پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۱۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
با گذشت نزدیک به دو ماه از استعفای سعد الحریری بالاخره پارلمان لبنان نخست‌وزیر جدید را انتخاب کرد و حسان دیاب با 69 رای و با پیشی‌گرفتن از نواف سلام گزینه مورد نظر آمریکا برای سمت نخست‌وزیری، مامور تشکیل دولت شد.

شعار سال :  «حسان دیاب» که عصر پنجشنبه از سوی «میشل عون» رییس‌جمهوری لبنان مأمور به تشکیل کابینه شد، در اولین گفت‌و‌گوی تلویزیونی، خود را فردی کاملا مستقل خواند و گفت که به هیچ ‌شخصی وابسته نیست و در دو روز گذشته یا دو هفته و حتی در دو ماه گذشته با هیچ‌یک از اعضای حزب‌الله یا جنبش امل دیداری نداشته و صرفا با شخص «میشل عون» رییس‌جمهور و «سعد الحریری» رییس دولت پیشبرد امور دیدار کرده است. حسان دیاب در ادامه تأکید کرد که به هیچ‌عنوان از تشکیل کابینه عقب‌نشینی نخواهد کرد و در مقایسه با دولت‌های قبلی تلاش خواهد کرد تا این مرحله را به سرعت طی کند.

جنجال‌آفرینی علیه نخست‌وزیر جدید
هرچند او وابستگی خود را به حزب‌الله یا جنبش امل را تکذیب کرد اما با این وجود رسانه‌های استکبار و معترضان حامی جنبش المستقبل به ریاست سعد الحریری علیه او موضع گرفتند و برای کارشکنی در برابر تشکیل دولت جدید با بستن خیابان‌ها در پایتخت لبنان به‌ویژه در البقاع و الشمال به انتخاب حسان دیاب اعتراض کردند. طرفداران مواجب‌بگیر(که در لبنان به آنان زلم می‌گویند) در حالی خیابان‌ها و راه‌های اصلی بیروت را بسته‌اند که حتی برخی از آنان نام نخست‌وزیر جدید را هم نمی‌دانند. همچنین روز گذشته برخی از مناطق بیروت به‌ویژه منطقه نزدیک به پارلمان لبنان شاهد درگیری‌های گسترده میان نیروهای امنیتی و معترضان بود و در طرابلس نیز به دنبال درگیری میان معترضان و نیروهای ارتش که قصد بازگشایی مسیرهای بسته‌شده توسط معترضان را داشتند، شماری زخمی شدند. حامیان الحریری همچنین پس از اعلام انتخاب دیاب به عنوان مامور تشکیل کابینه جدید با تجمع در مقابل منزل وی علیه دیاب شعار سر دادند؛ هرچند سعد الحریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان از هواداران خود خواست که با درخواست‌ها برای حضور در خیابان‌ها یا بستن راه‌ها مخالفت کنند.

شکستی دیگر برای آمریکا
اما آمریکا که از انتخابات نخست‌وزیر جدید لبنان ناراحت است و آن را شکستی دیگر برای خود در راستای انتخابات پارلمانی بیروت می‌داند، دیوید هیل، معاون وزیر خارجه‌اش را روز گذشته روانه بیروت کرد تا با مقامات سیاسی این کشور دیدار و رایزنی کند، به‌طوری‌که هیل در دیدار با میشل عون در دخالت آشکار در امور لبنان و روند تشکیل دولت و اظهاراتی که دوران قیمومیت را به یاد انسان می‌اندازد، برای تشکیل دولت جدید لبنان شرط گذاشت و مدعی شد لبنان باید منافع سیاسی و حزبی را کنار گذاشته و منافع ملی را در نظر گرفته و دولتی را با شرکت افراد متخصص که به اصلاحات لازم  دست بزنند، تشکیل دهد. وی در ادامه دخالت‌های خود در امور لبنانی‌ها گفت ما دولت لبنان را به انجام اصلاحات ترغیب می‌کنیم. معاون وزیر خارجه آمریکا افزود که اعتراضات فراگیر و مسالمت‌آمیز طی روزهای اخیر بیانگر مطالبات طولانی‌مدت ملت لبنان برای انجام اصلاحات است. هیل گفت: واشنگتن همچنین از نیروهای امنیتی لبنان می‌خواهد به تضمین سلامت تظاهرات‌کنندگان و خویشتنداری از سوی همه ادامه دهند.

واکنش لبنانی‌ها به سفر معاون وزیر خارجه آمریکا
البته گروه‌ها، احزاب و شخصیت‌های مختلف لبنان نسبت به این سفر بی‌تفاوت نبودند و در بیانیه‌های مختلف آن را محکوم کردند. جبهه العمل‌الاسلامی لبنان در بیانیه‌ای تاکید کرد سفر دیوید هیل، معاون وزیر خارجه آمریکا به لبنان، کاملا مشکوک است. جبهه العمل الاسلامی اضافه کرد: سفر امروز دیوید هیل، معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا در سایه  شرایط کنونی که کشور در آن به سر می‌برد، کاملا مشکوک است و این دخالت آشکار آمریکایی در امور داخلی کشور ما خواه در سطوح سیاسی یا اقتصادی یا حاکمیتی پذیرفتنی نیست و حق لبنان است که از ثروت‌های زمینی و دریایی به ویژه نفت و گاز در چارچوب مرزهای به رسمیت شناخته‌شده بین‌المللی از جمله بلوک 9 بهره‌برداری کند.
«جهاد الصمد» از نمایندگان پارلمان لبنان به العهد گفت مامور شدن حسان دیاب برای تشکیل دولت جدید، قانونی و مبتنی بر قانون اساسی است و سخن گفتن از میثاق‌نامه فقط در راستای تحریک و تروریسم روحی قرار دارد. وی افزود کسانی که سعد الحریری را از نخست‌وزیری کنار گذاشتند هم‌پیمانانش در حزب القوات اللبنانیه(به ریاست سمیر جعجع) هستند. این نماینده پارلمان لبنان خاطر نشان کرد که تعامل طایفه‌ای قابل پذیرش نیست و اگر برخی می‌خواهند ما را به مسیرهای دیگری سوق دهند، ما خارج از این صف‌بندی‌های مذهبی و طایفه‌ای هستیم.
شیخ صادق النابلسی از علمای لبنان تاکید کرد که مامورشدن «حسان دیاب»، اولین ماموریت برای بازگرداندن ثبات و به‌راه‌انداختن کارگاهی برای بازسازی زیان‌هایی است که به اقتصاد و سیاست وارد شده است. النابلسی در خطبه‌های نماز جمعه در مجتمع حضرت زهرا؟س؟ در صیدا خاطرنشان کرد که مشکلی در تشکیل دولت توافقی وجود دارد که بیانگر مسوولیت همه لبنانی‌ها در این مرحله است، ولی همچنان گزینه‌ها به ویژه با توجه به دخالت ایالات متحده آمریکا و فشار این کشور برای معرفی نخست‌وزیر بدون توجه به منافع و حاکمیت لبنانی‌ها وسیع و گسترده نیست. وی افزود باید هوشیار باشیم؛ آمریکا همچنان برای تشدید شکاف‌ها و آشفته‌کردن وضعیت اقتصادی در لبنان دخالت می‌کند.

پیروزی مقاومت
اهمیت این انتخاب آن است که دیاب شخصی دانشگاهی و تکنوکرات است که این با خواسته‌های مردم همسو است. وی اشخاص دانشگاهی و متخصص را برای دولتش انتخاب خواهد کرد. دیاب می‌تواند با تشکیل چنین کابینه‌ای توطئه‌های آمریکا علیه لبنان را خنثی کند؛ چنانکه وفیق ابراهیم، کارشناس مسائل استراتژیک به العالم گفته است: این انتخاب دارای پیامدهای سیاسی مثبتی برای لبنان است؛ به ویژه پس از دو ماه از آغاز تظاهرات در لبنان. وی این انتخاب را یک پیروزی برای لبنان و محور مقاومت دانست. این کارشناس تاکید کرد: حزب‌الله ثابت کرد که اجازه نمی‌دهد آمریکا در امور داخلی لبنان دخالت کند و همواره خواهان استقلال لبنان است و به همین دلیل از حسان دیاب به عنوان یک شخص مستقل حمایت کرد.
اما روزنامه‌های لبنانی نیز در واکنش به انتخابات حسان دیاب اینگونه واکنش نشان دادند: روزنامه الاخبار نوشت؛ «حسان دیاب» فرصتی برای نجات یا وقفه‌ای برای شروع دوباره است. روزنامه اللواء نیز اینگونه به استقبال نخست‌وزیر جدید رفت؛ «دیاب وظیفه پیچیده خود را در بیغوله‌های شکست آغاز می‌کند... الحریری به شکست اعتراف کرد و خواستار شنیدن حرف‌های انتفاضه شد.»
روزنامه الجمهوریه با گزارشی تحت عنوان «تکلیف یکرنگی؛ آیا می‌تواند دولت تشکیل دهد؟» نوشت: مامور شدن نخست‌وزیر، مسأله اصلی تشکیل کابینه است؛ نخست‌وزیر مکلف با مین‌های پیش رو مواجه است.
روزنامه البناء با اشاره به شکست آمریکا در انتخابات نخست‌وزیر جدید نوشت: «دیوید هیل، نامزد 
مورد نظر خود «نواف سلام» را از دست داد؛ جنبلات از عقب کشیدن الحریری انتقاد می‌کند. حسان دیاب، نخست‌وزیر مامور به تشکیل کابینه با 69 رای: متخصصان در اولویت هستند، در انتظار رایزنی‌های پارلمانی.»

حسن دیاب کیست؟
رییس‌جمهوری لبنان رایزنی‌های بین فراکسیون‌های پارلمانی این کشور برای انتخاب نخست‌وزیر را به پایان برد و حسان دیاب با 69 رأی بیشترین آرا را به دست آورد. حسان دیاب متولد اول ژوئن 1959 است، با نوار رضوان المولوی ازدواج کرده است و یک دختر و دو پسر دارد. او دارای مدرک لیسانس در رشته ارتباطات، فوق‌لیسانس در رشته مهندسی سامانه‌های کامپیوتری و دکترا در رشته مهندسی کامپیوتر است. دیاب در سال‌های 2011 تا 2014 در زمان نخست‌وزیری نجیب میقاتی، وزیر آموزش و پرورش لبنان بود و سال 1985 به دانشگاه آمریکایی بیروت پیوست. وی استاد مهندسی برق و کامپیوتر در دانشکده مهندسی و معماری این دانشگاه است و بیشتر از 130 مقاله در مجله‌های علمی بین‌المللی و کنفرانس‌ها ارائه داده است.
حسان دیاب همچنین بنیان‌گذار دانشکده مهندسی دانشگاه ظفار در مسقط، پایتخت عمان در سال‌های 2004 تا 2006 میلادی است. وی در اکتبر 2006 به عنوان معاون رییس بخش برنامه‌های خارجی و منطقه‌ای دانشگاه آمریکایی بیروت منصوب شد.

 

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه صبح نو ، تاریخ انتشار 30 آذر 98  ، کد خبر : 34135 ،sobhe-no.ir  

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
0
ولی خوبه مردم لبنان برای رسیدن به خواستشون دست از تلاش و اعتراض بر نداشتن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین