پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۴۰۹۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
یک مقام مسئول سازمان امور دانشجویان در اقدامی قابل تأمل خبر از تغییر قانون اجرا‌شده وزارت علوم با دلایلی غیرکارشناسی می‌دهد که باعث گرفتاری دانشجویان برتر افغانستانی شده است.
شعارسال: هر روز که می‌گذرد ماجرای تحصیل رایگان دانشجویان برتر افغانستانی با ابهامات بیشتری مواجه می‌شود. عبدالحمید علیزاده، مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان در مصاحبه‌ای اظهارات قابل تأملی درباره قول وزارت علوم به این دانشجویان در سال ۹۶ بیان کرد که باید مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول در گفتگوی خود اساساً منکر مصوبه‌ای برای دانشجویان برتر دوره کارشناسی ارشد افغانستانی شد و گفت: از این موضوع سوء‌برداشت شده است، متقاضیان خارجی که در کنکور سراسری کارشناسی، رتبه یک تا ۱۰۰ را کسب کنند، تحت حمایت بورسیه تحصیلی وزارت علوم قرار می‌گیرند.

این در حالی است که ماجرای تحصیل رایگان دانشجویان برتر افغانستانی به سال ۹۶ برمی‌گردد. در این سال یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد افغانستانی به دلیل عدم توان مالی در پرداخت شهریه از ادامه تحصیل انصراف داد. این خبر در آن زمان رسانه‌ای شد و در پی آن وزارت علوم اعلام کرد که داوطلبان افغانستانی که رتبه زیر ۱۰۰ در آزمون کارشناسی ارشد داشته باشند، می‌توانند به‌صورت رایگان ادامه تحصیل دهند.

در ادامه در کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۷ نیز تعدادی از دانشجویان افغانستانی توانستند رتبه‌های زیر ۱۰۰ کسب کنند که در گفتگو با خبرنگار آنا با حمایت از اجرای این قانون خواستار تسری آن به سایر آزمون‌ها نیز شدند.

عزیزالله موحدی، یکی از رتبه‌های برتر آزمون کارشناسی ارشد، در سال ۹۷ به آنا گفته بود: از سال گذشته قانونی وضع شده که براساس آن داوطلبان افغانستانی که در کنکور کارشناسی ارشد رتبه‌های زیر ۱۰۰ کسب کنند، می‌توانند بورسیه شوند ولی این قانون شامل حال سایر داوطلبان افغانستانی نمی‌شود.

حال مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان دانشجویان در توضیحی قابل تأمل درباره چگونگی پذیرش داوطلبان برتر کنکور کارشناسی ارشد می‌گوید: در مقاطع بالاتر شرایطی وجود دارد که این افراد از آن غافل هستند، دانشجو ممکن است رتبه یک تا ۱۰۰ را در آن مقطع کسب کند، اما باید مشخص شود که وی در کدام دانشگاه، در بین چه تعداد شرکت‌کننده و در چه ظرفیتی این رتبه را کسب کرده است.

در پاسخ به این اظهارات علیزاده باید گفت که این چه توجیهی است که بیان می‌کند؟ تعداد داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد مشخص است، مگر می‌شود که در کد/رشته‌ای شرکت‌کنندگان آن‌قدر کم باشند که مثلاً به ۱۰۰ نفر برسد که نتوان به آن‌ها کمک هزینه پرداخت کرد یا مگر هر دانشگاه جداگانه پذیرش دارد؟ رتبه‌ها را سازمان سنجش آموزش، در کشور و منطقه اعلام می‌کند و از همان طریق افراد مجاز، انتخاب رشته می‌کنند و اساساً رتبه به دانشگاه ارتباطی ندارد.

جالب است که در سال ۹۷ وقتی تسری این قانون را از مسئولان وقت پیگیر شده بودیم، گفتند که به دلیل تعداد سال‌های بیشتر در دوره کارشناسی امکان پرداخت هزینه‌ها وجود ندارد، حال مشخص نیست که چطور تحصیل رایگان در دوره کارشناسی شامل حال دانشجویان برتر افغانستانی می‌شود ولی دوره کارشناسی ارشد شامل نمی‌شود و به گفته مدیرکل امور دانشجویان فقط رتبه‌های یک تا ۳ می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

شاید بدشانسی دانشجویان افغانستانی این باشد که هیچ سندی از این مصوبه در سایت وزارت علوم وجود ندارد و مانند بسیاری از قوانین نوشته‌شده و نانوشته آنجایی که لازم باشد اجرایی می‌شود و آنجایی که عده‌ای به صلاح نمی‌دانند اجرا نمی‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 2 آبان 1398 ، کدخبر: 441991 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
0
0
این وزارت علوم کی می خواد قشنگ درست و درمون مشکلات دانشجو ارو حل کنه خدا بدونه
ناشناس
United States
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
0
0
فقط بفکر اینن که چطور پول رو از جیب دانشجو بکشن بیرون
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین