پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۳۶۱۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹
مشاور انجمن نساجی اصفهان گفت: در حالیکه قیمت یک مانتو جلو باز ۱۵۰ هزار تومان است، اما یک خانم برای چادر مشکی باید بین ۵۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به عنوان یک کالای فرهنگی هزینه کند.

شعارسال: مشاور انجمن نساجی اصفهان گفت: در حالیکه قیمت یک مانتو جلو باز ۱۵۰ هزار تومان است، اما یک خانم برای چادر مشکی باید بین ۵۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به عنوان یک کالای فرهنگی هزینه کند.

سید آرش امامی، در رابطه با وضعیت پارچه چادر مشکی در کشور، اظهار کرد: طبق آمارهای موجود از ۲۳۰ هزار شهید کشور، ۱۷۰ هزار شهید در وصیت‌نامه‌های خود به مسئله حجاب اشاره کرده‌اند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که چادر یک کالای فرهنگی است که برای حفظ آن تعداد زیادی از جوانان کشور شهید شده‌اند.

وی در خصوص هزینه واردات چادر مشکی، گفت: کل هزینه واردات چادر ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار در سال است، در حالیکه پیش‌تر ارز دولتی به اقلام خردی همچون کلاه‌گیس، غذای سگ، چوب بستنی و... تعلق می‌گیرد، اما به کالا فرهنگی همچون چادر مشکی تعلق نمی‌گرفت.

مشاور انجمن نساجی اصفهان افزود: زمانی که روزانه دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت در کشور با قیمت ۶۵ دلار به فروش می‌رفت، هزینه چادر مشکی در کل سال با فروش ۱۳ ساعت نفت ایران تأمین می‌شود. باید دید آیا چادر به عنوان یک کالای مهم فرهنگی و استراتژیک، ارزش یک روز درآمد نفت ایران را ندارد؟

وی درباه تولید داخل پارچه چادر مشکی، افزود: تنها کارخانه تولید چادر مشکی کشور در شهرکرد، تنها ۷ تا ۱۰ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کند، همچنین کارخانجات دیگری همچون کرپ‌ناز با دریافت وام و ... به دنبال تولید پارچه چادرمشکی در کشور بود، اما متأسفانه اکنون کارخانه کرپ‌ناز کرمانشاه که با هدف تولید چادر مشکی طی دو دهه قبل تاسیس شد، هم اکنون قادر به تولید چادر مشکی نیست.

امامی با تأکید بر اینکه پارچه چادر مشکی کالایی بسیار پرسودی است که واردات آن از ابتدای انقلاب در دست عده‌ای قرار گرفت، تصریح کرد: ایران مرینوس قم در سال ۸۶ به عنوان نخستین کارخانه تولید پارچه چادر مشکی با تحقیقات داخلی و تلاش زیاد وارد این عرصه شد، اما پس از افتتاحیه و رونمایی از چادر تولیدی، بلافاصله تعرفه چادر مشکی به بهانه حمایت از عفاف و حجاب کاهش پیدا کرد که برای آن کارخانه تولید ملی چادر مشکی به صرفه نباشد.

وی همچنین افزود: به دنبال کاهش تعرفه چادر مشکی، سیل واردات پارچه چادری ارزان‌قیمت روانه کشور شد و این موجب زیان کارخانه‌های ایرانی در جهت خودکفایی شد.

مشاور انجمن نساجی اصفهان همچنین اضافه کرد: به گفته عضو کارگروه مد و لباس کشور، قیمت هر متر پارچه چادر مشکی تنها کارخانه تولید داخل (حجاب شهرکرد) ۱۸ هزار تومان است، اما با دست به دست شدن توسط تاجران در بازار، در نهایت چادر مشکی با نرخ ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد که از نظر قیمت با پارچه خارجی برابر است.

وی تأکید کرد: حال حاضر تعرفه واردات چادر مشکی از هفت درصد به ۳۳ درصد افزایش یافته است، بااین‌وجود هفت تا ۱۰ درصد تولید پارچه چادر مشکی کشور گره‌ای از مشکلات بازار حل نمی‌کند، چراکه هزینه‌های آن با پارچه وارداتی یکی است.

امامی همچنین با بیان اینکه در تولید پارچه چادر مشکی مشکل تکنولوژیک وجود دارد، اظهار کرد: در حالیکه نخ آن پیشتر وارداتی بود، اما طی چند سال اخیر باکیفیت خوب در داخل تولید می‌شود و خوشبختانه از نظر بافندگی مشکل چندانی نداریم، با این وجود مشکل اصلی در تکمیل پروسه تولید است که تنها چند کارخانه همچون ایران مرینوس و کرپ ناز به این تکنولوژی دست یافتند، اما با ورود مافیا و نداشتن صرفه اقتصادی، در نهایت این کارخانه‌ها موفق به تولید نشدند.

وی با بیان اینکه قبلاً قیمت هر قواره چادر مشکی بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بود، اما امروز هر قواره بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است، گفت: در حالیکه قیمت یک مانتو جلوباز ۱۵۰ هزار تومان است، اما یک خانم برای چادر مشکی به عنوان یک کالای فرهنگی باید هزینه بسیاری کند.

مشاور انجمن نساجی اصفهان با تأکید بر ضرورت ورود دولت به موضوع واردات چادر مشکی، گفت: دولت باید تعرفه واردات چادر مشکی را کنترل کند و از سوی دیگر از کارخانجات تولید داخل حمایت شود، همچنین بخشی از درآمد ناشی از فروش نفت جهت سوبسید به واردات پارچه چادر مشکی اختصاص یابد و کارخانه‌هایی که در دست مافیای چادر مشکی هستند را آزاد و در مسیر تولید داخل حمایت و تقویت کند.

وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر با تبلیغات میزان مصرف چادر مشکی را در کشور افزایش دادیم و به عبارتی این نیاز را در بین مردم ایجاد کردیم، اما امروز با وجود قیمت‌های بسیار بالا مردم نمی‌توانند از پس مخارج این نیاز برآیند.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایسنا ،تاریخ انتشار: 8 مهر1398،کدخبر:98070805718 ،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
0
0
چرا چیزی مثل چادر باید وارداتی باشد وقتی در ایران راحت میشه تولید بشه ، مافیا که تو جون ایران رخنه کرده دست رو هرچی میزارن میگن مافیا ...
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین