پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۲۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
محمدحسین فرهنگی ،یک نماینده مجلس دهم با اشاره به طرح شفافیت آرای نظام تقنینی گفت: بخش‌هایی از این طرح قابل انطباق با قانون اساسی نیست. در قانون اساسی صراحتا قید شده که آیین‌نامه مجلس خبرگان و شورای نگهبان را خودشان باید بنویسند.

شعارسال : محمدحسین فرهنگی، درباره طرح‌های مختلف شفافیت آرا که تاکنون در مجلس مطرح شده است، گفت: بنده به همه این طرح‌ها رای دادم اما اصل این است که این کار به نفع قوه مقننه است، هرچند باید از آسیب‌ها و آفات آن هم مراقبت کرد که ازجمله این آفات از بین نرفتن آزادمنشی و حریتی است که نماینده باید داشته باشد.

این نماینده اصولگرای مجلس تاکید کرد: یعنی آن‌جاهایی که احتمال داده می‌شود که ممکن است این طرح‌ها باعث فشار بر نماینده به ویژه از سوی دستگاه‌هایی اجرایی شود، از این‌ موارد باید اجتناب شود. ضمن اینکه این طرح اخیر به نهادهای دیگر هم تسری داده شد.

نماینده مردم تبریز در مجلس دهم با اشاره به طرح «شفافیت آرای نظام تقنینی» گفت: بخش‌هایی از این طرح قابل انطباق با قانون اساسی نیست. در قانون اساسی صراحتا قید شده که آیین‌نامه مجلس خبرگان را خودشان باید بنویسند، شورای نگهبان هم همچنین. این که ما از مجلس بر خلاف قانون اساسی برایشان تعیین تکلیف کنیم قطعا مغایر قانون اساسی خواهد بود. این مصوبه مجلس فوریتش تصویب شده و در کمیسیون جزئیات آن بررسی می‌شود.

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا سایر نهادهای تقنینی کشور می‌توانند آیین‌نامه خود را تغییر دهند و شفافیت را در آرای خود لحاظ کنند؟، گفت: قانون اساسی گفته است که خودشان آیین‌نامه‌هایشان را می‌نویسند، بله می‌توانند تغییر دهند. می‌توانند رای‌های خود را شفاف کنند یا نکنند، اختیار با خودشان است.

عضو هیئت رئیسه مجلس نهم در پاسخ به این سوال که چقدر لازم می‌دانید که نهادهایی همچون شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت و... آرای خود را شفاف اعلام کنند؟، گفت: در این طرح که فوریت آن مصوب شد، مذوی شفافیت مذاکرات هم تصریح شده است. به عنوان مثال عرض می‌کنم، موضوع صلاحیت فردی در شورای نگهبان مطرح است، آیا مناسب است آنجا اسرار اشخاص ولو اینکه ممکن است اصلا به انصراف شخص هم منتهی شود، منتشر شود؟

فرهنگی گفت: شخصی برای مجلس کاندید است، به موضوعی در پرونده آن شخص می‌رسند که در مذاکرات درباره آن هم بحث و بررسی می‌شود و در نهایت ممکن است به رد یا تایید ختم شود، آیا انتشار این مذاکرات صحیح است؟

وی در واکنش به این که برخی می‌گویند درست است، گفت: من موافق نیستم، چون این‌ها حریم خصوصی اشخاص است. ممکن است رد کنند یا ممکن است آن فرد اصلا منصرف شود، اما اینجا گفته‌اند که باید مذاکرات منتشر شود. 

نماینده مردم تبریز اظهار داشت: برخی موضوعات وجود دارد که انتشار آن درست نیست، بعضی موضوعات وجود دارد مثل آنچه درمورد طرح‌ها و لوایح وجود دارد خوب است که منتشر شود. بنده از نظر شکلی عرض کردم. گفتم این مصوبه از لحاظ شکلی نمی‌تواند وارد موضوعاتی شود که قانون اساسی ترتیب دیگری برایشان معین کرده است.


شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار 14 مهر 98 ، کد خبر : 818796 ، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
0
0
خوشم میاد مجلس خبرگان خودشون آقای خودشونن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین