پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۵۹۲۶۴
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
وزیر علوم با اشاره به اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی از سال آینده گفت: تطبیق آموزش‌ها با استاندارد‌های بین‌المللی ضرورتی در مسیر ارتباطات بین‌المللی موثر است.

شعار سال: صبح امروز منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اجلاس سراسری روسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: در اوایل پیروزی انقلاب با تعداد محدودی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مواجه بودیم و به دلیل برخی تحولات جریانات انقلابی با یک تحول کاهنده از لحاظ جمعیت و فعالیت‌های علمی و پژوهشی روبرو شدیم؛ لذا در آغاز دوره نظام اسلامی با دو تکلیف جدی یکی تقویت آموزش عالی و دیگری تربیت نیروی انسانی مورد نیاز روبرو بودیم.

غلامی افزود: تربیت نیروی انسانی مورد نیاز از آن جهت بود که در حوزه‌های مختلف قبل از پیروزی انقلاب متخصصان خارجی در کشور ما کار می‌کردند و بعد از پیروزی انقلاب خالی شدن جای آن‌ها ایجاب می‌کرد که نیرو‌ها و متخصصان داخلی جایگزین آنان شوند؛ بنابراین در دهه اول بعد از پیروزی انقلاب دانشگاه‌ها اکثریت نیرو‌های تخصصی کشور را با تربیت نیرو‌های تحصیلکرده تامین کردند.

وزیر علوم اظهار داشت: در اواخر دهه دوم بعد از پیروزی انقلاب اکثر پست‌های ارشد و تخصصی با نیرو‌های تحصیلکرده مقاطع ارشد و دکتری سامان داده شد و هم اکنون ما می‌توانیم بدون نیاز به تحصیل کردگان خارجی نیرو‌های مورد نیاز تمام حوزه‌ها را تامین کنیم.

وی بیان کرد: مراکز علمی و پژوهشی ما در اوایل دهه دوم بعد از پیروزی انقلاب با جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی حوزه تحقیقات و پژوهش را توسعه دادند و در اواخر دهه سوم توانستیم با دستاورد‌های علمی خود در بین دانشگاه‌های دنیا رتبه علمی خوبی را کسب کنیم و امیدواریم با منابع منتشر شده برای سال ۲۰۲۰ بتوانیم جایگاهی بهتر از رتبه شانزدهم فعلی را کسب کنیم.

غلامی با بیان اینکه از اواخر دهه سوم بعد از پیروزی انقلاب در پاسخ به نتیجه رشد علمی و تحقیقات برای استفاده در سطح جامعه حرکات دیگری صورت گرفت، گفت: تشکیل مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور در دستور کار قرار گرفتند و هم اکنون شاهد فعالیت ۱۹۷ مرکز رشد و ۴۳ پارک علم و فناوری در سراسر کشور هستیم در حقیقت با حمایت از صاحبان ایده و شرکت‌های نوپای مبتنی بر دانش فرآیند تبدیل دانش به ثروت و انتقال علم و فناوری به جامعه بیش از پیش دنبال می‌شود.

وزیر علوم تصریح کرد: افتخار داریم که در این برهه زمانی ماموریت‌ها را برحسب نیاز‌ها به خوبی انجام دادیم و توانسته ایم ارتباط فارغ التحصیلان با جامعه و صنعت را در دوره‌ای که در حال انتقال به دانشگاه‌های نسل چهارم هستیم به عنوان هدف در نظر بگیریم.

غلامی با اشاره به اشتغال دانش آموختگان، به کارگیری فناوری‌های جدید در بخش‌های صنعتی و بازسازی صنایع در آموزش عالی عنوان کرد: برای ورود دانش آموختگان به بخش‌های صنعتی و تولیدی کشور جذب و پذیرش مباحث اقتصادی کشور نیز ضرورت دارد در حقیقت از آنجا که فارغ التحصیلانی داریم که ضرورتا با علم جدید آموزش می‌بینند، باید برای ورود آنان به بخش‌های تولیدی و صنعتی هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.

وزیر علوم با اشاره به دو دانشگاه مهارتی کشور بیان کرد: علاوه بر دانشگاه علمی و کاربردی دانشگاه فنی و حرفه‌ای که در اکثر نقاط کشور دارای دانشکده و آموزشکده است به ترتیب نیرو‌های مهارتی می‌پردازد از این رو بحث بروز کردن تجهیزات، تطبیق آموزش‌ها با نیاز‌های جامعه و ارتقای فناوری‌ها در بخش‌های تولیدی می‌تواند هم افزایی‌ها را افزایش دهد.

وی گفت: ضرورتا آموزش‌های استاندارد ما باید به سمت استاندارد‌های بین المللی پیش رود در این صورت نیرو‌های انسانی ماهر قابل جابه جایی در سطح کشور‌های مختلف هستند که در همکاری‌های بین المللی بسیار می‌توانند موثر باشند.

وزیر علوم درباره طرح ساماندهی آموزش عالی کشور نیز توضیح داد: این طرح مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که از آنجا که مراکز آموزش عالی کشور از لحاظ کمی رشد قابل توجهی داشت و مورد نقد قرار گرفت تصمیم بر این شد که این تعداد مراکز آموزش عالی سطح کشور ساماندهی شده و ظرفیت‌های ایجاد شده در راستای هدفمند کردن، ماموریت گرا شدن و ارتقای کیفیت تربیت نیرو‌های انسانی به کار گرفته شود.

به گفته غلامی طرح ساماندهی آموزش عالی کشور آماده اجراست و امید می‌رود که از ابتدای سال ۹۹ برای اجرا ابلاغ شود.

وزیر علوم اظهار داشت: در هر استان شبکه‌ای از آموزش عالی تعریف شده است که هر واحد دانشگاهی در این شبکه برای خود جایگاه ویژه‌ای دارد و مرکزیت این شبکه را بزرگترین واحد آموزش عالی آن استان تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: اجرای طرح آموزش عالی کشور از اتلاف و هدررفت سرمایه‌های کشور جلوگیری و آن‌ها را به سمت انجام ماموریت‌های ویژه سوق می‌دهد. همچنین دانش آموختگان ما دیگر با کیفیت بهتری آموزش خواهند دید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 15 بهمن 1398، کدخبر: 824904، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین