پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۲۲۹
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳
مسئول کمیته برنامه راهبردی و برنامه‌ریزی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: اکنون که اصلاح‌طلبان از یک‌سو نمی‌توانند حتی لیست حداقلی کامل بدهند و بدنه خود را بسیج کنند و از سوی دیگر نمی‌خواهند با صندوق رأی قهر کرده و صرفاً به حضور منفعلانه و متکثر و بر اساس اقتضائات و مصالح هر حوزه بر اساس تشخیص احزاب و اشخاص اکتفا کنند، حتی اگر بخواهند لیست ناقص هم بدهند با این لیست می‌توانند شعارها و برنامه‌ها و نقدهای خود را مطرح کنند و به‌عنوان یک راه‌حل میانه با رویکرد نه ائتلاف و نه قهر مشارکتی فعال و هوشمندانه را رقم بزنند.

شعارسال: نشست هم‌اندیشی شورای اصلاح‌طلبان استان تهران با حضور ابراهیم اصغرزاده مسئول کمیته برنامه راهبردی و برنامه‌ریزی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در روز سه‌شنبه هشتم بهمن‌ماه ۹۸ برگزار شد.

در این نشست ابتدا رحمت‌الله خسروی رئیس شورای اصلاح‌طلبان استان تهران ضمن خیرمقدم، به چرایی برگزاری این نشست اشاره کرد، گفت: ضرورت اتخاذ استراتژی مناسب جهت حضور در انتخابات ایجاب کرد چنین نشست‌هایی با حضور رئیس ستاد انتخاباتی و مسئولان کمیته‌های شورای عالی سیاستگذاری برگزار شود.

ابراهیم اصغرزاده افزود: همان‌طور که در سخنان رهبری مشهود بود انتخابات باید باشکوه برگزار شود که تحقق این امر علی‌الظاهر منوط به حضور و مشارکت بیش از ۵۰% از واجدین شرایط رأی دادن در پای صندوق‌ها در کل کشور است.

وی افزود: اما با توجه به وضعیت پیش‌رو و میزان گسترده رد صلاحیت‌ها حداقل در تهران هیچ چشم‌انداز روشنی در این خصوص وجود ندارد که حضور بالای ۵۰ درصد مشارکت برای باشکوه برگزار شدن انتخابات یا کفایت می‌کند یا نمی‌کند.

دبیرکل انجمن اسلامی مهندسان  بیان کرد: این عدم قطعیت و فقدان چشم‌انداز روشن که برخلاف جریان اصولگرایی این روزها خصلت جریان اصلاح‌طلبی شده ناشی از آن است که اولاً تاکنون تکلیف رهبری این جریان مشخص نشده، اینکه آیا خود آقای خاتمی می‌خواهد رهبری جریان را بر عهده بگیرد و یا شورای عالی سیاستگذاری و یا احزاب؟

وی با بیان اینکه ثانیاً، گفتمان اصلاح‌طلبی که می‌خواهد مبنای نزدیک شدن جریان به قدرت قرار گیرد با توجه به برخی از رفتارها و عملکردهایی که از نمایندگان فعلی آن‌ها در مجلس مشاهده می‌شود مرزهای خیلی نزدیکی با اصولگرایی پیدا کرده است، گفت:  آیا آنها با این گفتمان می‌خواهند در این راه قدم بردارند و ثالثاً تکلیف جریان با سازمان رأی خود نیز روشن نیست و علی‌النهایه نمی‌داند چگونه می‌خواهند کنش جمعی خود را شکل بدهند؛ بنابراین جریان اصلاح‌طلبی که انتخابات محور هست و سرنوشت خود را در پای صندوق رأی جستجو می‌کند در همه این موارد با سؤال و تردید جدی مواجه بوده و دچار یک نوع عدم اطمینان و بی‌آیندگی شده است.

این کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب ضمن تحلیل روند حاکم بر سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در قبل و بعد از حوادث آبان ماه، اظهار داشت: قبل از آبان‌ماه اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات چارچوبی در نظر گرفته بودند که با ارائه لیست حداقلی و مطالبات حداقلی بتوانند طبقه متوسط را به پای صندوق‌های رأی بیاورند و در نتیجه فراکسیون قدرتمندی در مجلس شکل دهند، اما بعد از آبان ماه اتفاقاتی افتاد که اصلاح‌طلبان نتوانستند خود را با وضعیت جدید تطبیق دهند و شرایط برای آن‌ها در دولت، فراکسیون امید، گفتمان اصلاح‌طلبی و سازمان رأی فوق‌العاده متزلزل‌تر شده است.

وی انتخابات را فرصتی دانست که در آن وظیفه اصلی اصلاح‌طلبان فارغ از تشکیل فراکسیون و فراتر از بحث انتخابات و صندوق رأی این است که بپذیرند سیستم دچار انسداد مطلق نشده و امکان سیاست ورزی با گشایش حداقلی در ایام انتخابات وجود دارد و می‌بایست از این فرصت نهایت استفاده را بکنند.

به گفته اصغرزاده برای تحقق این امر به مردم باید گفته شود که اگر اصلاح‌طلبان به مجلس می‌آمدند چه‌کارهایی می‌توانستند انجام دهند.

وی ادامه داد: اکنون که اصلاح‌طلبان از یک‌سو نمی‌توانند حتی لیست حداقلی کامل بدهند و بدنه خود را بسیج کنند و از سوی دیگر نمی‌خواهند با صندوق رأی قهر کرده و صرفاً به حضور منفعلانه و متکثر و بر اساس اقتضائات و مصالح هر حوزه بر اساس تشخیص احزاب و اشخاص اکتفا کنند، حتی اگر بخواهند لیست ناقص هم بدهند با این لیست می‌توانند شعارها و برنامه‌ها و نقدهای خود را مطرح کنند و به‌عنوان یک راه‌حل میانه با رویکرد نه ائتلاف و نه قهر مشارکتی فعال و هوشمندانه را رقم بزنند.

در ادامه جلسه نقطه نظرات اعضای شورای اصلاح‌طلبان در مورد راه‌کارهای برون از وضعیت پیش آمده به مطرح و تاکید شد: در صورت ارائه لیستی از کاندیداهای واقعاً اصلاح‌طلب هرچند به‌صورت ناقص و اقناع بدنه می‌توان به توفیق نسبی و حداقلی و تشکیل فراکسیونی با اقلیت قوی و تأثیرگذار امیدوار بود.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 9بهمن1398، کدخبر: 865528: www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین