پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۵۰۹۲۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱
مسوولان همواره از تنبیه بدنی به‌عنوان خط قرمز آموزش و پرورش یاد می‌کنند و راهکارهایی هم در این مورد اندیشیده‌اند اما اعلام مورد جدید از تنبیه دانش‌آموزان در شهرستان خرم‌بید فارس بیانگر جریمه نقدی برای این آینده‌سازان است.

شعار سال: با آنکه ممنوعیت تنبیه بدنی دانش‌ آموزان طی آیین‌ نامه اجرایی مصوب سال ۱۳۷۹ ممنوع اعلام شده است، در سالیان اخیر نیز شاهد برخورد جدی با معلمانی بوده‌ایم که به هر نحوی به کودکان آزار رسانده‌اند یا آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

کوتاه‌کردن موهای سر نه دانش آموز دختر بلندقد در شهرستان فسا در اردیبهشت ۹۷، راه حل جنجال برانگیز کوتاه کردن موی دانش‌آموزی در آبادان، تنبیه بدنی دانش‌آموز دارابی و همچنین دانش‌آموز زرین‌دشتی در سال ۱۳۹۶ نیز از این موارد است.
در این موارد تیم‌های کارشناس آموزش و پرورش اعزام می‌شوند تا بار دیگر ضرورت خط قرمزهای تربیتی را به برخی معلمان گوشزد کنند. این گونه اتفاقات کاملاً برای دانش‌آموزان، آموزش و پرورش و نیز معلمان تعریف‌شده و خلاف بودن آن نیز اثبات شده است؛ اما در روش‌های جدید که بعضا با آسیب روحی و روانی یا فشارهای گوناگون همراه است، برخی انواع تنبیه همچون جریمه نقدی جایگزین شده است. 

پول بدهید بی‌انضباط‌ها 

یکی ازهنرآموزان هنرستان در صفاشهر (مرکز شهرستان خرم‌بید در شمال فارس) چهارشنبه ۲۷ آذرماه از نوع جدیدی از تنبیه در این هنرستان سخن گفت و مدعی شد جریمه نقدی جای انواع دیگر تنبیه را در این مدرسه گرفته است.

این هنرآموز عنوان کرد: مسوولان این مدرسه به هر بهانه‌ای از دانش‌آموزان مبالغی را به صورت نقدی دریافت می‌کنند.

او از مواردی همچون بی‌انضباطی، اخراج از کلاس، تجدید شدن در دروس و به همراه آوردن تلفن همراه باعنوان بهانه‌های اخذ وجه نقد یاد کرد.

وی گفت: دانش‌آموزان با مراجعه به اداره آموزش و پرورش شهرستان خرم‌بید به این رفتار ناپسند اعتراض کرده‌اند؛ اما تاکنون پیگیری لازم صورت نگرفته است.

این دانش‌آموز بیان کرد: وقتی به مسوولان مدرسه درباره تنبیه مالی اعتراض کردیم، در جواب به ما گفته شد که "می‌خواستید درس بخوانید." اکنون پس از پیگیری‌های مکرر و ثبت شکایت سیستمی همچنان دریافت مبالغ  به قوت خود باقی است و تمام دانش‌آموزان شاکی تحت فشار بسیار زیاد قرار دارند.

وی با ارائه نامه‌ای به خبرگزاری ایرنا که حاوی نام و مشخصات دانش‌آموزان شکایت‌کننده به همراه شماره پیگیری آن‌ها در سامانه ثبت شکایات بود، خواستار رسیدگی و احقاق حقوق دانش‌آموزان شد.

برخورد می‌شود 

رییس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش فارس  درباره این رویداد عنوان کرد: این اتفاق هم‌اکنون در حد گزارش به این اداره وصول شده است. پیگیری صحت این نوع برخورد با دانش‌آموزان حتما و به‌سرعت در دستور کار این اداره قرار می‌گیرد و در صورت بروز تخلف با مدیر این هنرستان برخورد خواهد شد.

فرج‌الله میرزایی با بیان اینکه مدیران و معلمان متخلف به سازمان تخلفات اداری معرفی می‌شوند، ابراز داشت: دانش‌آموزان درصورت برخورد با موارد اینچنینی می‌توانند ازطریق سامانه shekayat.medu.ir  شکایات خود را با مسئولان آموزش و پرورش در میان بگذارند.

وی افزود: حسن این سامانه رصد روند رسیدگی به شکایت توسط دانش‌آموزان، وزارت‌ آموزش و پرورش، اداره آموزش و پرورش و خود متخلف است.

رییس اداره ارزیابی عملکرد وپاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش فارس اعلام کرد: افزون بر ثبت گزارش بازدید میدانی نیز از دیگر راه‌های کسب اطلاع درباره مسائل اینچنینی است.

شهرستان خرم بید به مرکزیت صفا شهر  از شهرستان های شمالی فارس است و فاصله مرکز آن با شیراز حدود  ۱۷۸ کیلومتر است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 27 آذر 98، کد مطلب: 83599447: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین