پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۹۶
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: حال که در رابطه با برجام مماشات با غربی‌ها جواب نداده، بازگشت به مواضع رهبری و نصب‌العین قرار دادن عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی به جای دیپلماسی لبخند و التماس تنها گزینه فراروی دولت است.

شعار سال: سیدمحمد حسینی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، با اشاره به بدعهدی‌های غرب و آمریکا در رابطه با برجام، گفت: در خصوص برجام بیانات منصفانه و مشفقانه رهبری فصل‌الخطاب است و افراط، تفریط، اغراق و مبالغه‌گویی در نتایج برجام و آن را آفتاب تابان نامیدن و یا به کلی آن را مضر تلقی کردن صحیح نیست.

وی افزود: آنچه مسلم است علیرغم نادیده گرفته شدن برخی خطوط قرمز در مذاکرات و توافق نهایی، جمهوری اسلامی به تمامی تعهدات خود از جمله کاهش غنی سازی از 20 درصد به حدود 3/5 درصد، کم کردن تعداد سانتریفیوژها و محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای در فردو و اراک، بدون وقفه عمل کرده است.

حسینی ادامه داد : از آن طرف طرف غربی در مذاکرات به بهانه‌های واهی پایبند به تعهداتش نیست و هنوز هم پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد نکرده و تحریم‌ها را به طور کامل برنداشته است و از طرفی هم بانک‌های بزرگ با بانک‌های ایرانی کار نمی‌کنند؛ به گونه‌ای که دیگر صدای اعتراض حامیان جدی برجام مثل رئیس مجلس و آقای ولایتی بلند شده که اگر غربی‌ها به این رویه ادامه دهند به شرایط قبلی در غنی سازی برگردیم!

این استاد دانشگاه گفت: رهبر حکیم و دوراندیش انقلاب از ابتدا بدبینی خود را نسبت به اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ابراز داشتند، ولی دولتمردان نگاهی خوش‌بینانه و ساده انگارانه داشتند.

وی افزود: از آغاز دولت یازدهم بیشترین تمرکز و تبلیغ معطوف به اعجاز برجام شد که انگار کلید همه قفل‌ها و گره‌گشای همه کمبودها و مشکلات است و افکار عمومی را به این وسیله همراه خود ساختند تا در مقابل امتیازات فراوانی که می‌دهند و از مواضع عزت آفرین نظام عدول می کنند کسی اعتراض نکند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: وقتی که برجام یکسال قبل پس از کش و قوس‌های فراوان نهایی شد شور و شعفی در مردم ایجاد شد و با برنامه ریزی دولتی‌ها عده‌ای با شادی و پایکوبی به خیابان‌ها ریختند که گویی فتح‌الفتوح انجام شده استبا دستاوردهای عظیم!

وی افزود: تا کنون نتایج مثبت و آثار اقتصادی شگرف! این رخداد تنها برای دست اندرکاران قابل مشاهده بوده است و مردم کوچه و بازار، بازرگانان و متخصصان از نتایج ملموس و عینی آن در گشایش امور و رونق اقتصادی و رهایی از رکود کمرشکن و بی‌سابقه چیزی عایدشان نشده‌است و تیم مذاکره کننده انگار حرف‌ها و وعده‌های سابق خود را فراموش کرده‌اند و انتظار حداقلی را هم غیرمعقول می‌خوانند.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: تیم مذاکره کننده به‌جای فشار به 1+5 برای انجام تعهدات، درصدد توجیه کوتاهی‌ها و تقصیرات طرف مقابل هستند و با بازی با کلمات و تفسیر و تاویل‌های دیپلماتیک می‌کوشند همچنان مردم را امیدوار و طرفدار خود نگه دارند تا در انتخابات سال آینده با رویگردانی گسترده و تاریخی مردم مواجه نشوند.

حسینی در پایان اظهار داشت:به هر حال هر وقت جلوی ضرر گرفته شود بهتر است، حال که مماشات با غربی‌ها جواب نداده است بازگشت به منویات و مواضع مقتدرانه رهبری و نصب‌العین قرار دادن عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی به جای دیپلماسی لبخند و خواهش و التماس از مواضع ضعف تنها گزینه فراروی دولت است که شاید اندکی جبران مافات کند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 9 مرداد 95 ، کد مطلب: 13950502001012: www.farsnews.com



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین