پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۵۷۰۴۵
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ با اشاره به اینکه دو میلیون خانه خالی در کشور داریم، گفت: هزینه اجاره مسکن سال به سال رو به افزایش است لذا برای کنترل اجاره مسکن و هم در جهت خلق درآمد جدید برای کشور نیاز است از خانه‌های خالی مالیات اخذ شود.

شعار سال: محمد خدابخشی در رابطه با اصلاح ساختار بودجه ۹۹ اظهار کرد: بودجه سال ۹۹ قرار بود بر اساس محورهایی که مربوط به اصلاح ساختار بودجه است، تدوین و به مجلس شورای اسلامی فرستاده شود؛ مقام معظم رهبری هم روی اصلاح ساختار بودجه تاکید زیادی داشتند و ضرورت داشت که ما به این سمت برویم که اصلاح ساختار بودجه را اعمال کنیم و پیشنهادات سازمان برنامه بودجه هم خوب بود اما همه این پیشنهادات، در لایحه بودجه نیامده است.

او در ادامه افزود: مهمترین موضوع مرتبط با اصلاح ساختار بودجه، کاهش وابستگی بودجه عمومی به نفت است؛ اگرچه یک و نیم میلیون بشکه نفت خام که در بودجه ۹۸ پیش بینی شده بود، در بودجه سال ۹۹ به ۱ میلیون بودجه کاهش یافته است و این سمت و سو به گونه‌ای است که کاهش وابستگی به نفت در بودجه عمومی را مد نظر قرار می‌دهد اما همزمان با این کار، باید بحث جایگزینی درآمدهای نفتی با اتکا بر بازنگری در معافیت‌های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی انجام می‌شد.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ تصریح کرد: اما موارد مربوط به معافیت‌های مالیاتی و فرار مالیاتی خیلی در بودجه ۹۹ دیده نمی‌شود؛ درحالی که بر اساس نظرات کارشناسی، می‌توان احکامی در بودجه آورد که درآمدهای جدیدی ایجاد کند تا جایگزین درآمدهای نفتی شود؛ اما به معنای این نیست که به مردم فشار بیشتری وارد کنیم. بنابراین فرار مالیاتی و معافیت‌های مالیاتی باید مورد بازنگری قرار بگیرد. به عنوان نمونه اخذ مالیات از خانه‌های مسکونی که خالی هستند یکی از مباحث مهم است که باید اعمال شود. بیش از ۲ میلیون خانه خالی در کشور داریم. دولت و نظام امنیت این خانه‌ها را تامین می‌کنند و از طرفی هم هزینه اجاره مسکن سال به سال رو به افزایش است لذا برای کنترل اجاره مسکن و هم در  جهت خلق درآمد جدید نیاز به تصویب این احکام داریم.

خدابخشی در رابطه با کمک به معیشت مردم و اقشار کم درآمد در بودجه ۹۹ اظهار کرد: مقرر شده است افرادی که زیر ۳ میلیون درآمد دارند، از پرداخت مالیات معاف شوند. همچنین بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین مطرح است که دولت ۶ هزار میلیارد تومان اختصاص داده تا بحث همسان سازی اعمال شود؛ ۱۵ درصد افزایش پرداختی به کارکنان دستگاه‌های اجرایی، بازنشستگان و مستمری بگیران و ۳ هزار میلیارد تومان هم برای نظام رتبه بندی فرهنگیان اختصاص داده شده و پیگیر این هستیم که مستمری افراد و خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی هم افزایش داده شود تا قدرت خرید آنها حفظ شود.

او در ادامه افزود: ضمن اینکه برای جلوگیری از افزایش قیمت کالای اساسی و دارو، ۱۰ و نیم میلیارد دلار از سهم دولت با ارز ۴۲۰۰ تومان اختصاص پیدا کرده است که تصمیم خوبی است ولی باید نظارت خوبی بر چرخه تولید و توزیع انجام شود تا این منابع ارزی که دولت برای تامین کالای اساسی اختصاص می‌دهد به دست مصرف کننده نهایی برسد نه اینکه واسطه‌ها از آن استفاده کنند تا علی‌رغم منابع زیادی که برای تامین کالاهای اساسی اختصاص می‌دهیم، قیمت ها افزایش پیدا نکند.

این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از تفاوتی هایی که بودجه ۹۹ با بودجه سال ۹۸ دارد این است که برای طرح‌های عمرانی سال ۱۴۰۰ هم پیشنهاداتی مطرح شده است البته این پیشنهادات برای بررسی و تصویب نیست بلکه فقط برای اطلاع نمایندگان است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت شفقنا، تاریخ 2 بهمن  98، کد مطلب: 875097: www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین