد دولت نیز اذعان کردند که اروپا فقط یک درصد تعهدات خود را انجام داده و ۹۹ درصد تعهدات بر زمین مانده است.

حالا بدهکارهای برجام با گستاخی ژست طلبکار گرفته و به ایران خرده گرفته‌اند که چرا تعهدات خود را کاهش داده است!

اکنون ۱۶ ماه از خروج رسمی آمریکا و همچنین خروج عملی اروپا از برجام سپری شده است. دولت روحانی در اردیبهشت ۹۸ در اقدامی دیرهنگام و حداقلی، اما مهم، طی ضرب الاجل برجامی، تعهدات خود را کاهش داد.

اکنون این ایران است که در جایگاه طلبکارِ برجام قرار دارد، نه اروپایی‌های بدعهد.

علت طلبکاری اروپا

حال سؤال اینجاست که چه عاملی موجب طلبکاری اروپایی‌ها در برجام شده است.

پاسخ روشن است. علت اصلی گستاخی و طلبکاری اروپا، رویکرد منفعلانه و از موضع ضعف دولت روحانی در ماههای اخیر است.

دولتمردان در ماههای اخیر در اقدامی مغایر با ساز و کار ضرب الاجل، به جای اتخاذ رویکرد مقتدرانه و طلبکارانه نسبت به طرف مقابل، بارها تاکید کردند که مهلت‌های ۶۰ روزه ایران، تا اطلاع ثانوی ادامه داشته و مذاکرات نیز متوقف نمی‌شود و ایران با دریافت کوچکترین پالس از طرف مقابل، تمام اقدامات ضرب الاجلی خود را بازمی‌گرداند!

با این رفتار، طرف اروپایی بیش از پیش به اطمینان رسید که دولت روحانی فقط یک گزینه دارد و آن چیزی نیست جز حفظ برجام به هر قیمت. بر همین اساس طرف اروپایی کوچکترین اقدامی در راستای تعهدات خود انجام نداد.

تا زمانیکه دولت، رفتار برجامی خود را تغییر ندهد، هیچ دستاوردی عاید ایران نمی‌شود. اعضای اروپایی برجام و آمریکا فقط زبان زور را می‌فهمند.

بازی با وعده فریبکارانه

استیون منوشین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در کنفرانس خبری گفت که فرانسه بدون موافقت آمریکا قادر نخواهد بود به ایران خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری بدهد.

پیش از این رسانه‌های غربی اذعان کرده بودند که وعده نسیه فرانسه درباره اعتبار ۱۵ میلیاردی به شرط کلیدخوردن مذاکرات حول قدرت موشکی و توان منطقه‌ای ایران، اجرا خواهد شد.

در حقیقت وعده فریبکارانه اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری صرفا با هدف توقف ضرب الاجل ایران، دائمی کردن محدودیت‌های برجامی کشورمان و تعمیم خسارت محض توافق هسته‌ای به توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران طراحی شده است. در این میان فرانسه نقش پلیس خوب و آمریکا نیز نقش پلیس بد را ایفا می‌کند.

جرارد آرود، سفیر سابق فرانسه در آمریکا در صفحه خود در توئیتر تاکید کرد که خواست واشنگتن مبنی بر عدم غنی‌سازی توسط ایران فاقد پایه و اساس حقوقی است.

آرود نوشت: عدم فعالیت غنی‌سازی در ایران (غنی‌سازی صفر) فاقد پایه و اساس قانونی است. به‌هرحال، هیچ دولتی در ایران، با هر نگرش سیاسی، چنین محدودیتی را بر حاکمیت خود نمی‌پذیرد. غنی‌سازی باید مورد پایش قرار گیرد تا در چارچوب ان‌پی‌تی باقی بماند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا بار دیگر درباره نقض تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه ایران به شرکت‌های اروپایی و عراقی هشدار داد.

مارشال بیلینگزلی، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه طی سخنرانی خود در اندیشکده شورای آتلانتیک به شرکت‌های اروپایی و عراقی هشدار داد که اگر با ایران کار کنند، مشمول تحریم‌های آمریکا خواهند شد.

معاون وزارت امور خزانه‌داری آمریکا که دولت متبوعش پس از خروج از برجام در اردیبهشت‌ماه سال گذشته تحریم‌های خود علیه ایران را شدت بخشیده، در ادامه تهدیدهای مقامات آمریکایی برای مجبور کردن دیگر کشورها به همراهی با این تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی اعلام کرد:ما هر شرکت عراقی که با سپاه پاسداران در ارتباط باشد را تحریم خواهیم کرد. شرکت‌های اروپایی نیز اگر با ایران کار کنند، هدف تحریم قرار خواهند گرفت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مشرق، تاریخ انتشار: 24 شهریور 1398، کدخبر: 992562 ، www.mashreghnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
0
ایران باید محکم و قاطعانه پای حق خود بایستد .
ناشناس
Netherlands
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
0
ایران از برجام اول و اخر باید خارج بشه چون این قبری که بالا سرش داره روضه میخوانه و گریه میکنه مرده توش نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین