پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۹۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۵
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان زنجان گفت: از سال ۸۶ تا به امسال ۱۲ هزار معلول در روستاهای استان زنجان شناسایی شدند.
شعارسال: فرهاد میرزایی با اشاره به طرح شناسایی معلولان اظهار داشت: طرح CBR توانبخشی مبتنی بر جامعه است که در مرحله نخست از روستاهای کشور از سال 86 آغاز شد.

وی تصریح کرد: 12 هزار معلول در روستاهای استان از سال 86 تا 94 در شش گروه جسمی حرکتی، ذهنی، بینایی، شنوایی، گفتاری و روانی توسط رابطین، دهیاران و ادارات بهزیستی شهرستان‌ها شناخته شدند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اقدامات اداره کل بهزیستی استان در طرح CBR، بیان کرد: آموزش به معلول و خانواده معلول و ایجاد اشتغال برای معلول در محل زندگی خود، در اولویت اقدامات اداره کل بهزیستی است.

وی افزود: حمایت مالی، مناسب سازی داخل منازل برای آسایش معلولان، توزیع وسایل توانبخشی از جمله عصا، تشک، ویلچر، عینک و سمعک از اهداف و برنامه‌های مهم اداره کل بهزیستی برای 12 هزار معلول روستاهای استان است.

* 9 مرکز توانبخشی شبانه روزی در استان

میرزایی اظهار داشت: در حال حاضر 9 مرکز توان‌بخشی مراقبتی شبانه روزی در استان زنجان فعالیت می‌کند که در راستای توانبخشی، ویزیت در منزل و ارسال مراقبین به منازل معلولان ارائه خدمت می‌شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر دو مرکز سالمندان در حدود 145 نفر، دو مرکز توان‌بخشی برای بیماری‌های روانی مزمن با جمعیت 175 نفر در دو بخش زنان و مردان و پنج مرکز توانبخشی برای بیماری‌های ذهنی شدید و خیلی شدید با جمعیت 218 نفر در استان فعالیت می‌کنند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به مراکز خدمات مراقبتی معلولان، ابراز کرد: در مراکز توان‌بخشی و مراقبتی شبانه روزی استان خدمات نگهداری، مراقبت، توانبخشی و درمان ارائه می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر در چهار مرکز به معلولان ویزیت در منزل ارائه می‌شود و 210 سالمند معلول جسمی حرکتی شدید و خیلی شدید، ذهنی روانی مزمن زیر نظر این مراکز هستند.

میرزایی گفت: در مراکز ارائه ویزیت در منازل اقداماتی از جمله فیزوتراپی، کاردرمانی، تجویز دارو و درمان توسط پزشکان عمومی و متخصص و روانشناسان و ارائه خدمات با ارسال پرستار و دادن آموزش به خانواده معلولان انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: دو مرکز در شهرستان‌های زنجان و خرمدره مبتنی بر خانواده با جمعیت 120 معلول توسط مراقبان آموزش دیده با مراجعه 9 ساعته و سه مرتبه در طول هفته خدماتی به خانواده و خود معلول ارائه می‌شود.

*12 مرکز توانبخشی روزانه

معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان زنجان گفت: در حال حاضر 12 مرکز توانبخشی روزانه در استان زنجان با هدف آموزش و توانبخشی افراد معلول فعالیت می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد:‌ با توجه به ارزیابی به عمل آمده و مشکلاتی که برای خانواده‌های معلولان وجود دارد، مراکز توانبخشی روزانه در راستای آموزش مهارت و حرفه با توجه به نوع معلولیت اقداماتی انجام می‌دهد.

میرزایی ابراز کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به عنوان آموزش‌هایی که ابعاد کاربردی و مهارتی آن‌ها نسبت به ابعاد نظری اهمیت زیادی دارد و این آموزش‌ها یکی از پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری‌های جوامع برای توسعه فردی و اجتماعی معلولان است.

وی افزود: تربیت نیروی آموزش دیده و کارآفرین همراه با مهارت‌های لازم از جامعه معلولان و به کارگیری آن‌ها در بازار کار از محورهای اساسی توانمندسازی معلولان و اشتغال‌زایی آنان محسوب می‌شود.

میرزایی با اشاره به نوع مراکز توانبخشی روزانه، تصریح کرد: دو مرکز جسمی حرکتی با جمعیت 84 معلول در راستای کاهش درد، افزایش قدرت عضلانی، بهبود دامنه حرکتی مفاصل، استقامت و عملکرد حرکتی و یک مرکز اوتیسم در شهر زنجان خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی با اشاره به مراکز توانبخشی روزانه در استان، اظهار داشت: دو مرکز سالمندان در حدود 88 سالمند و پنج مرکز توان‌بخشی برای معلولان ذهنی زیر 14 سال و بالای 14 سال با جمعیت 208 نفر در استان آمادگی خدمات و درمان به معلولان هستند.

* اشتغال معلولان از اهداف بهزیستی است

معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان زنجان عنوان کرد: در راستای حرفه و اشتغال معلولان دو کارگاه حمایتی برای 84 نفر توسط اداره کل بهزیستی استان تخصیص داده شده که با توجه به نوع معلولیت و امتحانی که توسط سازمان فنی حرفه‌ای گرفته می‌شود معلولان وارد بازار کار می‌شوند.

وی بیان کرد: از نظر اشتغال، مهمترین و اساسی‌ترین عامل در زندگی معلولان، خودکفایی و استقلال فردی معلول است زیرا تمام هزینه‌های فرآیند توانبخشی در نهایت در برنامه توان بخشی حرفه‌ای متبلور گشته، به طوری که معلول را قادر می‌سازد در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه مشارکت داشته باشد.

میرزایی اظهار داشت: بهزیستی، صندوق فرصت‌های شغلی معلولان و مددجویان را ایجاد و تسهیلاتی از جمله وام خود اشتغالی برای معلولانی که توان کار در جامعه ندارند بتوانند در منزل خود مشغول کار شوند.

وی با اشاره به مزایای اشتغال معلولان، ابراز کرد: مشارکت فعال معلولین و مددجویان در جامعه سبب افزایش روحیه و باور زندگی مفید در میان معلولان می‌شود و هزینه‌های سربار پرداخت مستمری‌های مادام‌العمر به آنان را از بین می‌رود که در نتیجه این امر سبب کاهش هزینه‌های دولت نیز می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه قدس صفحه 4، تاریخ انتشار: یکشنبه 3 مرداد 1395، شماره 8173.

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
0
0
بدلیل محرومیت، ضریب شیوع معلولیت در استان بالاست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین