پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۰۴۷۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب گفت: شکل‌گیری یک جامعه‌ به معنی شکل‌گیری تشکل سیاسی نیست. این جامعه زیرمجموعه حوزه است. اما اگر آن جامعه از فرد، گروه یا فهرستی حمایت می‌کنند، آن متولی‌ای که به آنها مجوز داده یا بر آنها نظارت دارد، مسئولیت اقدامات‌شان را هم بر عهده دارد.

شعار سال: فهرست 116 حزب ملی و استانی و شش جبهه که از کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور مجوز دریافت کرده‌اند به تازگی منتشر شده است.

اوایل مهرماه، حمید ملانوری، مدیرکل سیاسی وزارت کشور و دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب، درباره مجوز تشکل‌های روحانی‌ای مانند جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز اعلام کرده بود که این تشکل‌ها نیازی به اخذ مجوز ندارند.

او درباره دلیل این موضوع هم گفته بود: «مجمع روحانیون مبارز و جامعه روحانیت مبارز دو تشکل سیاسی هستند که شکل‌گیری آنها با نظر امام خمینی و ادامه فعالیت‌شان با اجازه رهبر معظم انقلاب بوده است. آنها اذن دارند و می‌توانند فعالیت خود را ادامه دهند و منع قانونی ندارند.»

صحبت‌های دبیر کمیسیون ماده 10 در حالی به میان آمده که تکلیف جامعه مدرسین و مجمع مدرسین حوزه علیمه قم مشخص نشده است. اسامی آنها نه در میان 116 حزب اعلامی است و نه تصمیمی درباره آنها در کمیسیون ماده 10 گرفته شده است.

ملانوری در این رابطه گفت که این تشکل‌ها روحانی هستند و فعالیت سیاسی و حزبی هم انجام نمی‌دهند. او البته درباره حمایت‌های سیاسی و ارائه فهرست‌های انتخاباتی به خصوص در انتخابات مجلس خبرگان از طرف این تشکل‌ها تاکید کرد که آنها از محل دیگری مجوز فعالیت دارند و همان محل اخذ مجوز هم باید بر عملکرد آنها نظارت داشته باشد و ارتباطی به کمیسیون ماده 10 ندارند. مشروح گفت‌وگو مدیرکل سیاسی وزارت کشور را در ادامه بخوانید:

***

*فهرستی از سوی وزارت کشور منتشر شده که در آن نام 116 حزب، تشکل و شش جبهه که مجوز فعالیت حزبی دریافت کرده‌اند اعلام شده است. پیش از این هم شما در یک نشست اعلام کردید که جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز با توجه به اذن رهبری نیازی به دریافت مجوز ندارند. اما در این میان تکلیف جامعه مدرسین حوزه علیمه قم و مجمع مدرسین حوزه علیمه قم مشخص نشده است. آیا این دو تشکل نیازی به دریافت مجوز ندارند؟

تشکل‌هایی مانند جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مجمع مدرسین حوزه علمیه قم فعالیت حزبی نمی‌کنند. چون پروانه‌ای از ما ندارند، فعالیت حزبی هم ندارند، بنابراین اصلاً ما برای آنها تصمیم نمی‌گیریم.

*به هر حال برخی مواقع فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی از آنها دیده می‌شود؟

فعالیت سیاسی دارند، اما فعالیت حزبی یا انتخاباتی معمولاً انجام نمی‌دهند. این موضوع در حقیقت در حیطه کار کمیسیون ماده 10 نیست و هیچ‌وقت هم مطرح نشده است و هیچ‌گاه هم پروانه‌ای نگرفته‌اند. فعالیت‌هایی که خود آنها انجام می‌دهند در حقیقت فعالیت حزبی به حساب نمی‌آید. ما هم در قالب تشکل حزبی آنها را نمی‌بینیم و در کمیسیون تا به حال مطرح نشده است.

*جامعه مدرسین فعالیت خرد انتخاباتی ندارد، اما حمایت می‌کند و در انتخابات خبرگان هم دارای لیست انتخاباتی است، اینها فعالیت سیاسی و انتخاباتی محسوب نمی‌شود؟

بخواهند فعالیت حزبی کنند قاعدتاً باید مجوز دریافت کنند. اخیراً هم دیدم در مصاحبه‌ها اعلام کرده بودند ما در انتخابات ورود نمی‌کنیم. اما اگر قصد داشته باشند که فعالیت حزبی انجام دهند، ما پیگیری می‌کنیم که بیایند مجوز دریافت کنند. منتها بدون فعالیت حزبی ارتباطی با کمیسیون ماده 10 و حوزه فعالیت ما پیدا نمی‌کند.

*یعنی اگر در انتخابات خبرگان و مجلس فهرستی نداشته باشند، مشکلی نیست، اما اگر بخواهند فهرست ارائه دهند، باید مجوز بگیرند؟

همان‌طور که گفتم، اگر نخواهند به عنوان یک حزب یا تشکل سیاسی فعالیت کنند، مشکلی نیست. فعالیت حوزوی آنها به ما ارتباطی پیدا نمی‌کند.

*پس شما اصل را بر نداشتن فعالیت انتخاباتی این تشکل‌ها می‌گذارید، با توجه به اینکه اعلام کرده‌اند فعالیت انتخاباتی و حزبی نخواهند داشت؟ حزبی که فقط کار انتخاباتی انجام نمی‌دهد، به جز فعالیت سیاسی و انتخاباتی کارهای دیگری هم صورت می‌دهد. چون در حال حاضر فعالیت آنها در قالب یک حزب سیاسی نیست ما به آن ورود نمی‌کنیم.

فعالیت سیاسی و انتخاباتی برای عموم آزاد است، اما اگر کسی بخواهد تحت نام برندی فعالیت سیاسی یا انتخاباتی داشته باشد- تحت عنوان یک تابلو، برند و نشان به عنوان یک حزب سیاسی- آن زمان باید از کمیسیون ماده 10 مجوز دریافت کند.

*جامعه مدرسین جزو تشکل‌های شناسنامه‌دار به حساب نمی‌آید؟

تابلو آنها به عنوان یک حزب یا تشکل سیاسی نیست.

*اینکه از فهرست انتخاباتی حمایت می‌کنند یا فهرست در انتخابات خبرگان می‌دهند، جزو فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی به حساب نمی‌آید؟

گروهی ممکن است این اقدام را انجام دهد و گروه دیگری هم ممکن است از کسی حمایت کند. ولی این دلیل حزب بودن آن گروه نمی‌شود؛ به عنوان مثال فرض کنید پزشکان، کشاورزان و... از کسی حمایت کنند. اما اگر قرار باشد به عنوان یک حزب یا تشکل سیاسی با آن برند فعالیت کنند، بله، باید از ما مجوز بگیرند.

*فرض بگیرید که اصولگرایان یک فهرست را برای انتخابات مجلس نهایی می‌کنند و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از این فهرست حمایت می‌کند. این فعالیت سیاسی و انتخاباتی به حساب می‌آید، یا آزاد است و به عنوان یک تشکل می‌تواند این کار را صورت دهد؟

اینکه جامعه‌ای شکل گرفته به معنی شکل‌گیری تشکل سیاسی نیست. این جامعه زیرمجموعه حوزه است. اما اگر جامعه‌ای از فرد، گروه یا فهرستی حمایت می‌کند، آن متولی‌ای که به آنها مجوز داده یا بر آنها نظارت دارد، مسئولیت اقدامات آنها را هم بر عهده دارد. همان‌طور که گفتم مثلاً تشکل‌ها و گروه‌هایی هستند که در جامعه شکل گرفته‌اند، اما حزب تلقی نمی‌شوند. اگر یک مجمع، کانون یا شورایی به عنوان NGO، خیریه یا گروه دیگری از جایی مجوز داشته باشند ولی بیایند و از کسی حمایت کنند، منعی ندارد و به حوزه کاری ما هم برنمی‌گردد. مسئولیت این کار به خودشان و کسی که مجوز صادر کرده است برمی‌گردد؛ اما اگر به عنوان یک نهاد، حزب یا تشکل سیاسی بخواهد این کار را انجام دهد، قاعدتاً باید از ما مجوز دریافت کند.

*اینها تشکل سیاسی به حساب می‌آیند یا نه؟

خیر، از نظر ما این تشکل‌ها، تشکل‌های حوزوی به حساب می‌آیند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت اعتمادآنلاین، تاریخ 29 مهر 98، کد مطلب: 353370: www.etemadonline.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین