پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۵۵
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با محمد جواد ظریف ، ضمن ستایش از مواضع تهران در حمایت از دولت ترکیه گفت وزیر امور خارجه ایران از همان لحظات اول کودتا بارها با تماس تلفنی حمایت خود را از دولت و ملت ترکیه در قبال کودتاچیان ابراز کرد.

شعارسال: چاووش اوغلو در این مصاحبه مطبوعاتی مشترک افزود: امروز میزبان برادر عزیزم جواد ظریف هستم. به ایشان خوش آمد می گویم. از برادر عزیزم به خاطر حمایت مردم و دولت ایران تشکر می کنم. آن شب من در سامسون بودم٬ تا صبح نخوابیدم. برادرم ظریف نیز در تهران با ما همراهی کرد و نخوابید. در آن شب بیشترین تماس را با ما داشتند . تا صبح چهار یا پنج بار با من تماس گرفتند٬ در روزهای بعدی نیز به دفعات مکرر گفت و گو کردیم.

وزیر خارجه ترکیه با یادآوری اینکه وزیر خارجه کشورمان قرار بود 17 جولای به ترکیه سفر کند گفت: به خاطر وقوع کودتای نافرجام در 15 جولای ٬این سفر به تعویق افتاد٬ البته آقای ظریف به ما گفتند هر موقع ترکیه اعلام آمادگی کند ، به آنکارا خواهد آمد.

چاووش اوغلو افزود:امروز در دیدار دوجانبه در مورد مسائل مختلف به ویژه روابط سیاسی گفت و گو کردیم. ما در واقع با سفرهای متقابل مقام های بلند پایه دو کشور ٬سال بسیار پرباری داریم.

وی در ادامه گفت :سفر آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به ترکیه مطرح است. آقای زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه به ایران سفر خواهند کرد. سفر هیات کمیسیون سیاست خارجی مجلس به ایران در برنامه است .وزیران خارجه دو کشور نیز تماس مستمری دارند. می خواهیم این تماس ها را همچنان ادامه دهیم.

چاووش اوغلو افزود : ما در این دیداردر خصوص مسائل منطقه ای وهمکاری های دو جانبه و منطقه ای در حوزه انرژی را نیز تبادل نظر کردیم . ترکیه خواهان خرید گاز بیشتری از ایران است. ما باید بدون انتقال مساله به داوری بین المللی ٬در خصوص خرید گاز به توافق برسیم. ما در مورد انتقال گاز و برق ایران به اروپا مذاکره کردیم. در مورد گردشگری نیز گفت و گو شد. ترکیه خواهان سفر گردشگران بیشتری از ایران به ترکیه است.

چاووش اوغلو در خصوص سوریه نیز گفت: طرفین در این دیدار در خصوص مسائل منطقه ای و سوریه گفت و گو کردند٬ ما تصمیم داریم این گفت و گو ها را بیشتر کنیم. در مورد سوریه نقطه نظرات مشترک مهمی داریم؛ تمامیت ارضی سوریه برای هر دو کشور مهم است. در برخی موارد نیز دیدگاههای متفاوت داریم. به رغم این تاکنون گفت و گو ها را ادامه داده ایم. مابه نقش سازنده ایران در سوریه بسیار اهمیت می دهیم.

وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه ترکیه امنیت و ثبات و امنیت ایران را امنیت خود می داندگفت:ما براین باوریم که ثبات و امنیت ترکیه نیز برای ایران همینطور است. ترکیه فرقی بین پ.ک.ک، پژاک و پ.ی.د قائل نیست و همه این گروهها تهدیدی برای دو کشور است. باید در مبارزه با افراط گرایی و گروههای تروریستی داعش و النصره نیز همکاری کرده و برای دسترسی به صلح پایدار در سوریه ٬همکاری های خود را افزایش دهیم.

وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت: امروز بعد ازاین دیدار٬هر دو وزیر با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، به اتفاق هم به مجلس ترکیه رفته و از آسیب هایی که بر اثر حملات هوایی کودتاگران به مجلس وارد شده است، بازدید می کنیم.

او در پایان سخنان خود دوباره از حمایت صریح ایران از دولت و ملت ترکیه در مقابله با کودتاگران تقدیر و تشکر کرد.

محمد جواد ظریف نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: در ابتدا از میهمان نوازی دولت و مردم دوست و برادر ترکیه سپاسگزاری می کنم.

به مردم ترکیه به خاطر مقاومتی که در مقابل کودتاچیان داشتند ٬تبریک می گویم . آن ها افتخاری را برای مردم منطقه آفریدند و اعلام کردند که اجازه نمی دهند کودتا و استفاده از زور بر حقوق مردم فائق آید. به همین دلیل از آقای چاووش اوغلو خواستم که امروز از محل نماد دمکراسی ترکیه که پارلمان ترکیه است و متاسفانه توسط کودتاچیان به توپ بسته شد،بازدید کنیم. همانطور که ما 100 سال گذشته به خاطر داریم که مجلس ما نیز توسط کسانی که دمکراسی نمی خواستند، به توپ بسته شد. لذا مایلم برای اعلام همبستگی با مردم ترکیه از مجلس ترکیه بازدید کنم و همراهی و همبستگی مردم ایران را به نمایندگان مجلس ترکیه اعلام کنم.

ظریف افزود: بسیار خوشحالیم که مردم ترکیه با حضور در صحنه توانستند بر کودتا پیروز شوند و حرکت بسیار مهمی را در جلوگیری از سرکوب خواست مردم توسط زور ٬ به راه انداختند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در خصوص روابط دو کشور گفت: روابط ایران و ترکیه روابط بسیار مستحکم و گسترده است ؛ زمینه های همکاری بسیار فراوان داریم٬ اشتراکات مذهبی و تاریخی دو کشور٬ زمینه را برای همکاری دو ملت و دو دولت فراهم کرده است. با هدفی که سران دو کشور برای سقف همکاری های اقتصادی دو کشور در نظر گرفته اند، فاصله زیادی داریم. در زمینه برخی موانع برای رسیدن به سطح تعیین شده ٬گفت و گو کردیم. همکاری ما در زمینه های مختلف ادامه خواهد یافت و این با اراده سیاسی که در رهبران دو کشور وجود دارد، حتما گسترش پیدا خواهد کرد.

محمد جواد ظریف در خصوص اتصال شبکه برق ایران به ترکیه نیز گفت: ما آماده همکاری درخصوص اتصال شبکه برق و انرژی گاز ایران به ترکیه هستیم و آمادگی داریم در این زمینه با ترکیه بیشتر همکاری کنیم. بحث صدور بیشتر گاز ایران به ترکیه مطرح است. سرمایه گذاری دوستان ترک در فعالیت های گازی و برقی ایران با اولویت از سوی کشورمان پیگیری شده و همینطور در خصوص همکاری دو کشور در زمینه گردشگری گفت و گو کردیم و امیدواریم در دوره پیش رو٬ با رفع موانع٬ همکاری بیشتری را در این زمینه داشته باشیم تا شهروندان ایرانی با عزت و سلامت بتوانند در ترکیه در میان دوستان و همسایگان خود تعطیلاتشان را بگذرانند.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت: در زمینه مبارزه با تروریسم، افراط گرایی، فرقه گرایی هدف مشترک و دیدگاه مشترک داریم و باید در این زمینه ها همکاری کنیم. ما هم مانند ترکیه، امنیت ترکیه را امنیت ایران می دانیم. در لحظات کودتا این را به خوبی نشان دادیم که در کنار مردم ترکیه هستیم و از مردم ترکیه هیچ گاه فاصله نخواهیم گرفت و هیچ مانعی موجب نخواهد شد که بین ما و ترکیه فاصله ایجاد شود. ممکن است که در برخی موضوعات منطقه ای دیدگاه های متفاوتی داشته باشیم اما در زمینه های مهم بسیاری اشتراک نظر داریم. تاکید ما و ترکیه بر تمامیت ارضی سوریه و وحدت ملی سوریه است و اینکه مردم سوریه تکلیف آینده خودشان را مشخص کنند و همگان باید با تروریسم داعش و جبهه النصره در سوریه مبارزه کنند، هر دو در این خصوص اشتراک نظر داریم. در مواردی هم که اختلاف دیدگاه وجود دارد، باید گفت و گو کنیم. ما آماده گفت و گوی دو جانبه و چندجانبه با دوستان ترکیه ای در زمینه های منطقه ای هستیم و معتقدیم که منطقه بیش از این تاب کشمکش و درگیری ندارد و باید همه کشورها در این زمینه وارد شده و همکاری کنند.

ظریف در پایان تصریح کرد: ایران از گفت و گوی جدید ترکیه با روسیه استقبال می کند و ما آمادگی داریم که در این زمینه با سایر کشورها برای رسیدن به صلح و آرامش و مبارزه با تروریسم در این منطقه همکاری کنیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 22مرداد1395، کدخبر: 82185404: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین