پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۵۳۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
یک کارشناس مسائل رسانه گفت: مذاکره با آمریکایی‌ها دقیقا شبیه بازی شطرنج با فیل است که هر موقع فکر کرد منافع او در حال به خطر افتادن است زیر میز می‌زند.
شعارسال: حسن عابدینی کارشناس مسائل رسانه در خصوص ادعای رویترز مبنی براینکه روحانی در نیویورک عنوان کرده در صورت لغو تحریم‌ها حاضر به ایجاد تغییراتی در برجام خواهیم بود گفت: ایران در قبال برجام سیاست مشخصی دارد و در مورد مذاکره با آمریکا هم اساسا مقامات بلند پایه کشور به طور روشن دیدگاه‌های مورد نظر را بیان کرده اند.

وی با بیان اینکه در مورد برجام ایران معتقد است که این تعهدنامه یک تعهد چند جانبه است که با قطع نامه ۲۲۳۱ عملا به یک تعهد بین المللی تبدیل شده است گفت: براین اساس چیزی کم یا اضافه کردن به آن اصلا مدنظر جمهوری اسلامی نیست.

عابدینی تصریح کرد: اینکه کشوری مثل آمریکا به صورت غیرقانونی از برجام خارج شده و الان برای پیوستن مجدد به آن پیش شرط امضای برجام‌های جدید را می‌گذارد از لحاظ عرف و حقوق بین الملل و بحث‌های مربوط به سیاست گذاری جمهوری اسلامی قابل دسترسی نیست به ویژه اینکه آمریکا در دوران رئیس جمهور جدید خود نشان داد به هیچ یک از تعهدات بین المللی پایبند نمی‌باشد لذا مصلحت و حکمت هم جزو اصول سیاست خارجی ایران است که حکم می‌کند مذاکره مجدد نه تنها با امریکا بلکه در چارچوب ۱+۴ نیز در مواردی که تغییر مفاد برجام مورد نظر است، مناسب نیست.

این کارشناس مسائل رسانه در مورد مذاکره با آمریکایی‌ها با اشاره به غیرقابل اعتماد بودن سردمداران این کشور گفت: اساسا مذاکرات از سال ۹۲ تا ۹۶ به صورت فشرده و طولانی مدت با آمریکایی‌ها به طول انجامید نشان داد آمریکا تنها منافع خود را در نظر می‌گیرد و بیش از فکر به مذاکره فکر گفتگوست و این اساسا از عبارت Talk که آن‌ها برای مذاکرات به کار می‌بردند به معنای صحبت قابل دریافت و لمس بود. در عرف بین الملل مذاکره به معنای رد و بدل و رسیدن به تعادل است، اما آمریکایی‌ها حاضر به این کار نیستند.

عابدینی با اشاره به ۴ سیاست مشخصی که امریکا و اروپا در قبال انرژی هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند، این سیاست‌ها را شامل توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به عقب برگشتن این فعالیت ها، اوراق شدن تاسیسات هسته‌ای ایران (یعنی همان طور که اوباما گفت: اگر می‌توانستند هیچ پیچ و مهره‌ای از تاسیسات هسته‌ای ایران باقی نمی‌گذاشتند) و مورد آخر ویران کردن ایران است.

این کارشناس مسائل رسانه ادامه داد: آن‌ها معتقدند کشور‌های مختلف از جمله جمهوری اسلامی نباید در لبه‌های دانش حرکت کنند و این کاملا مرز مشترک اعتقادات اوباما و ترامپ است.

وی با تاکید براینکه در حوزه هسته‌ای مذاکره جدیدی در خصوص برجام صورت نخواهد گرفت یادآور شد: اساسا اگر قرار به مذاکره باشد در مورد نحوه اجرای برجام است، مذاکره با آمریکایی‌ها دقیقا شبیه بازی شطرنج با فیل است که هر موقع فکر کرد منافع او در حال به خطر افتادن است زیر میز می‌زند.

عابدینی با بیان اینکه قوه عاقله آمریکایی‌ها سال هاست به دلیل عدم استفاده از آن کوچک شده است گفت: اساسا آمریکایی‌ها برمبنای شعار "اول آمریکا" به معنای اینکه آمریکا باید در همه زمینه‌ها اول باشد برای سایر کشور‌ها ارزشی قائل نیستند از این منظر مذاکره با آمریکا چه بر سر برجام و یا سایر موضوعات به نفع جمهوری اسلامی نخواهد بود

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار: 4 مهر 1398 ، کدخبر: 793707 ، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
0
0
اگر لازم باشه باید شطرنج با فیل رو هم براش سبک طراحی کرد و انجامش داد چه بخوایم چه نخوایم به ارتباط سالم با دنیا نیازمندیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین