پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۶۸۰
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
درست در روزهایی که خوزستان دوباره درگیر ریزگردها شده و خاک، اجازه نفس کشیدن را از مردم گرفته، نیروگاه رامین در جوار اهواز، با استفاده از سوخت مازوت، هوا را کُشنده تر کرده است. این در حالی است که بر اساس دستور رییس جمهور در سال 1395 استفاده از مازوت در صنایع ممنوع است.
شعارسال: درست در روزهایی که خوزستان دوباره درگیر ریزگردها شده و خاک، اجازه نفس کشیدن را از مردم گرفته، نیروگاه رامین در جوار اهواز، با استفاده از سوخت مازوت، هوا را کُشنده تر کرده است. این در حالی است که بر اساس دستور رییس جمهور در سال 1395 استفاده از مازوت در صنایع ممنوع است.
 
در حالی که پدیده ریزگرد و گرد وغبار دوباره سر از خوزستان درآورده اند و گفته می شود حتی با ماسک هم هوا خفه کننده است؛ نیروگاه  حرارتی "رامین ویس" با استفاد ه از سوخت مازوت، آلودگی هوای منطقه را تشدید کرده است.
 
سوخت مصرفی این نیروگاه که در کیلومتر 20 جاده ملاثانی-اهواز قرار گرفته قرار بوده گاز طبیعی باشد و صرفا در نبود گاز طبیعی و شرایط اضطراری از مازوت استفاده کند.
 
اما خبرهای رسیده به اسکان نيوز حاکی است به دلیل نبود نظارت جدی از سوی مسوولان حفاظت محیط زیست، این نیروگاه در روزهای اخیر از مازوت استفاده می کند. طبق آمار سال ۱۳۹۲، این نیروگاه، برقِ حدود ۴۲ درصد استان خوزستان و ۶ درصد ایران را تولید می‌کند.
 
کارشناسان علت استفاده بسیاری از صنایع از مازوت را در ماه های اخیر، ارزان بودن و تولید زیاد آن در فرایند پالایش نفت خام به علت فرسوده بودن و تکنولوژی پایین تاسیسات پالایشگاهی ایران عنوان می کنند.
 
مازوت یا نفت کوره که ارزان‌ترین ماده سوختنی برای کوره‌ها، حمام‌ها، تنور نانوایی‌ها و موتورهای دیزلی و نیروگاه‌ها است یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام پس از نفتا و بنزین و نفت سفید به دست می‌آید و چون سیاه رنگ است به نام نفت سیاه نیز خوانده می‌شود. مازوت ارزش بسیار نازلی در مقابل بنزین یا گازوئیل دارد و میزان غلظت گوگرد آن بسیار بالا است؛ به همین دلیل آلودگی بسیار بالایی تولید کرده و خطر جدی برای سلامت افراد دارد.
 
بر اساس آمارهای رسمی وزارت نفت، پالایشگاه‌های کشور در سال گذشته، روزانه 1 میلیون و ۷۳۶ هزار بشکه نفت خام و حدود ۳۳۵ هزار بشکه میعانات گازی دریافت کرده اند که به علت تکنولوژی پایین و قدیمی و فرسودگی تاسیسات پالایشگاه‌ها، ۲۴ درصد این نفت خام تبدیل به مازوت شده است. همچنین بر اساس برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس، ۷ پالایشگاه از ۱۰ پالایشگاه ایران فرسوده شده‌ و عمر مفید شان پایان یافته است.
 
 گفته می شود در برخی پالایشگاه‌ها میزان تولید مازوت نسبت به مواد اولیه دریافت شده، بسیار بالاتر است؛ تا آنجا که برخی پالایشگاه ها حدود 40 درصد نفت خام دریافتی را به نفت کوره یا مازوت تبدیل می‌کنند؛ این یعنی محصولات تولیدی این پالایشگاه ها کمتر از نفت خام است و می توان گفت با زیان کار می کنند.
 
 سال ۹۵ دولت یازدهم برنامه ای برای سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری با هدف ارتقای کیفیت 8 پالایشگاه قدیمی کشور و کاهش نسبت تولید مازوت به خوراک دریافتی از ۲۴ درصد به زیر ۱۰ درصد داشته و قراردادهایی با شرکت‌های کره جنوبی و چین امضا کرده بود که به دلیل مشکلاتی از جمله تحریم و نبود بودجه، عملا اجرایی نشد.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری  اسکان نیوز   ،تاریخ انتشار:  23  بهمن    1398،کدخبر:  25648 ،www.eskannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین