پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۴
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
مدیر عامل شرکت آب منطقه استان کرمان از انتقال آب برای بخش صنعت جنوب کرمان از دریای عمان خبرداد و شهرستان جیرفت را در اجرای طرح همیار آب موفق معرفی کرد.

شعارسال : محمد رضا بختیاری پیش از ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب در شهرستان جیرفت اظهارداشت:شهرستان جیرفت تمام عیار در طرح همیار آب همکاری می کند واگر دستگاه قضایی نباشد این طرح به سرمنزل نمی رسد و در بحث مبارزه با چاه های غیر مجاز مقام اول استان را دارد که خاضعانه تشکر می کنیم.

وی افزود:در سطح کشور بنا به دستور رئیس جمهور و معاون اول مقرر شده است که دشت به دشت ورود کنیم و شهرستان به شهرستان مباحث را مطرح کنیم که به خاطر اهمیت موضوع اولین شهرستان جیرفت است.

بختیاری تصریح کرد:71 در صد کره زمین آب است و از این میزان 96 و نیم درصد در اقیانوس ها است و مابقی در منابع آبی زیر زمینی که مصارف کشاورزی،خدمات،صنعت و شرب است و هیچ کشور صنعتی پیشرفته ای زیر 25 درصد مصرف ندارند.

وی در ادامه مطلب فوق تصریح کرد:در کشور ما 2 درصد و در استان کرمان 1 در صد آب در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد که متاسفانه بد است و متاسفانه با کاهش میران بارندگی ها محور توسعه کشاورزی است و تمام استان کرمان ممنوعه و ممنوعه بحران است بدترین وضعیت بحرانی را در سطح کشور کرمان دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان افزود: در جیرفت متوسط استان 1 درصد صنعت است و جیرفت 6 دهم در صد است و مصرف آب استان در بخش کشاورزی از رودخانه ها و منابع زیرزمینی معادل مصرف کل کشور است.

وی با براز تاسف گفت:تعداد 7 هزارو 700 چاه در جیرفت است که 3 هزارو 391مجاز و مابقی غیر مجاز هستند و استان کرمان کرمان 25 درصد بیلان منفی کشور را دارد.

بختیاری با بیان اینکه امروز چاه آرتیزین چمن به 30 متر آنهم با پمپاژ افتاده است خاطر نشان کرد: شاخص های جهانی می گوید که اگر کمتر از 20 درصد منابع آب را برداشتید ایمن هستید و اگر بیش از 40 در صد برداشت کنید در حال خطر هستید که استان کرمان در این مرحله قرار دارد.

وی از وضعیت آب کرمان همانند مرکبی تعبیر کرد که در حال لگد خوردن است و افزود:وضعیت آب کرمان همانند مرکبی است که لگد می خورد ولی دست بردار نیستیم در حالیکه استان کرمان در حال نابودی است و در مرکز استان برای آب شرب دچار مشکل هستیم و هیچ خانه ای بدون پمپ نمی تواند آب مورد نیاز را تامین کند.

بختیاری با طرح این سوال که چگونه سرمایه های ملی را از بین می بریم ،گفت:هر سال 27 میلیارد تومان پول کف کنی توسط مردم داده می شود واگر چاره اندیشی نشود در 10 و یا 15 سال آینده کشاورزی نخواهیم داشت.

وی از آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب از بهشت آباد به کرمان در ایام دهه فجر خبرداد و خاطر نشان کرد:برای انتقال آب بهشت آباد که در دهه فجر کلید می خورد 16 هزار میلیارد تومان اعتبارکه 1 و نیم برابر بودجه کل کشورو به طول 680 کیلومتر خط لوله نیاز است و با تبعات اجتماعی سنگین ولی سال 70 میلیارد مترمکب آب برداشت می کنیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان خاطر نشان کرد:باید بپذیریم کشور ما در یک منطقه خشک قرار دارد ایران در خشک ترین نقطه دنیا قرار گرفته است با این وضعیت اوضاع خوبی نداریم ما 40 سال غفلت کردیم و منابع آب را هدر دادیم کرمان آخر هدر رفت آب و خشکسال است ولی باید چاره اندیشی کرد.

وی هشدار داد:جیرفت و جنوب کرمان اگراز خواب غفلت بیدار نشود کمتر 10 سال به وضعیتی اسفناک مشابه شهرستان رفنسجان دچار می شوند.

بختیاری با بیان راهمارهای حفاظت از منابع آب افزود:باید به سرعت به سمت صنعت برویم و کشاورزی را پایدار بکنیم و اینکه 25 درصد باغات را باید با شیوه ها نوین نگهداری کنیم و یا هندوانه بکاریم، چه افتخاری است که چهار فصل محصول داشته باشیم و با این وضعیت خودمان را نابود می کنیم وقتی آب کشور چزو دغدغه های اصلی رهبر معظم انقلاب شده است معنای آن چه است.

وی ادامه داد:طرح همیاران آب در استان تشکیل و در سطح کشور بی نظیر است و همه چیز در آن دیده شده است ولی اگر مردم با ما همراه نشوند روی کاغذ خواهند ماند و در مقابل مردم هم در صورت عدم همکاری نابود می شوند و گزارش رسیده جاه هایی چاه ها بسته شده اند قنوات آب دار شده اند.

مدیر عامل شرکت اب منطقه ای استان کرمان گفت:سرزمین خودمان را داریم نابود می کنیم و بعضی از استان ها خوب عمل می کنند در استان فارس همه مردانه در حال کار هستند و تا 1 ماه پیش 880 چاه غیر مجاز پلمپ ولی چاه چمن دیگر وجود نخواهد داشت و نباید مسابقه برای حفر چاه غیر مجاز باشد باید فرهنگ سازی به همراه اقتدار نظام و دیدن مشکلات مردم هم باشد نباید اجازه بدهیم که نسل های آینده ما را نفرین کنندو اینگونه نباشد که برای غفارت ماده حیاتی مسابقه ادامه داشته باشد در حالی متوسط بارندگی در جیرفت 178 متر مکعب است.

وی ادامه داد:صنعت وکشاورزی پایدار به عنوان توسعه سبز باید دستور کار باشد و اگر ارگان ها حمایت نکنند موفق نیستیم و اگر در جیرفت موفق هستیم همه با هم بودند وگرنه آب منطقه ای به تنهایی قدرتی ندارد.

بختیاری با اشاره به نبایدهای پیش رو در حفاظت از منابع آب اظهارداشت: کارهای غلط آبخیزداری که به صورت غیر فنی حوضچه تبخیر درست کرده ایم و باید اذعان داشت آب منطقه ای هم کوتاهی کرده است و بی توجهی به تعیین حریم رودخانه ها به 20 سال بر می گردد که انجام نشده است از جمله کارهایی هستند که هدر رفت آب را تسریع بخشیده اند.

وی ضمن انتقاد شدید از برخی اهمال کاریها گفت: شهرداری نباید پول بگیرد و مجوز ساخت بدهد.که مجوز خلاف دادن تبعات خاص خودش را دارد که قابل جبران نمی باشند.

وی با تقدیر از خدمات و اقدامات بانک کشاورزی در حفاظت از منابع اب اظهارداشت:برای تقدیر از بانک کشاورزی همه حساب های آب منطقه ای به عنوان بزرگترین دستگاه اجرایی استان به این بانک منتقل می شوند.

بختیاری گفت:یک درخواست دارم اینکه توسعه یک متر کشاورزی در استان کرمان جنایت است و نباید اجازه بدهیم کاری که انجام می شود آینده گان را به خطر بیندازد و جهاد کشاورزی در شمال استان کارستان کرده است آبیاری تحت فشار باید اجرا بشود آنهم به همراه کنتور هوشمند و در استان موفق بوده ایم 2 هزار 500 کنتور هوشمند طی یک سال اخیر نصب کنیم.

وی از تجهیز مزارع و باغات شمال استان به کنتور هوشمند نصب خبرداد و خاطر نشان کرد:نصب کنتور بر عهده کشاورز است ولی ما هم یک کمک هایی می کنیم برخی کشاورزان متمکن هستند و در شمال استان کشاورزان با هزینه خود اقدام کرده اند ولی همه تسهیلات را برای جنوب کرمانی ها در نظر گرفته ایم ولی کشاورزانی که از وضعیت بهتری برخوردار هستند باید خودشان عمل کنند.

بختیاری از شروع تعیین حدود رودخانه ها خبرداد و تصریح کرد:یک حرکت انقلابی را شروع کردیم و باید مقابل کنیم با متصرفین و رودخانه های کرمان خطرناک است و جیرفت در گذشته به خاطر هلیل رود زیر رفته است و سال 71 ، 5 هزار متر مکعب ورودی به سد بود 3 هزارمتر آن مهار شده بود و اگر سد نبود یک فاجعه ای رخ می داد.

وی بیان کرد:با وجود 18 سال خشکسالی داریم و ورودی سد جیرفت نسبت به سال های قبل همواره منفی بوده است وانتقال آب از سد جیرفت برای تامین آب شرب جیرفت و عنبرآباد در دستور کار است و مطالعات انجام شده است و سال آینده عملیات اجرایی انتقال آب را شروع می کنیم.

بختیاری از انتقال آب از دریای عمان به جنوب کرمان برای 5 شهرستان (کهنوج،رودبار جنوب،قلعه گنج،منوجان،فاریاب)خبرداد و افزود: انتقال آب برای صنعت از دریای عمان صورت می گیردو در استان کرمان باید دو کار انجام بدهد یکی صنعتی شدن و دیگر کشاورزی پایدار داشته باشد .

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت:چاه های فرم شماره 5 باید بسته شوند باید کمک کنیم و چاه ها فرم شماره یک هم با کار کارشناسی و با همکاری شورا ها و دهیاران باید تجمیع شوند

وی اظهارداشت:اگر وزیر نیرو وقت بدهند 5 شنبه آینده انتقال آب از صفا رود به طول 8 کیلومتر به عنوان سومین تونل بزرگ دنیاکلید می خورد که 2 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

بختیاری عنوان کرد:حفظ منابع آبی و اجرای پروژه های بزرگ باید مد نظر باشد و آب دریای عمان برای صنعت صرفه است و نه برای کشاورزی و استفاده بهینه از کشاورزی مد نظر باشد و باید نوع نگاه به همه مسائل تغییر بکند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت هلیل ، تاریخ انتشار سه شنبه 12 آبان 1394 ، کد مطلب : 12369 : www.halil.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین