پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۹۱۳۱
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
گفته می‌شود در حالی که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان قصد دارد برای انتخابات مجلس لیستی ارائه نکند برخی از احزاب و در صدر آن شورای هماهنگی جبهه اصلاحات می‌خواهند لیستی جداگانه برای انتخابات دوم اسفند امسال ارائه کنند.

شعار سال:اصلاح‌طلبان می‌گویند که بسیاری از نفرات برجسته آنها برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس رد صلاحیت شده‌اند. این موضع‌گیری در صورتی اعلام می‌شود که گفته شده بیش از ۲۰۰ نفر از افراد برجسته اصلاح‌طلب احراز صلاحیت شده‌اند. در این میان حتی افرادی برجسته‌ای مانند؛ کواکبیان، اولادقبا، مجید انصاری، پروانه مافی، سهیلا جلودارزاده، علیرضا محجوب، محمدرضا بادامچی، محمود وکیلی و در طومار احراز صلاحیت‌شدگان دیده می‌شود.

از همین رو در درون جریان اصلاحات انشقاقی بزرگ شکل گرفته است که آیا در انتخابات مجلس شرکت کنند یا خیر؟ نخستین بار در انتخابات مجلس دوره نهم و در سال ۹۰ بود که حرف تحریم انتخابات بعد از فتنه سال ۸۸ پیش آمد. آن زمان بسیاری از اصلاح طلبان به تأسی از بیانیه‌های موسوی و مهدی کروبی انتخابات را تحریم کردند؛ اما محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات با حضور در روستای واقع در حوزه انتخابیه دماوند در انتخابات شرکت کرد. این موضوع با انتقاد تند جریان رادیکال اصلاحات روبرو شد.

البته این برای بار نخست نیست که اصلاح‌طلبان قصد تحریم انتخابات را دارند. آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۴ و انتخابات مجلس سال ۱۳۸۲ هم موضوع تحریم را پیش کشیدند. اما این بار برخی از اصلاح‌طلبان مانند؛ محمدرضا تاجیک و سعید حجاریان پا را از انتخابات فراتر گذاشته‌اند. تاجیک که از تئوریسین‌های اصلاحات در زمینه فعالیت و اعتراض‌های مدنی است گفته که باید اصلاح‌طلبان از قدرت کناره‌گیری کرده و نقش فعالیت مدنی برای خودشان تعریف کنند. سعید حجاریان هم از سال ۹۶ و بعد آشوب‌های دی ماه آن سال اعلام کرد باید در انتخابات شرکت نکرد یا آن را مشروط ساخت.

حالا بعد سه سال که از حمایت تمام قد اصلاح‌طلبان از دولت حسن روحانی می‌گذرد اختلاف انتخاباتی در حضور یا تحریم انتخابات بالا گرفته است. در همین میان «شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان» که نهادی متشکل از اعضای حقیقی و حقوقی اصلاحات است صداهایی مبنی بر عدم دادن لیست در انتخابات دوم اسفند در آن به گوش می‌رسد. این تحریم انتخاباتی از سوی جریان وابسته به احزاب اعتماد ملی(با هدایت الیاس حضرتی) و اتحاد ملت(با راهنمایی‌های شکوری‌راد، منصوری و مولاوردی) بیشتر شنیده می‌شود. موضوعی که به نظر می‌رسد رئیس این شورای یعنی محمدرضا عارف آن را تا حدود زیادی قبول نداشته باشد. عارف در گفتگویی گفته بود که هر جای فردی اصلاح‌طلب حضور داشته باشد آنها لیست انتخاباتی می‌دهند. البته برای حضور یا عدم شرکت در انتخابات روز گذشته جلسه‌ای از سوی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برگزار شد که بی‌نتیجه پایان یافت.

این عدم نتیجه‌گیری اصلاح‌طلبان در شورای عالی سیاست‌گذاری شاید برگرفته از تصمیم‌های شورای هماهنگی جبهه اصلاحات می‌تواند باشد. جبهه‌‌ای که موازی با شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با حضور احزاب اصلاح‌طلب کار می‌کند. این شورا از دو سال پیش و با توجه به انتقادهای زیاد از عملکرد فراکسیون امید در مجلس و شورای شهر تهران پیشنهاد تشکیل «پارلمان اصلاحات» را داده بود. موضوعی که موافقان و مخالفان زیادی دارد. افرادی مانند؛ کواکبیان، منتجب‌نیا و انصاری موافق تشکیل پارلمان اصلاحات و برخی هم مثل حضرتی، مولاوردی و اعضای حزب اتحاد ملت مخالفان آن بودند.

موافقان تشکیل پارلمان اصلاحات دست بالا را در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دارند و اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را به انحصارگرایی متهم می‌کنند. این موضوع سبقه تاریخی هم دارد. در زمان جمع‌بندی لیست‌ شورای شهر تهران و انتخابات مجلس دوره دهم برخی افراد رادیکال اصلاحات مانند؛ تاج‌زاده و حزب منحله مشارکت سابق تلاش‌های زیادی برای ورود اعضای خود به لیست اصلی اصلاح‌طلبان انجام دادند.

در همین رابطه بود که احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملت ایران  گفته بود که تاج‌زاده و برخی اعضای دیگر اصلاح‌طلبان لیست انتخابات آن سال را مهندسی کردند. لیستی که شائبه پرداخت پول‌های میلیاردی را در درون خود هم به‌وجود آورد و برخی از رد و بدل شدن چند میلیارد تومان برای ورود به لیست سخن گفتند. حالا بعد از صحبت‌های مبنی بر تحریم انتخابات توسط شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به نظر می‌رسد شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که احزاب اصلاح‌طلب شامل آن می‌شود قصد دارند در صورت ندادن لیست از سوی شورای عالی فهرستی انتخاباتی منتشر کنند. آنها در صورتی که بخواهند با توجه به احراز صلاحیت توان ارائه لیست جداگانه را دارند؛ زیرا بسیاری از اعضای احزاب اصلاح‌طلب مانند؛ مردم سالاری، خانه کارگر، کارگزاران سازندگی و غیره تأیید شده‌اند و می‌توانند در تهران لیستی ۳۰ نفره دهند.

این موضوع به‌قدری مهم است که اگر شورای هماهنگی اصلاحات لیستی جداگانه منتشر کنند دیگر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نمی‌تواند وجهه قبلی خود را داشته باشد و در بازی تحریم و حضور بازنده میدان انتخابات خواهد شد. راهبردی که آذر منصوری، قائم مقام حزب اتحاد ملت و یکی از آتش‌بیاران معرکه تحریم انتخابات هم بر آن تأکید کرده است که اگر اتفاقی در روند صلاحیت‌ها نیفتد آنها در انتخابات زینت‌المجالس نشده و برای این دوره از انتخابات شرکت نخواهند بود.

شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان شورایی است که اعضای آن متشکل از افراد و تشکلات جریان اصلاح طلبان است. شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کار خود را معطوف به انتخابات اسفند ۱۳۹۲ آغاز کرد. محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان است. این شورا ۴۳ عضو حقیقی و حقوقی دارد. در شورای عالی سیاست‌گذاری هم عارف و موسوی لاری موافق دادن لیست هستند و برخی از افراد رادیکال شورا مخالف حضور در انتخاباتند.

از سویی دیگر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بیشتر چتری سازمانی برای احزاب اصلاح‌طلب است. این شورا شامل ۲۶ حزب اصلاح‌طلب است که برخی از آنها در شورای عالی سیاست‌گذاری حضور دارند. هدایت کنندگان اصلی این شورا کواکبیان، منتجب‌نیا، هادی خامنه‌ای و برخی دیگر هستند.

در سال ۱۳۸۵ دو انتخابات به صورت هم‌زمان برگزار شد. مجلس خبرگان رهبری و انتخابات شورای شهر. این شورا به یک لیست انتخاباتی واحد رسید؛ اما حزب اصلاح طلب تازه تأسیس اعتماد ملی به دبیرکلی مهدی کروبی تصمیم به صدور لیست جداگانه گرفت.

در انتخابات مجلس ۱۳۸۶ جبهه یک لیست انتخاباتی با نام «ائتلاف اصلاح طلبان» داد اما حزب اعتماد ملی دوباره لیست مجزا ارائه کرد که همگی نشان از اختلاف‌های جدی در بین آنها دارد.همچنین در دی ۱۳۹۱، محمد خاتمی گفته بود که همه نشانه‌ها حاکی از آن است که ما نباید در این انتخابات (انتخابات مجلس۱۳۹۰) باشیم. در ضمن شورای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام کرد که امیدی نیست پس شرکت نخواهیم کرد؛ بنابراین نه لیست واحدی داده و نه از کسی حمایت می‌کنیم. با وجود این تصمیم یک گروه متشکل از حزب مردم سالاری، حزب اسلامی کار و خانه کارگر تصمیم به اجرای انتخابات در خارج از شورا گرفتند. البته اصلاح طلبان در هر سه انتخابات شکست خوردند

این اولین‌بار نیست که «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» متشکل از ۲۰ حزب اصلاح‌طلب، نسبت به «شورای عالی سیاست‌گذاری» متشکل از تعداد معدودی از افراد به‌اصطلاح حقیقی و حقوقی، موضعی متفاوت اتخاذ می‌کند. باید دید دعواهای قدیمی که در برخی از اعضای این دو شورا وجود دارد به میدان انتخابات کشیده می‌شود یا خیر؟! باید منتظر ماند که عاقبت دوستان برجامی که روزی بر کرسی پاستور، بهارستان و ساختمان بهشت تهران تکیه زدند چه می‌شود و مردم در انتخابات مجلس نه بزرگی به آنها خواهند گفت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ار خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 15 بهمن ماه 1398، کد خبر:www.ana.ir،469693

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین