پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۲۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
هر ساله همزمان با رونمایی از لایحه بودجه، یکی از پرسش‌هایی که افکار عمومی میل دارد پاسخ آن را بداند، این است که چه بودجه‌ای برای نهادهای مذهبی و فرهنگی کشور، تعیین شده است. در این گزارش و اینفوگرافی همراه با آن، بودجه ۲۳ نهاد، از مرکز خدمات حوزه علمیه گرفته تا سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد اقامه نماز را بررسی کرده‌ایم.

شعار سال:هر ساله همزمان با رونمایی از لایحه بودجه، یکی از پرسش‌هایی که افکار عمومی میل دارد پاسخ آن را بداند، این است که چه بودجه‌ای برای نهادهای مذهبی و فرهنگی کشور، تعیین شده است. در این گزارش و اینفوگرافی همراه با آن، بودجه ۲۳ نهاد، از مرکز خدمات حوزه علمیه گرفته تا سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد اقامه نماز را بررسی کرده‌ایم.

بودجه پیشنهادی دولت برای نهادهای مذهبی و فرهنگی در لایحه بودجه سال ۹۹ چقدر است؟
هر ساله همزمان با رونمایی از لایحه بودجه، یکی از پرسش‌هایی که افکار عمومی میل دارد پاسخ آن را بداند، این است که چه بودجه‌ای برای نهادهای مذهبی و فرهنگی کشور، تعیین شده است. در این گزارش و اینفوگرافی همراه با آن، بودجه ۲۳ نهاد، از مرکز خدمات حوزه علمیه گرفته تا سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد اقامه نماز را بررسی کرده‌ایم.
 در لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال ۹۹، بودجه سازمان صدا و سیما ۱۷۴۵ میلیارد تومان تعیین شده است. با این که دولت از نظر تحقق درآمدها در سال آینده در مضیقه قرار دارد، اما بودجه صدا وسیما نسبت به میزان مصوبِ سال ۹۸ کاهش قابل توجهی نیافته است. میزان بودجه صدا و سیما در قانون بودجه سال جاری، ۱۸۴۲ میلیارد تومان بوده است. در بین ۲۳ نهاد فرهنگی و مذهبی که بررسی شده‌، بیشترین بودجه در لایحه بودجه ۹۹ متعلق به صدا و سیما است.


در لایحه بودجه ۹۹، بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ۷۹۹ میلیارد تومان تعیین شده است. در قانون بودجه سال جاری، بودجه این نهاد ۶۹۸ میلیارد تومان بوده و دولت برای سال آینده بودجه آن را ۱۴ درصد افزایش داده است. سازمان تبلیغات اسلامی نیز در جایگاه سوم دستگاه‌های مذهبی و فرهنگی با بیشترین بودجه قرار دارد و بودجه ان ۵۱۴ میلیارد تومان تعیین شده است.


شورای عالی حوزه‌های علمیه نیز در سال ۹۹ همچنان بودجه چندصد میلیارد تومانی خواهد داشت. بودجه این نهاد در لایحه پیشنهادی دولت، ۳۴۵ میلیارد تومان تعیین شده است. برای جامعه المصطفی العالمیه که در ۶۰ کشور دنیا، شعبه‌های خود را دایر کرده است نیز در لایحه دولت، بودجه ۳۰۸ میلیارد تومانی تعیین شده است. بودجه مصوب این نهاد در قانون بودجه سال ۹۸، ۳۰۳ میلیارد تومان بوده و برای سال آینده بودجه آن، ۵ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
در جایگاه ششم، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرار دارد که بودجه آن ۲۳۰ میلیارد تومان تعیین شده است. این سازمان در سال ۷۴ تأسیس شده و مسئولیت ان در زمینه فعالیت‌های فرهنگی خارج از کشور است. شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران نیز به پیشنهاد دولت در سال آینده بودجه ۱۹۲ میلیارد تومانی دریافت خواهد کرد.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در جایگاه هشتم قرار دارد و بودجه آن در سال آینده، ۱۵۰ میلیارد تومان خواهد بود. نسبت به سال جاری، بودجه این نهاد مذهبی تغییری نکرده است. شورای برنامه‌ریزی مدیریت حوزه‌های علمیه خراسان نیز در سال آینده، بودجه ۸۵ میلیارد تومانی دریافت خواهد کرد. در جایگاه دهم نیز سازمان اوقاف و امور خیریه قرار دارد که بودجه حدوداً ۵۴ میلیارد تومانی برای آن تعیین شده است. موارد فوق، ده نهاد فرهنگی و مذهبی هستند که بنا به بررسی‌های مردم سالاری آنلاین، بالاترین بودجه را در سال آینده خواهند داشت.

بودجه سایر نهادهای فرهنگی و مذهبی شناخته‌شده
نهادهای فرهنگی و مذهبی شناخته شده دیگری وجود دارند که در سال آینده هر کدام، چند ده میلیارد تومان بودجه می‌گیرند. به عنوان مثال، بودجه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و مجمع جهانی اهل بیت در سال ۹۹، به ترتیب ۴۴ و ۴۰ میلیارد تومان است.
برای مجمع جهانی تقریب مذاهب نیز در سال ۹۹، بودجه ۳۲ میلیارد تومانی تعیین شده است. این نهاد مذهبی در سال ۱۳۶۹ تأسیس شده است. بودجه ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر نیز ۳۱.۵ میلیارد تومان تعیین شده است. این نهاد در سال ۱۳۷۲ تأسیس شده است.
موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی نیز در سال ۹۹ بودجه ۳۱ میلیارد تومانی دریافت خواهد کرد. بودجه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نیز کمی کمتر و ۲۹.۵ میلیارد تومان است. بودجه فرهنگستان زبان و ادب فارسی که رئیس آن غلامعلی حداد عادل است نیز ۲۸.۶ میلیارد تومان تعیین شده است.
بودجه موسسه نشر آثار حضرت امام نیز در سال آینده ۲۶.۶ میلیارد تومان خواهد بود. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی نیز که مصباح یزدی رئیس آن است، بودجه حدوداً ۲۰ میلیارد تومانی دریافت خواهد کرد. بودجه تعیین‌شده برای ستاد اقامه نماز، که رئیس آن حجت‌الاسلام محسن قرائتی است نیز ۱۷.۶ میلیارد تومان است.

اینفوگرافی زیر بودجه پیشنهادی دولت برای ۲۳ نهاد مذهبی و فرهنگی در سال ۹۹ را نمایش می‌دهد.

بودجه ۲۳ نهاد مذهبی و فرهنگی در سال ۹۹ + اینفوگرافی

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه مردم سالاری،تاریخ انتشار:98آذر1398،کد خبر: 119736،www.mardomsalari.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
0
زمانی باید بودجه صرف فعالیت فرهنگی بشه که چهارتا کار درست و مدیریت شده تحویل مردم بدن که فرهنگ سازی ام توش باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین