پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۷۲۸
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۴
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تی‌پی‌کو) گفت: احتمالا از پایان امسال برنامه تولید از API داروی سلسپت در شرکت داروسازی زهراوی طبق قرارداد با شرکت رُش آغاز خواهد شد.

شعارسال: پویا فرهت درباره قرارداد شرکت داروسازی زهراوی با رُش توضیح داد: در قرارداد با رُش یک محصول (روآکوتان) را از API تولید کرده‌ایم که 6 ماه زمان پایداری آن تمام شده و نتایج آن نیز قابل قبول است و در 6 ماه دوم امسال وارد بازار می‌شود.

وی افزود: درخصوص سلسپت، همچنان بسته‌بندی انجام می‌گیرد و احتمالا از پایان امسال برنامه تولید آن از API آغاز خواهد شد که قبلا هم این سابقه را داشته است.

او درباره دلیل کمبود داروی سلسپت در بازار گفت: علت این کمبود مربوط به مشکلات تامین ارز است. بسیاری از داروها با مشکل انتقال ارز مواجه هستند. چندی پیش ما موفق به دریافت سوییفت برای سلسپت شدیم که محصول آن از گمرک ترخیص و در مهر ماه وارد بازار شد. کارخانه داروسازی زهراوی با مشکلی برایت ولید مواجه نیست و تنها مشکل تامین ارز موردنیاز برای واردات مواد اولیه است.

مدیرعامل تی‌پی‌کو با اشاره به موضوع مطرح شده درباره فروش ماده اولیه تاریخ مصرف گذشته در شرکت داروسازی زهراوی توضیح داد: مدیرعامل سابق و شرکت زهراوی در این پرونده برائت گرفته‌اند و این رای در دادگاه تبریز صادر شده است. واقعیت آن است که خیلی وقت‌ها این اتفاقات در کارخانه‌ها مشاهده می‌شود و برخی فرم‌ها امضا و کار نیز به موازات آن انجام می‌شود. این اتفاق در زهراوی رخ داده بود نه آنکه جنس را بفروشند. سوابق نشان می‌دهد شرکت قصد داشت برخی از مواد تاریخ گذشته‌اش که بیش از 90 درصد آن اصلا API هم نبوده است را امحا کند. قرارداد امحا را امضا و جنس را برای امحا ارسال کرده‌اند اما تحویل گرفته نشده و جنس مجدد به کارخانه بازگشته و آنجا تحویل گرفته‌اند. بنابراین این جنس را در کارخانه گرفته‌اند و گفته‌اند که قصد داشتند این جنس را از کارخانه خارج کرده و بفروشند که البته چنین نبود و رای برائت هم گرفته شده است.

وی با اشاره به وضعیت شرکت داروسازی زهراوی و زیان انباشته آن گفت: امیدواریم شرکت امسال از ضررده بودن خارج شود. وضعیت شرکت در شهریور ماه بسیار خوب بود و احساس می‌کنم این شرکت می‌تواند در سال جاری سودده شود و حتی ضرر انباشته را پوشش دهد.

فرهت درباره شرکت آترا هم اظهار کرد: در حال حاضر یکی از منطقی‌ترین و بهترین کارهایی که در دنیا انجام می‌شود M&A به معنای ادغام، خرید و یا انتقال شرکت‌ها است، یعنی چند شرکت کوچک با هم ادغام شده و شرکت بزرگی را ایجاد کنند. شرکت آترا شرکتی است که یک زمین 15 هزار متری در نزدیک‌ترین نقطه صنعتی به تهران دارد که این زمین و اجزای آن ارزش حدود 100 میلیارد تومانی دارد. این ارزش یک فروش 10 میلیارد تومانی ایجاد کرده بود که یک سود 2 تا 3 میلیارد تومانی به همراه داشت. تصمیم بر آن شد تا تمامی محصولات این شرکت با همان افراد به شرکت شیمی دارویی داروپخش منتقل شوند. با این انتقال، تولید با هزینه تمام شده کمتری صورت می‌گرفت. در این انتقال حتی یک نفر هم تعدیل نشد و سایت LV-HV هم باز و پس از انتقال نصب شد. این یکی از قشنگ‌ترین و منطقی‌ترین کارهایی بود که می‌توانستیم انجام دهیم.

وی ادامه داد: امروز یک کارخانه کاغذی با یک زمین بزرگ وجود دارد که می‌توانیم در آن پروژه جدیدی ایجاد کرده و یا آن را تبدیل به یک دارایی دیگر کنیم. هنوز در این باره تصمیم قطعی گرفته نشده است.

مدیرعامل تی‌پی‌کو با اشاره به مطالبات این شرکت اظهار کرد: میزان کلی مطالبات 1300 میلیارد تومان است. دوره وصول ما در حال حاضر بهتر شده است. منتظر دریافت پول از دانشگاه‌ها هستیم که 3 فرمت مختلف دارد. یا نقدی پرداخت شود، یا اوراقی صادر شود یا برخی در حال استفاده از بند و تبصره 5 برای تهاتر بدهی بانکی هستند. با تامین اجتماعی هم با سود سهام با شرکت شستا تهاتر می‌کنیم.

فرهت در پاسخ به این سوال که آیا شرکتی در زیرمجموعه خود دارید که اقدام به پرداخت جایزه می‌کند؟ تصریح کرد: نمی‌توان در این مورد به صورت صفر و یک صحبت کرد. یک شرکتی ممکن است در مقطعی به دلیل انباشت موجودی چنین کاری را انجام دهد اما بطور قطع به شرکت‌ها اعلام کردیم که این کار را انجام ندهند زیرا امروز می‌دانیم در وضعیت پیک موجودی شرکت‌ها هستیم و از ماه بعد این موجودی کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه خارج کردن محصول به هر شکلی به سمت داروخانه‌ها تنها سود را گرفته و شرکت‌ها را ضررده می‌کند.

وی با اشاره به وضعیت عرضه‌ها تا پایان سال نیز بیان کرد: ما 3 شرکت را امسال عرضه کرده‌ایم. یک عرضه در مهر ماه انجام شد که شرکت توزیع داروپخش بود. پس از آن، کلر پارس و توفیق دارو را عرضه می‌کنیم. یک، دو شرکت دیگر باقی خواهند ماند که سال آینده عرضه خواهیم کرد.

مدیرعامل تی‌پی‌کو تصریح کرد: سهم بازار ما از شرکت‌های بورسی 51 درصد است و سهم در بازار در ماده اولیه بیش از 50 درصد، در محصول نهایی 23 درصد و در پخش بالای 30 درصد را در اختیار داریم. این آمار برای 6 ماهه دوم سال 97 است.

وی همچنین درخصوص برخی مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه شرکت تماد محصولاتی را تولید می‌کند که نسبت به مشابه وارداتی قیمت بسیار بالاتری دارند، توضیح داد: تا زمانی که در این باره مصداقی صحبت نشود و اینکه چقدر محصول را خرید‌ه‌اند و از کجا خریده‌اند، نمی‌توان در این زمینه اظهارنظر کرد. مهم این است که قیمت تمام شده محصول در انبار کارخانه چقدر است. بله ممکن است همین الان یک پروفرم با قیمت پایین‌تر ارائه شود اما وقتی می‌خواهند جنس را جمل کنند، آن را خرد خرد حمل می‌کنند یا شش ماه طول بکشد که جنس حمل شود که در نتیجه فرصت از دست رفته زیادی را متحمل خواهیم شد. اما تماد این مشکلات را ندارد. قیمت تمام شده محصول را باید حساب کرد تا بتوانیم دقیق‌تر صحبت کنیم. مواردی را می‌توانم بگویم که خرید از تماد حتی به صرفه‌تر نیز است. این حرفم خاطر موقعیتی که الان دارم نیست. قبلا هم در شرکت‌هایی که بودم و خرید می‌کردم، به همین شکل بود. همیشه ترجیح می‌دادم از شرکت‌های داخلی خرید کنم چون می‌توانستیم خرد خرد خرید کنیم و حتی به اندازه مصرف یک ماه خرید کنیم اما برای خرید از شرکت‌های خارجی مجبوریم شش ماه موجودی بخریم. همین الان در شرایط کنونی بخواهیم خرید کنیم یک سال موجودی باید بخرید، یعنی الان باید پول را بدهیم، در بهترین حالت سه تا چهار ماه آینده جنس می‌آید و آن وقت برای یک سال موجودی در انبار خواهیم داشت که باید قیمت تمام شده آن را محاسبه کنیم تا ببینیم چقدر می‌شود. در صورتی که تماد یا شرکت‌های تولیدکننده ماده اولیه این هزینه را دارند می‌پردازند و هزینه مالی می‌کنند و بعد اقدام به تولید می‌کنند و به‌هرحال این هزینه‌ها را دارند. رشد سودآوری این شرکت‌ها نشان می‌دهد که چقدر به حاشیه سود آنها اضافه شده است.

مدیرعامل تی‌پی‌کو تاکید کرد: ثبات در قوانین و تصمیم‌گیری‌هایی که بتوان براساس آن برنامه‌ریزی یک ساله داشت، اصلی‌ترین خواسته ما از دولت است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فانا، تاریخ انتشار: 5آبان1398 ، کدخبر: 22913: www.phana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین