پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۷۹۰
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴
شعارسال:  طرح اصلاح ماده (44) قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص بومی‌گزینی در جذب و استخدام در دستگاه‌های اجرایی (در حال تصویب در مجلس شورای اسلامی)

خبر مورخ 23 آبان 1398
 
گزارش کمیسیون اجتماعی به مجلس شورای اسلامی
 
طرح یک‌فوریتی اصلاح ماده (44) قانون مدیریت خدمات کشوری به شماره چاپ 1655 که به این کمیسیون به عنوان اصلی ارجاع گردیده بود، در جلسه مورخ 5/9/1398 کمیسیون اجتماعی با اصلاحاتی به شرح زیر به تصویب رسید.
 
اینک گزارش آن در اجرای ماده (143) قانون آیین‌نامه داخلی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود.
 
رییس کمیسیون اجتماعی- عبدالرضا عزیزی

اصلاح ماده (44) قانون مدیریت خدمات کشوری
 
ماده واحده- به انتهای ماده (44) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/1386 با اصلاحات و الحاقات بعدی جمله ذیل اضافه می‌شود:
 
«شورای توسعه مدیریت مکلف است برای جذب داوطلبان بومی شهرستانی به استثنای شهر تهران کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها اولویت قائل شود.»
 
تبصره- این قانون از تاریخ تصویب، لازم‌الاجراء است و شامل کلیه مواردی که مهلت ثبت‌نام به پایان رسیده ولی هنوز نتیجه نهایی اعلام نشده است نیز می‌گردد.
 
گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فنآوری به مجلس شورای اسلامی
 
طرح یک‌فوریتی اصلاح ماده (44) قانون مدیریت خدمات کشوری به شماره چاپ 1655 که به این کمیسیون به عنوان فرعی ارجاع گردیده بود، در روز دوشنبه مورخ 4/9/1398 با حضور مسؤولان دستگاه‌های اجرایی و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها مورد بررسی قرار گرفت و با اصلاحاتی در متن تصویب شد.
 
اینک گزارش آن تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.
 
رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فنآوری- محمدمهدی زاهدی

اصلاحات کمیسیون:
 
در ماده واحده عبارت «(به استثنای شهر تهران)» حذف گردید.

خبر مورخ 19 آبان 1398
 
طرح دو فوریتی اصلاح ماده (44) قانون مدیریت خدمات کشوری در ارتباط با لزوم بومی‌گزینی در هر گونه جذب و استخدام اعلام وصول شد.
 
نمایندگان در نشست علنی صبح صحن 19 آبان 1398 با دو فوریت آن مخالفت کردند و یک فوریت آن را به تصویب رساندند.
 
نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه، 19 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی پس از مخالفت با دوفوریت طرح اصلاح ماده 44 قانون مدیریت خدمات کشوری با 131 رأی موافق، 27 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 208 نماینده حاضر در صحن با یک فوریت طرح مذکور موافقت کردند.
 
محمدمهدی مفتح به عنوان طراح این طرح، گفت: اولویت اشتغال و استخدام بومی ها در استخدامات دولتی باید مدنظر قرار بگیرد، اخیرا دو استخدام دولتی ابلاغ شده تا افراد واجد شرایط پس از طی مراحل استخدام شوند اما برخلاف آگهی های قبلی بومی ها در این استخدام اولویت نداشته و این موضوع را در حوزه شهر تویسرکان پیگیری کرده ام.
 
وی با بیان اینکه دیوان عدالت اداری با ذکر شرط بومی گزینی برای استخدام های دولتی مخالفت کرده است، تصریح کرد: این چند سطر که به صورت کارشناسانه نوشته شده و نواقص آن در کمیسیون اصلاح می شود، اشکالات موجود در زمینه بومی گزینی در استخدام های دولتی را از بین می برد.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به استخدام های دولتی پیش رو در صورت عدم تصویب طرح فرصت جذب بومی ها از بین می رود.
 
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با جذب نیروهای غیربومی فرد استخدام شده از فردای استخدام به دنبال انتقال به شهر خود است، ادامه داد: با جذب افراد غیربومی جوانان تحصیلکرده شهرها امکان استفاده از فرصت به دست آمده را از دست می دهند و سرخورده می شوند.
 
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین ارکان، ارائه خدمات، کارمند و نیروی انسانی است، زمانی که کارمند بومی نباشد به دلیل گرفتاری های شخصی امکان انجام امور را ندارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم استخدام ها براساس اولویت ها و بومی گزینی صورت بگیرد.

مقررات مرتبط:
 
- ابطال امتیازات و سهمیه‌های بومی بودن در دفترچه راهنمای ثبت‌نام چهارمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی (دادنامه شماره 1919 مورخ 11/10/1397 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری)
 
- ابطال بندهای مربوط به شرایط بومی بودن در دفترچه راهنما و اطلاعیه های سومین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور (دادنامه شماره 1627 الی 1629 مورخ 1397/7/17 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری)
 
- ابطال ماده 27 بخشنامه شماره 9757/93/200- 19/7/1393 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در خصوص اعطای امتیاز به داوطلبان بومی استان و شهرستان در آزمون‌های استخدامی (دادنامه شماره 154 مورخ 10/2/1398 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری)
 
- ابطال شرط "بومی تهران بودن" برای متقاضیان استخدام در معاونت علمی و فنآوری رییس‌جمهور و صندوق حمایت از پژوهشگران و فنآوران به دلیل تبعیض‌آمیز بودن و مغایرت با ماده (۴۱) قانون مدیریت خدمات کشوری (رأی شماره 1265 مورخ 15/12/1396 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری)
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازسایت خبری شناسنامه ،تاریخ انتشار:  21 آبان    1398،کدخبر:   5986،www.shenasname.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین