پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۳۶۷۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۸
رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان غربی یکی از خلأ‌های موجود در حوزه دانش بنیان را ارزیابی مالکیت فکری عنوان کرد و گفت: امروز جای مجموعه‌ای که بتواند مالکیت فکری را ارزیابی، سنجش و اعلام کند واقعا خالی است.وی افزود: شرایط خاص کشور ما نیز مزید بر علت است و با توجه به تحریم‌ها و با عنایت به اینکه بسیاری از تکنولوژی‌ها و محصولات امروز وارد کشور نمی‌شود فضا برای فناوران و کسانی که صاحبان ایده و دانش هستند بسیار مساعد است تا بتوانند فکر کرده، ایده‌پردازی کنند، تکنولوژی خلق و رشد پیدا کنند؛ این تعریف اقتصاد دانش بنیان است، اقتصادی که در مرز‌های دانش اتفاق می‌افتد.

شعار سال: علی‌محمد نیکبخت، رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو؛ با اشاره به اهمیت مقوله دانش بنیان و توجه کشور‌ها به آن، گفت: امروز در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی دنیا محصولات دانش بنیانی تولید می‌شوند که فناوری‌های به کار رفته در آن وجه تمایز و مزیت کشور‌ها از همدیگر است، در واقع نقطه برتری این کشور‌ها از همدیگر وجوه دانش‌بنیان آن‌هاست؛ اینکه چقدر می‌توانند در مرز‌های دانش پیش بروند و محصولات جدید تولید و دانش فنی را عرضه کنند و به فروش یا به انتقال برسانند، لذا در پله اول لازم است یک دولت یا یک جامعه در حوزه دانشگاهی خود بتواند علم را به فناوری تبدیل کند، فناوری را رشد دهد و از آن ارزش افزوده به دست آورد.

وی افزود: شرایط خاص کشور ما نیز مزید بر علت است و با توجه به تحریم‌ها و با عنایت به اینکه بسیاری از تکنولوژی‌ها و محصولات امروز وارد کشور نمی‌شود فضا برای فناوران و کسانی که صاحبان ایده و دانش هستند بسیار مساعد است تا بتوانند فکر کرده، ایده‌پردازی کنند، تکنولوژی خلق و رشد پیدا کنند؛ این تعریف اقتصاد دانش بنیان است، اقتصادی که در مرز‌های دانش اتفاق می‌افتد.

نیکبخت تصریح کرد: پارک‌های علم و فناوری با همین رسالت یعنی در جهت خلق تکنولوژی‌ها از سال‌های پیش ایجاد شده و رشد پیدا کرده‌اند یا بستری بودند برای اینکه این تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها رشد پیدا کنند، این یکی از رسالت‌هایی است که پارک‌های علم و فناوری برعهده دارند و در فضای کنونی کشور هم می‌توانند نقش‌آفرینی کند.

رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان غربی در ادامه به نقش حامیان مختلف شرکت‌های دانش‌بنیان و نحوه ارتباط آن‌ها با یکدیگر برای حمایت از این حوزه اشاره کرد و گفت: بنده به همراه همکاران دانشگاهی خودم چند سال پیش یک شرکت دانش‌بنیان راه‌اندازی کردیم و جزو موسسان این شرکت بودم، اما باید بگویم که در کشور ما متأسفانه بسیاری از موازی‌کاری‌ها وجود دارد و نیاز به هم‌افزایی داریم و این اتفاقا یکی از شروط اقتصاد دانش‌بنیان است، یعنی اقتصادی که هوشمند است و می‌داند که کجا باید هزینه شود و این هزینه‌ها به کجا باید برود و به سرانجام برسد و به هدف بنشینند.

وی افزود: بازار مالی، بازار سرمایه و بانک‌ها باید در راستای حمایت از اکوسیستم نوآوری و فناوری هم‌افزایی داشته باشند و بتوانند در یک راستا و در یک جهت و هدف مشترک حرکت کنند. از سوی دیگر نهاد‌های حامی شرکت‌های دانش بنیان و فناور از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم و دیگر نهاد‌ها نیز باید برنامه منسجم و واحدی را برای پیشبرد اقتصاد دانش بنیان در کشور به مرحله اجرا درآورند.

نیکبخت در ادامه پیشنهاد‌هایی را خطاب به حامیان شرکت‌های دانش‌بنیان برای بهتر شدن حمایت‌ها از این شرکت‌ها ارائه کرد و گفت: بنده پیشتر در دفتر اقتصادی دانشگاه مسئولیت داشتم و در بخش مالی و فناوری دانشگاه هم فعالیت کرده‌ام. به نظرم یکی از خلاء‌هایی که در کشور ما وجود دارد ارزیابی مالکیت فکری است. در حال حاضر واحد‌ها و نهاد‌هایی هستند که کار اندازه‌گیری درجه بلوغ فناوری یا سطح آمادگی فناوری را بررسی می‌کنند، اما جای مجموعه‌ای که بتواند مالکیت فکری را ارزیابی، سنجش و اعلام کند واقعا خالی است.

رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان غربی تاکید کرد: اگر بانک‌ها و نهاد‌های پولی در کشور بدانند که سطح ارزیابی یک فناوری و بلوغ آن در چه مرحله‌ای است و اینکه آیا یک سطح مثلا آزمایشگاهی را دارد یا از آزمایشگاهی وارد فاز نیمه صنعتی شده یا وارد فاز صنعتی شده که می‌تواند وارد بازار پول شود و ارزش افزوده ایجاد کند، خیلی راحت‌تر می‌توانند به این شرکت‌ها کمک کنند. در این صورت این منابع و سرمایه‌ها از بین نمی‌رود و سرمایه‌گذاران هم با خیال راحت وارد سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌ها و نوآوری‌ها می‌شوند. من یکی از مشکلات این حوزه و شرکت‌ها را همین می‌دانم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار 24 شهریور 98، کد خبر: 790944، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی موسوی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
0
0
کل سیستم دانش بنیان کشور مشکل داره و فقط قانونی برای فرار مالیاتی شده.. قوانین استارتاپی هم که وجود نداره و یک ایده پرداز وقتی میخواد یه استارتاپ داشته باشه از خیر ایده اش میگزره و در نهایت شرکت های وابسته و رانتی همچون مجموعه اسنپ اون ایده رو با اتکا به رانت و پول خودشون میدزدن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
0
0
اگر می خوایم به معنای واقعی و نه ظاهری در حوزه دانش بنیان ها رشد کنیم باید این قوانین مربوط به کپی رایت رو آماده و تصویب کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین