پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۰۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
کارشناس ورزش ضمن تشریح شرایط این حوزه و اقدامات انجام شده برای آن در ۴۰ سال گذشته، تاکید کرد که ایران در حوزه ورزش می‌تواند مانند انرژی هسته‌ای جزو ۱۰ کشور برتر جهان شود.
شعارسال : ورزش ایران در حالی وارد پنجمین دهه خود بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شده که طی چهار دهه گذشته دستاوردهای زیادی در سطوح مختلف داشته است.

گسترده شدن حضور ورزشکاران در میادین آسیایی و جهانی از جمله المپیک، مدال آوری در رویدادهای مختلف، میزبانی مسابقات بین المللی، توسعه ورزش بانوان و مهیا شدن شرایط برای اعزام بین المللی آنها در کنار توسعه عمرانی از جمله این دستاوردهاست که بعضا نتیجه اقدامات انجام شده در حوزه ساخت و سازها، تربیت نیروی انسانی و ... به حساب می آید.

البته شکی نیست که هنوز ورزش ایران با وضعیت ایده آلِ فاصله زیادی دارد. اینکه «چه عاملی باعث ایجاد این فاصله شده و برای کاهش آن نیازمند چه فاکتورهای هستیم؟» موضوعی است که در گفتگوی مهرزاد حمیدی یکی از مدیران باسابقه ورزش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این کارشناس و مدیر ورزش که هم اکنون معاون وزیر آموزش پرورش در تربیت بدنی و امور سلامت است در این گفتگو تاکید کرد: همان طور که ورزش ایران در حوزه هسته ای، سلول های بنیادین جزو چهار کشور برتر دنیا است، در ورزش هم می تواند چنین جایگاهی کسب کند به شرطی که دارای سیستم شود. وی می گوید در این صورت ورزش ایران بدون شک از اروپا پیش خواهد افتاد.

جمهوری اسلامی برای ورزش سرمایه گذاری زیادی داشت
مهرزاد حمیدی در آغاز گفتگو با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته برای ورزش کارهای زیادی انجام شد، گفت: مجموعه جمهوری اسلامی برای ورزش سرمایه گذاری زیادی داشت. در حوزه ساخت و ساز، خیلی زیاد هزینه شد. این ساخت و سازها در همه بخش ها بوده است. به طور مثال در همین آموزش و پرورش ۳ هزار و ۳۰۰ مکان ورزشی سرپوشیده داریم که فقط ۶۰۰ - ۵۰۰ مورد آن برای پیش از انقلاب بوده است. حالا در نظر بگیرید مجموعه ای مانند وزارت ورزش که اعتبارات سنگین هم داشته است و قطعا آنجاها بیشتر کار شده است. در دانشگاه ها، نیروهای مسلح و بسیج و ... به خوبی ساخت و ساز ورزشی انجام شده است.

ورزش در حوزه علمی به روز است
وی در همین رابطه ادامه داد: در حوزه تربیت نیروی انسانی اقدامات خوبی انجام شد. پیش از این فقط دو دانشکده تربیت بدنی و مدرسه عالی ورزش داشتیم اما الان در بیش از ۱۵۰ دانشگاه رشته تربیت بدنی تدریس می شود و بعضا خیلی هم خوب کار کرده اند طوریکه امروز در حوزه علمی ورزش به روز هستیم. در آموزش و پرورش ۶۰۰ مربی با دکترای تربیت بدنی داریم.

نقص بزرگ ورزش در ۴۰ سال اول انقلاب
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش با تاید بر اینکه با وجود همه این اقدامات انجام شده یک نقص بزرگ در ورزش  و در ۴۰ سال اول انقلاب وجود داشت، تصریح کرد: نقص بزرگ آن بود که هیچ یک از این اقدامات به یکدیگر «پیچ» نشدند و به همین دلیل امروز نتیجه ای که باید از ورزش به دست آورده باشیم را در اختیار نداریم.

چرخ دنده های ورزش خلاص هستند
وی در توضیح بیشتر این موضوع  گفت: فاکتورهای لازم برای رشد و نتیجه گیری در ورزش یعنی ساخت و ساز، تربیت نیروی انسانی، به روز بودن و ... حُکم چرخ دنده های یک ساعت را دارند. هر یک از این چرخ دنده ها در ورزش حرکت خود را دارند، اتفاقات با سرعت هم حرکت می کنند اما زمانی از این حرکت می توان رو به جلو رفت که  چرخ دنده ها به هم گیر داشته باشند. چرخ دنده های ورزش اما خلاص و جدا از هم حرکت می کنند و به همین دلیل به نتیجه نمی رسند. 

سیستمی که هرگز ایجاد نشد
این کارشناس ورزش با تاکید بر اینکه باید برای حرکت به هم متصل این چرخ دنده ها یک «سیستم» ایجاد شود به شورای عالی ورزش و تشکیل آن در چهل سال اول انقلاب اشاره کرد و اینکه با وجود این شورا و همفکری نمایندگان نهادهای مختلف حاضر در آن هم سیستم لازم برای جهش ورزش کشور شکل نگرفت.

وی در این زمینه تصریح کرد: تصور این بود که از طریق آن شورا می توانند هماهنگی برای ایجاد سیستم را ایجاد کنند اما واقعیت این است که شوراها سیستم ایجاد کن نیستند و عامل ایجاد هماهنگی هستند. به همین دلیل چرخ دنده ورزش دانش آموزی، دانشگاهی، باشگاهی، ملی و ... همچنان به هم متصل نیستند و جدا از هم حرکت می کنند. درحالیکه زیر ساخت ها و نیروها را ایجاد کرده ایم. اینها باید به کار تیمی ملی تبدیل شود. همه اینها تبدیل به قدرت موتور قطار ورزش کشور شوند.

ورزش ایران حرکت «عصاری» دارد؛ هرز و به دور خود می چرخد
«باید بر اساس یک مدل بومی و ملی مشخص شود که افراد قبل از ورود به مدرسه چگونه آموزش ببینند،  این موضوع در دوران مدرسه چگونه باشد و به ترتیب در محله و دانشگاه و ... به چه صورت دنبال شود. مهمتر اینکه چگونه به هم پیچ شوند.» حمیدی با اشاره به این مطلب خاطرنشان کرد: اگر پیچ ها را محکم ببندیم و این خلاصی ها و هرز چرخیدن و دور خود چرخیدن را از بین ببریم قطعا در ورزش نتیجه می گیریم. ورزش کشور فعلا مانند عصاری(دور خود چرخیدن) می چرخد. حرکت به طرف جلو ندارد.

در ورزش پولِ کمی هزینه نمی شود
وی همچنین یادآور شد: الان ورزش کشور در بخش های مختلف، به صورت درون بخشی حرکت لازم را دارند، سرعت شان هم زیاد است، پول کم هزینه نمی شود و انرژی کمی گذاشته نمی شود اما دنده ها به هم گیر نیستند.

جواب این سوال را خودتان بدهید!
«چه کسی باید این چرخ دنده ها را به هم پیوند دهد؟»، این پرسش خبرنگاربود که مهرزاد حمیدی در پاسخ به آن گفت: به هر حال آب از آسمان به زمین نمی ریزد؛ جواب را خودتان پیدا کنید.

کنایه به وزارت ورزش؛ چرخیدن به دور خود را کنار بگذاریم
وی در ادامه و در واکنش به این سوال که «احتمالا منظور شما وزارت ورزش است؟»، گفت: بخشی را نمی گویم. همه گرفتار بخش خود هستند. ما اگر دنبال تجمیع اختیارات باشیم، این راهش نیست. از آورده هم استفاده نمی کنیم و به همین دلیل المپیاد استعدادیابی راه انداخته شد. مشکل ورزش این است. در طول ۴ سال گذشته افراد برای ورزش خیلی کارها کردند، زیر ساخت خوبی ایجاد کردند، فنرهای خوبی برای جهش ایجاد کردند اما از حالا به بعد دیگر چرخیدن دور خود صلاح نیست. چرخش تیمی صلاح است و اینکه همه با هم بچرخند.

می توانیم در ورزش جزو ۱۰ کشور برتر دنیا شویم 
وی با بیان اینکه طرح این موضوعات از طرف منِ مسئول در وزارت آموزش و پرورزش گویای پیگیری هاست، تاکید کرد: ایران در موضوع سلول های بنیادین جزو ۱۰ کشور برتر دنیا است. با این اوضاع تحریم در زمینه هسته ای و ساخت موشک هم جزو ۱۰ کشور اول دنیا هستیم. من می گویم مورد چهارمی که می توانیم در آن یکی از ۱۰ کشور اول باشیم، ورزش است چراکه همه شرایط لازم و حتی زیرساخت ها ایجاد شده است. فقط باید این شرایط را کنار هم قرار داد.

کاستی داریم اما اوضاع کلی ورزش خوب است
خبرنگار مهر با این موضوع مطرح از طرف معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش مخالف کرد با این توجیه که مجهز بودن به تجهیزات یعنی اینکه کنار هر مدرسه یک سالن ورزشی باشد که دانش آموزان به جای حیاط در آن سالن ها ورزش کنند.

وی در واکنش به این مسئله گفت: این حرفی که می زنم در مقام مقایسه با ۱۵۰ کشور و با مطالعه می گویم. نمی گویم کاستی نداریم اما وضع ورزش ایران خوب است. من خودم تاکید کرده ام که هیچ سالنی نباید خارج از مدرسه ساخته شود. تمام سالن هایی که داخل مدارس بودند اما برای آنها مجوز مستقل شدن گرفته شده بود، مجوزشان را باطل کردم. با این کار فضای ورزشی - سرپوشیده و روباز -  به مدارس اضافه می شود.

این مقام مسئول افزود: چه زمانی این همه دانشگاه تربیت بدنی و نیروی انسانی تحصیل کرده داشته ایم؟ اینها رشد جهشی است. شما از ایده آل ها صحبت می کنید که روندی سنگین باید برای آن طی شود اما با توجه به هوش سرشار ایرانی ها،امکانات و تجهیزات و منابع انسانی و ..... ظرفیت لازم برای رشد و ترقی وجود دارد.

ما مدیران دنبال نتیجه گیری در دوره خود نباشیم
این مدیر ورزشی همچنین به موفقیت های والیبال اشاره کرد و گفت: برای این رشته در یک دوره سیستم ایجاد شد. الان آن سیستم نیست اما چون به واسطه آن طبع والیبال ایجاد شد و کانون های زیادی شکل گرفتند، همچنان نتایج و اثرات مثبت را شاهد هستیم. همین ظرفیت در اغلب رشته های ورزشی وجود دارد فقط باید سیستم ایجاد شود و حوصله باشد. مدیران باید سینه های شان را فراق کنند. صبر استراتژیک ورزشی کشور باید بالا برود. دنبال این نباشیم که در دوره ای که خودمان هستیم نتیجه بگیریم. الان برای ۱۵ سال بعد سرمایه گذاری و برنامه ریزی کنیم نتیجه پایدار می گیریم. وگرنه همینکه هستیم، می مانیم.

از دوران طلایی و حیاتی افراد غافل نشویم
«خیلی ها معتقدند تعطیل شدن ورزش مدارس باعث آسیب به تیم های ملی شده است؟»، این پرسش دیگر خبرنگار از مهرزاد حمیدی بود که وی در پاسخ به آن به سن تولد تا ۶ سالگی به عنوان دوران طلایی و حیاتی افراد اشاره کرد و اینکه بسیاری کارهای اصولی و اساسی باید در همین سن انجام شود.

وی در این زمینه گفت: متولیان ورزش باید کار بزرگ فرهنگی انجام دهند. تولد تا ۶ سالگی دوره طلایی و حیاتی افراد است. باید تلاش کنیم کودکان ۶ ساله معلول نباشند.  زمانی که کودکی وارد مدرسه شود و سواد داشته باشد، معلم کلاس اول عزا می گیرد اما در مورد ورزش اگر کودکی که وارد مدرسه می شود، سواد حرکتی نداشته باشد معلم تربیت بدنی عزا می گیرد.  در کشورهای مترقی انرژی خود را روی تولد تا ۶ سالگی گذاشته اند. تا ۱۱ سالگی اگر سواد حرکتی یاد گرفت و اصلاح شد که هیچ وگرنه معلول رشد می کند. ملت فعال  از افراد کم توان حرکتی که مانوس به حرکت نیستند حاصل نمی شود.

چرا پیشینه اکثر ورزشکاران به روستاها باز می گردد؟
رئیس پیشین آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک همچنین با بیان اینکه برای دوره طلایی و حیاتی افراد و آموزش و تقویت توان حرکتی آنها متولی وجود ندارد، تصریح کرد: در این دوران نه والدین به فکر هستند و در مهد کودک و پیش دبستانی ها اقدام اصولی و حرفه ای انجام می شود. اصلا اگر دقت کرده باشید پیشینه اکثر ورزشکاران به روستاها باز می‌گردد چرا که ویژگی روستا باعث می شود افراد توان حرکتی قوی پیدا کنند و به خاطر همین است که معمولا از روستاها ورزشکاران زیادی به رده های باشگاهی و ملی معرفی می شوند که می توان روی آنها سرمایه گذاری کرد.

فقط مسئول ورزش قهرمانی و حرفه ای نباشیم
وی صحبت های خود را با طرح این موضوع که ورزش ایران به یک مدل بومی نیاز دارد، ادامه داد و گفت: بر اساس این مدل باید از سنین قبل از مدرسه روی توان حرکتی افراد کار شود. باید پذیرفت ورزش کشور فقط مسئول ورزش قهرمانی و حرفه ای نیست بلکه مسئول دوران قبل از مدرسه، حین مدرسه، محله و ... نیز است. بنابراین مسئولان باید سیاست های بلند مدت دنبال کنند نه سیاست ادواری مطابق با عمر مدیریتی خود.

حمیدی در بخشی از صحبت های خود به این موضوع اشاره کرد که «مسئولان سازمان تربیت بدنی طی ۲۰ سال گذشته به ندرت به آموزش و پرورش و معاونت تربیت بدنی آن مراجعه داشته اند چون احساس نیازی نمی کنند.» همین موضوع طرح این سوال مبنی بر اینکه «چرا این مراجعه از طرف شما انجام نشده است؟» را موجب شد.

وی نیز در واکنش به آن گفت: در زمان حضور محمود گودرزی در وزارت ورزش چندبار موضوع را پیگیری کردم. خواستار این بودم معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش هم به صورت ادواری در جلسات شورای معاونان وزارت ورزش شرکت داشته باشند اما هرگز نتیجه نگرفتم. در دوره مسعود سلطانی فر هم این موضوع را پیگیر بودم ولی هنوز به نتیجه نرسیده ایم. سلطانی فر به معاون قهرمانی خود دستور داد تا در این خصوص جلساتی گذاشته شود اما آنقدر مشغله و گرفتاری روزمره است که فضایی برای کارهای بنیادی، مستمر و دراز مدت وجود ندارد.

ورزش به جای ۱۰ سیلندر با ۴ سیلندر حرکت می کند
این کارشناس ورزش با یادآوری اینکه سال ها از عدم تشکیل شورای عالی ورزش می گذرد، خاطرنشان کرد: این سوال مطرح است که در نبود این شورا هماهنگی میان نهادهای مختلف چگونه حاصل می شود، اگر قرار است ورزش ما با ۱۰ سیلندر کار کند الان با ۴ سیلندر کار می کند.

ورزش ایران می تواند از اروپا پیش افتد اگر...
مهرزاد حمیدی در بخش پایانی گفتگو گفت: در ۴۰ سال گذشته زیرساخت های لازم برای ورزش مهیا شد،  انصافا هم خوب کار شده اما سیستم لازم شکل نگرفت. حرف من این است که این حرکت ها باید با هم گره خورده باشد. نگاه سیستمی در ورزش ما را قطعا از اروپا جلوتر می اندازد. باید مدل بومی ملی شکل بگیرد تا الگویی برای اجرا در همه بخش ها شود. این می تواند چرخ دنده ها را به هم مرتبط کند. تاکید دارم ورزش ایران صلاحیت، ظرفیت و پتانسیل جهش در ورزش دنیا را دارد به شرطی که سیستم داشته باشد.


شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 13 مهر 98 ، کد خبر :4731973 ،  www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
0
0
متاسفانه هزینه ها و پول وحشتناکی در ورزش هزینه میشه ولی چون مدیریت درستی وجود نداره بازدهی بسیار پایین و در حد صفر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین