پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۹۷۳
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۲
دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

شعار سال: حاشیه اول را با آقای وزیر آغاز میکنیم؛ بیژن زنگنه وزیر نفت پس از نشست با اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی، درباره سهمیه بنزین نوروزی گفت: این موضوع در حیطه وظایف وزارت نفت نیست و دولت باید در این زمینه تصمیم بگیرد.

پیش از این نیز معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به بیان توضیحاتی درباره اعطای بنزین دولتی و کارت سفر برای تسهیل سفر‌های نوروزی پرداخته بود و اعلام کرده بود که: کارت سفر یکی از پروژه‌های بخش خصوصی است و شرکت مادر تخصصی میراث فرهنگی این برنامه را انجام می‌دهد. تخصیص کارت سفر در قالب طرح‌های تخفیف، قسط و وام است. دولت وارد این کار‌های اجرایی نمی‌شود، ولی این اقدامات را تشویق می‌کنیم.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در ادامه درباره تخصیص بنزین برای سفر‌های نوروزی گفت: بخش خصوصی ما مطالبه داشته که با توجه به اینکه فضای روانی در بالا رفتن بنزین رخ داده برای رونق صنعت گردشگری دولت در حد ۱ تا ۲ باک بنزنین در ایام سفر با نرخ دولتی در اختیار خانواده‌ها قرار دهد.

معاون گردشگری در ادامه گفت: این موضوع را پیگیری کردیم و درخواست خود را به دولت و وزارت نفت داده ایم. امیدواریم این موضوع محقق شود.

حال معلوم نیست یا اینک کمتر از یک ماه به آغاز سفرهای نوروزی باقی ماند باید دید شرانجام کدام نهاد برای بنزین نوروزی آستین بالا خواهد زد.

حاشیه دوم هم به افت فشار گاز در روزهای سرد سال میپردازد. در حالی که روزهای پرمصرف و سرد زمستان را پشت سر می گذاریم، خبری از اطلاع رسانی‌های شرکت ملی گاز نیست؛ در مقابل شرکت توانیر بیش از شرکت ملی گاز نگران افزایش مصرف گاز در کشور است و هشدارهای سخنگوی صنعت برق در خصوص مصرف بی رویه گاز در دو هفته اخیر در مقابل سکوت شرکت ملی گاز، قابل تأمل است.

پس از هشدارهای متعدد سخنگوی صنعت برق و مدیران توانیر در خصوص احتمال بروز مشکل برای تأمین برق کشور در صورت ادامه روند رشد مصرف گاز در بخش خانگی، وزیر نیرو نیز در روزهای اخیر از احتمال بروز خاموشی‌های منطقه‌ای خبر داد.

رضا اردکانیان در این خصوص گفت: کار مشترک شرکت گاز و توانیر حاکی از این است که با کاهش تنها یک درجه دمای محیط کار یا سکونت مصرف انرژی ۶درصد کاهش می یابد. قرار بود مصرف خانگی و تجاری ما روزانه ۵۲۰ میلیون متر مکعب گاز باشد که اکنون به ۶۰۰ رسیده و گاهی از این مقدار هم تجاوز کرده است.

وی با بیان این که هیچ مشکلی از حیث تولید برق به لحاظ تأسیسات وجود ندارد افزود: ظرفیت نصب شده کشور ۸۳هزار مگاوات است ، اوج بار ما در تابستان ۵۸ هزار مگاوات و دیشب هم ۳۸ هزار مگاوات بود. ظرفیت وجود دارد اما آنچه ما را با مشکل مواجه می کند کمبود سوخت است.

اردکانیان خاطرنشان کرد: در ماه‌های آذر و دی پارسال، روزانه ۱۰۸میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه ها تحویل شد که امسال این رقم به روزانه ۷۳ میلیون رسید و ۳۰درصد کاهش داشت.

وی گفت: با این کاهش ما هم نباید خاموشی دهیم و برای این کار ابتدا به سراغ سوخت مایع می رویم که مشکلات خود را اعم از آلایندگی دارد و اگر دوباره با پدیده وارونگی مواجه شویم مشکلات عدیده ای هم در سلامت و بهداشت عمومی ایجاد خواهد کرد و هم در شریان های اقتصادی کشور تعطیلی پیش می آید.

اردکانیان ادامه داد: اما سوخت مایع هم محدود است و مخازنی برای شرایط کوتاه مدت اضطراری وجود دارد که اگر افزایش مصرف گاز خانگی و تجاری ادامه یابد خاموشی منطقه ای ناگزیر خواهد بود.

به گفته وزیر نفت، نیروگاه‌ها در اولویت محدود شدن تخصیص گاز در شرایط افزایش مصرف بخش خانگی هستند. در حال حاضر حدود ۶۰ درصد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها با سوخت مایع تأمین می شود که در صورت افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و افزایش بیش از پیش سهم مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها، احتمال بروز مشکلاتی در تأمین سوخت بخش تولید برق کشور وجود دارد.

حاشیه بعدی هم به هدیه گازی زنگنه به کرسنت می‌پردازد

بسیاری از کارشناسان به وزارت نفت توصیه کرده‌اند باید بازار گاز عراق را حفظ کرد زیرا منبع بسیار شیرینی برای کسب درآمد است. عراق و ترکیه تنها مشتریان گازی ایران هستند که چنانچه قراردادهایشان به پایان برسد عملا ایران از جمع صادرکنندگان گاز حذف می‌شود بویژه آنکه همه این قراردادها بین ۳ تا ۵ سال دیگر پایان می‌یابد و چنانچه طرفین بر سر تمدیدش توافق نکنند، کار برای ایران تمام است.

عراقی‌ها که با مشکل تامین برق دست و پنجه نرم می‌کنند، روی گاز حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند و قصد دارند توسعه صنایع نیروگاهی خود را با گاز قرینه کنند. پترولیوم اکونومیست در همین باره گزارش داد: عراق همچنان مقادیر بالایی گاز از ایران وارد می کند که یک استثنای نادر در طرح فشار حداکثری کاخ‌سفید بر تجارت بین الملل ایران است. معافیت عراق برای واردات گاز از ایران نشان دهنده وابستگی این کشور به گاز ایران برای تولید برق و کاهش کمبود آن است که باعث ناآرامی‌های عمومی در عراق می‌شود.

شرکت کرسنت پترولیوم که پس از بیش از یک دهه تولید گاز در منطقه نیمه مستقل کردستان در شمال عراق، تجربه ای طولانی از سیاست ها و امنیت بی ثبات عراق دارد، برنده اصلی بود و احتمالاًً منبع اصلی امیدهای بغداد است. سه مجوز به این شرکت اعطا شد. یک شرکت از چین و یک شرکت آمریکایی هم سه مجوز دیگر را بردند.

کرسنت همان شرکتی است که زنگنه با اصرارهای عجیب خود سعی داشت گاز ایران را به بهایی ناچیز به این شرکت بفروشد که در نهایت با ورود نهادهای نظارتی این قرارداد اجرایی نشد. حالا این شرکت که نتوانست قرارداد خود با وزیر نفت را اجرایی کند، این بار در عراق گام‌هایی را برداشته است که منافع ایران را در معرض خظر قرار داده است؛ آن‌هم در روزهایی که وزیر نفت گاه و بیگاه به عراق حمله کرده و به نوعی از توقف صادرات گاز ایران به این کشور می‌گوید. برنده این بازی هم کسی نیست جز یک دلال هم ریشه با رویکرد امروز وزارت نفت، یعنی کرسنت!

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نفتی ها، تاریخ انتشار: 20بهمن1398 ، کدخبر: 27781: naftiha.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین