پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۵۷۱
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
مجید قاسمی گفت: باتوجه به محدودیت‌هایی که تحریم بر اقتصاد ملی تحمیل کرده است، هر تصمیمی در FATF گرفته می شد، بدتر از این نمی شد و ایجاد نگرانی های بیش از حد، یا براساس عدم تسلط اظهارنظر کنندگان بر موضوع از نظر تخصصی است یا براساس منافع دیگری‌است.

شعار سال: مجید قاسمی  در پاسخ به این سوال که آیا قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF با توجه به تحریم ها و فشارهای آمریکا می تواند اثری در مبادلات تجاری و ارزی ما داشته باشد؟ گفت: باتوجه به محدودیت هایی که تحریم بر اقتصاد ملی تحمیل کرده است، هر تصمیمی در FATF گرفته می شد، بدتر از این نمی شد و ایجاد نگرانی های بیش از حد، یا براساس عدم تسلط اظهارنظر کنندگان بر موضوع از نظر تخصصی است یا براساس مقاصد دیگری است که این افراد دارند.

وی افزود: به هر صورت از آقای رئیس کل بانک مرکزی به خاطر اظهارات شفاف و صریح‌شان در این خصوص قدردانی می کنیم؛ آقای همتی هم گفتن که آنچه قرار بوده برای کشور محدودیت ایجاد کند با تحریم ها انجام شده است.

قاسمی ادامه داد: الان کدام بانک بزرگی با ما کار می کند؟ کدام بانک متوسطی با ما کار می کند؟ این تلاش هایی که اقتصاد ملی با هدایت بانک مرکزی انجام میدهد برای مقابله با تحریم ها همچنان در سطح وسیعی ادامه خواهد داشت و امیدواریم اتفاق بدی نیافتد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد در خصوص وضعیت بازار ارز ضمن قدردانی از رئیس کل بانک مرکزی به دلیل اعمال سیاست‌های صحیح ارزی، اظهار داشت: ما کشوری هستیم با شرایط اقتصاد تحریمی ولی دارای دروازه های باز برای واردات هر چیزی با قیمت دلار به هر مقداری؛ وقتی جکوزی با دلار ۱۴۰ هزار تومان وارد کشور می شود!

* پیش بینی های سازمان یافته برای دلار ۴۰ هزار تومانی!

وی ضمن اشاره به اینکه بانک مرکزی برای اداره کشور به لحاظ تأمین و کنترل نرخ ارز و مدیریت تراز پرداخت ها خیلی تحت فشار است، گفت: سیاست های قبلی بانک مرکزی به این وضعیت دامن میزده است؛ در آن مقطع هر چیزی را که وزارت صنعت و معدن مهر ارز رقابتی میزده در بانک مرکزی به ارز متقاضی تغییر پیدا می کرده است.

مدیرعامل بانک پاسارگاد ضمن اشاره به تغییر ریاست بانک مرکزی از نیمه دوم سال ۹۴، گفت: از زمانی که رئیس کل بانک مرکزی با سیاست های جدید وارد این حوزه شده، با دقت و حساسیت و با بحث مدیریت پولی بازار را مدیریت کرده است؛ وقتی همتی رئیس کل بانک مرکزی شد دلار تا ۱۹ هزار تومان بالا رفته بود و برخی پیش بینی دلار ۴۰-۵۰ هزار تومان را هم مطرح کرده بودند.

قاسمی تصریح کرد: این پیش بینی ها سازمان یافته بود، الان در ثبات نسبی هستیم هرچند تا ۱۳ و ۱۲ هزار تومان و حتی کمتر از ۱۲ هزار تومان هم قیمت دلار پایین آمد و الان در مرز ۱۴ هزار تومان و این حدوداست؛ باید قبول کنیم آنچه قبل از همتی در بانک مرکزی برای او به ارث رسیده، شرایط بسیار بسیار ناهنجار و بهم ریخته بوده است.

وی با اشاره به سیاست های ارزی دوره قبلی مدیریت بانک مرکزی، گفت: حتی انسان شک می کند که چرا باید بانک مرکزی اینطور اداره می شده است؟

* روحانی با تغییر رئیس بانک مرکزی جلوی فلج شدن دولت را گرفت

خبرنگار تسنیم گفت: یکی از چهره های اقتصادی که مشاوره های ارزی و اقتصادی هم به دولت می داده، به تازگی مدعی شده، ثبات نرخ ارز بعد از آن افزایش شدید ارزی طبیعی است و بانک مرکزی کار خاصی انجام نداده است.

مدیرعامل بانک پاسارگاد تصریح کرد: این فرد در توهمات خودش سیر می کند؛ این فرد منشاء تمام سیاست های نابه سامانی  بوده که ارز براساس آنها در این قیمت ها شکل گرفته و الان طبیعی است که ثبات ارز را طبیعی جلوه دهد و هنرها و مدیریت بانک مرکزی را به این شکل به سایه ببرد.

وی ادامه داد: حداقل دلار تا ۱۹ هزار تومان بالا رفت و پیش بینی آقایان هم این بوده که تا ۴۰ هزار تومان هم افزایش داشته باشد؛ با ظرافت های عجیبی این سیاست ها یکبار دولت هاشمی را فلج کرد و در جریان فلج کردن دولت فعلی بود که تدبیر رئیس جمهور برای تغییرات بانک مرکزی مانع شد.

* اقتصاد ایران پتانسیل کاهش قیمت ارز را دارد

قاسمی تأکید کرد: بعنوان یک دانش آموخته اقتصاد از تلاش های بانک مرکزی در این مقطع باید قدردان باشیم اگر بقیه عوامل اقتصادی، نهادها و ارکان تصمیم گیر اقتصاد کشور با بانک مرکزی هماهنگ باشند و کمک کنند، قیمت ارز به راحتی قابل کاهش است.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی می گویند بانک مرکزی فنر ارز را فشرده است؟ احتمالاً بازهم این فنر رها و شاهد افزایش چشم گیر قیمت ارز خواهیم بود؟ گفت: اقتصاد ما پتانسیل اینکه قیمت ارز کاهش پیدا کند را دارد.

این فعال بانکی در پاسخ به "قیمت ارز تا چقدر توان کاهش دارد؟" تصریح کرد: میزان کاهش، بحث محاسباتی و سیاست هاست؛ سیاست ها می تواند میزان کاهش قیمت ارز را تنظیم کند؛ اما قیمت ارز در حال حاضر در اقتصاد ما بالاست، بخاطر خیلی از عواملی است که هنوز خارج از حیطه بانک مرکزی است. اگر بنا به سیاست هایی که بانک مرکزی فعلی اعتقاد دارد، عمل کنند قیمت ارز هم کاهش خواهد یافت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت قدس آنلاین، تاریخ 3 اسفند  98، کد مطلب: 693643: www.qudsonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین