پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۸۲۰
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۳
علی‌رغم اعلام کشف انبارهای احتکار اقلام مورد نیاز مقابله با کرونا، هنوز درباره چگونگی توزیع این اقلام طرح و برنامه‌ای ارائه نشده است! بیش از 17 روز از شیوع ویروس کرونا در کشور ما می‌گذرد؛ در ابتدای شیوع این بیماری در کشور، وزارت بهداشت هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران را مسئول جمع‌آوری و خرید تمام تولیدات ماسک‌های شرکت‌های ایرانی کرد تا آنها را برای توزیع در بین خانواده‌ها در سراسر کشور در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار دهد.

شعار سال: بیش از 17 روز از شیوع ویروس کرونا در کشور ما می‌گذرد؛ در ابتدای شیوع این بیماری در کشور، وزارت بهداشت هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران را مسئول جمع‌آوری و خرید تمام تولیدات ماسک‌های شرکت‌های ایرانی کرد تا آنها را برای توزیع در بین خانواده‌ها در سراسر کشور در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار دهد.

این اقدام وزارت بهداشت با هدف ایجاد آرامش روانی در جامعه و از بین بردن سوداگری و احتکار صورت گرفت؛ اما چند روز پس از اجرا این طرح، مشخص شد این طرح آن‌طور که وزارت بهداشت تصور می‌کرد، موفق نبود زیرا همچنان شاهد احتکار سودجویان و مشکل در زنجیره توزیع اقلام از سوی وزارت بهداشت بودیم.

از سوی دیگر، مقامات بهداشتی تمام کشورها از جمله کشور ما می‌دانستند که این ویروس، دیر یا زود وارد کشور ما نیز خواهد شد و باید جمع‌آوری، دپو یا ساماندهی توزیع ماسک در کشور، خیلی زودتر از شیوع این ویروس در ایران  صورت می‌گرفت.

همزمان با اجرای دستورالعمل ممنوعیت خرید و فروش ماسک در داروخانه‌های کشور، بسیاری از کارخانجات تولیدکننده ملزومات مصرفی مانند ماسک، دستکش، ژل ضدعفونی‌کننده و ... به تولید چند برابری محصولات خود پرداختند؛ بسیاری از خطوط تولید، تعداد شیفت‌های کاری خود را افزایش دادند و برخی کارخانجات تولیدکننده مواد دیگر نیز بخشی از خط تولید خود را به تولید این اقلام بهداشتی اختصاص دادند‌.

همچنین، پلیس، نیروی انتظامی، سازمان تعزیزات حکومتی و سایر نهادهای دخیل، در این مدت کوتاه، بسیاری از محتکران این ملزومات پزشکی و اقلام بهداشتی را شناسایی و اقلام احتکارشده را کشف و ضبط کردند و در اختیار نماینده وزارت بهداشت قرار دادند‌.

اما متاسفانه علی‌رغم این تلاش‌های قابل تقدیر، نه‌تنها اقلام بهداشتی در داروخانه‌های کشور نایاب یا کمیاب شده، بلکه بیمارستان‌های کشور نیز که پذیرنده بیماران کرونایی هستند و خطر ابتلای پرسنل به ویروس کرونا، آنها را تهدید می‌کند، همچنان دچار مشکل کمبود دستکش، ماسک، و حتی لباس‌های مخصوص (گان)، ضدعفونی‌کننده‌ها و ... هستند و نمایندگان وزارت بهداشت نیز نسبت به تشریح برنامه‌های خود جهت توزیع اقلام مکشوفه بین مراکز درمانی کشور، سکوت اختیار کرده‌اند.

البته معاونت درمان وزارت بهداشت برای خدمت‌رسانی بهتر به هموطنان، بخشنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت تعطیلی مطب پزشکان و موسسات پزشکی در بخش خصوصی ابلاغ می‌کند اما ردپایی از توزیع یا تسهیل دسترسی بخش خصوصی به ماسک، دستکش و سایر ملزومات مورد نیاز توسط وزارت بهداشت نیز دیده نمی‌شود‌.

این در حالی است که کمبود ملزومات بهداشتی علاوه بر بخش دولتی، در بخش خصوصی نیز تا جایی پیش می‌رود که رئیس سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به وزیر بهداشت می‌نویسد: «همان‌طور که مستحضر هستید بخش عمده مراجعه بیماران مشکوک به بیماری کووید 19 به همکاران مستقر در مطب‌ها، به خصوص همکاران عزیز پزشک عمومی و متخصصین عفونی، ریه و داخلی است. ضرورت حفاظت کادر پزشکی در مطب‌ها و نیز امکان حفاظت خود بیماران در محیط مطب بر جنابعالی پوشیده نیست.
علی‌رغم پیگیری مجدانه جنابعالی و مکاتبه با رئیس محترم جمهور و نیز پیگیری مکرر و مصرانه و هر روز اینجانب و همکاران من در سازمان نظام پزشکی مراکز شهرستان‌ها از مسئولین محترم وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی و حتی تلاش برای تهیه ملزومات ضروری از قبیل ماسک و مواد آنتی سپتیک و ... از بازار آزاد، نتیجه مطلوب حاصل نشده و مشکلات ارائه خدمت در مطب‌ها باقی است.»

در همین حال،‌ دکتر مهدی یوسفی، رئیس هیئت امنای ارزی در معالجه بیماران، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: وضعیت این اقلام هنوز به درستی مشخص نشده است و در حال پیگیری این هستیم که بدانیم انتهای این مسئله به کجا خواهد رسید.

وی پیشنهاد کرد که پاسخ این سوال را از سرپرست اداره کل بازرسی سازمان غذا و دارو پیگیر شویم.

فرهاد تدین، سرپرست اداره کل بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو در پاسخ به سئوال خبرگزاری تسنیم مبنی بر این که اقلام کشف و ضبط شده چه سرنوشتی پیدا کرده‌اند؟ گفت: به دلیل اینکه اطلاعات در این باره مرتباً در حال تغییر است، نمی‌توانم پاسخ قطعی به شما بدهم.

وی در پاسخ به سئوالی درباره چگونگی شیوه توزیع این اقلام گفت: تمام این مسائل باید به ‌صورت واحد از سوی سخنگوی وزارت بهداشت اعلام شود و ما نمی‌توانیم در این باره اظهار نظری کنیم!

به‌نظر می‌رسد توزیع اقلام کشف شده توسط وزارت بهداشت، به تدریج تبدیل به یک کلاف سردرگم می‌شود. این در حالی است که باید قبل از اینکه جان خط مقدم نظام سلامت کشور به خطر بیفتد، کاری برای محافظت از سلامتی آنها در مقابل این ویروس انجام شود.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 17 اسفند    98، کد خبر:   2218767، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین