پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۵۶۳۹
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۲
رئیس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۱۰ میلیون ماسک در بیمارستان‌ها توزیع کرده‌ایم. تولید داخلی اندک است و کشورهای دیگر هم واردات را ممنوع کرده‌اند.

شعار سال: مهدی یوسفی افزود: تا قبل از اینکه بحث اپیدمی کرونا در کشور مطرح شود، هیات امنای ارزی خریداری متمرکز را به دستور وزارت بهداشت برای دانشگاههای علوم پزشکی انجام می داد و بیشتر بر خرید دستگاههای سرمایه ای بزرگ با تکنولوژی بالا مثل رادیوتراپی، سی تی اسکن، ام آر آی و در مورد وسایل مصرفی هم بیشتر وسایل قلبی مثل دریچه قلب، باطری و استنت متمرکز بود.              

وی گفت: با شروع موضوع کرونا هیات امنای ارزی گرفتار خرید کالایی مثل ماسک، محلول ضدعفونی و لباس ایزوله شد که قبلا در مورد آنها ورودی نداشت. وقتی وارد این بازار شدیم متوجه شدیم که حجم تولیدات بازار با حجم تقاضایی که یک دفعه ایجاد شده بود چه در بیمارستانها چه در سطح بازار به هیچ وجه همخوانی ندارد و کفایت نمی کند.

وی گفت: با این حال خرید متمرکز از منابع داخلی را برای بیمارستانها و مراکز درمانی ادامه می‌دهیم و به برخی کارخانه ها اعلام کردیم که خطوط تولید را برای نیاز جدید بازار تغییر دهند. اصناف مختلف را درگیر کردیم و اکنون این اقدامات در حال به بار نشستن است چون زمان بر بود.

کشورهای خارجی ماسک و مواد ضدعفونی ندادند

یوسفی افزود: با این حال به علت کمبود تولید و تقاضای بازار بخش زیادی از نیاز مراکز درمانی به ماسک، لباس و محلول ضدعفونی را از سطح بازار و با قیمت آزاد خریداری کردیم. برای واردات هم اقدام کردیم اما بیشتر کشورها چون خودشان به این ویروس مبتلا شده بودند یا در معرض ابتلا بودند به ایران این کالاها را نمی دادند و اعلام کردند صادرات این محصولات ممنوع است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی احاطه به تولیدکنندگان دارند می‌دانند و می دانند هر تولید کننده‌ای به چه میزان در واقعیت تولید دارند و این امر سبب شده تا توزیع راحت تر انجام شود اما به هر حال علت اینکه ماسک و محلول و این کالاها در داروخانه ها نیست به این خاطر است که تولیدات کشور کفاف بیمارستانها را هم نمی دهد چه رسد به نیاز و تقاضای عمومی.

کارخانه های داخلی ماسک و محلول ضدعفونی ندادند

رئیس هیات امنای ارزی گفت: قبل از اینکه کرونا وارد ایران شود به کارخانه های تولیدی اعلام کرده بودیم که به صورت نقدی از شما این کالاها را خریداری می کنیم تا ذخیره ای داشته باشیم اما ندادند، چون قیمتی که ما برای وزارت بهداشت می خواستیم با قیمتی که تولیدکنندگان در بازار می فروختند فرق داشت.

یوسفی افزود: زمانی که کرونا وارد ایران شد، وزارت بهداشت ابلاغ کرد که کارخانه های تولیدی ماسک، ۱۰۰ درصد تولیدات خود را به هیات امنای ارزی بدهند تا وارد بازار سیاه و احتکار زیرزمینی نشود و بتوانیم به صورت متمرکز در کشور توزیع کنیم اما باز هم تولیدکنندگان ماسک این کالا را به میزان حداکثر تولیداتشان به هیات امنای ارزی ندادند.

وی ادامه داد: علتش این بود که در این شرایط برخی تولیدکنندگان تولیدشان را کم کردند و از طرفی به جاهای دیگر تعهد داشتند. در مجموع در ۲۰ روز گذشته توانستیم سه میلیون ماسک تولیدی در کشور را برای مراکز درمانی خریداری کنیم.

رئیس هیات امنای ارزی گفت: البته تا امروز ۱۰ میلیون ماسک در بیمارستانها توزیع کردیم که از این میزان فقط سه میلیون ماسک سهم تولید داخل از کارخانه ها بود و بقیه آن را از بازار آزاد خریدیم یا از کشفیاتی بود که نیروی انتظامی از محتکران گرفته بود.

یوسفی افزود: در چهار یا پنج روز اول به نیروی انتظامی اعلام کردند که کشفیات ماسک فقط در استان تهران را به هیات امنای ارزی بدهند و در استانها کشفیات ماسک را به دانشگاههای علوم پزشکی می دادند که بعد در تهران هم قطع شد چون فرماندهی ستاد مدیریت کرونا در تهران هم اعلام کرد که کشفیات ماسک در استان تهران در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار گیرد.

وی افزود: اکنون هیات امنای ارزی هیچ مسئولیتی در مورد تامین ماسک ندارد و سازمان غذا و دارو اعلام کرده است که توزیع ماسک به شرکت های پخش داده شود و ابلاغ کردند که با دستور اداره کل تجهیزات پزشکی این سازمان تولیدکنندگان ماسک محصولات خود را به شرکت های پخش بدهند.

یوسفی گفت: اگر بتوانیم مقداری ماسک از خارج می خریم یا از بازار آزاد داخل تهیه می کنیم تا بتوانیم بخشی از نیاز بیمارستانها را تامین کنیم.

رئیس هیات امنای ارزی وزارت بهداشت ادامه داد: در واقع اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو به تولیدکنندگان ماسک ابلاغ کرد که اجازه ندارند بدون حواله این سازمان به کسی ماسک بفروشند، علت آن هم این است که اجازه ندهند ماسک های تولید داخل وارد بازار آزاد و غیر رسمی شود. چون قبلا توزیع این اقلام در اختیار شرکتهای پخش نبود و سر و سامانی نداشت. بنابراین اینکه در برخی سایت ها می نویسند که هیات امنای ارزی همه ماسک ها و محلول ها را از کارخانه ها می خرد واقعیت ندارد.

خرید روزانه ۵ میلیون ماسک تولید خانگی

یوسفی افزود: در هر صورت تاکنون ۱۰ میلیون ماسک خریداری و توزیع شده و اکنون قراردادی با اصناف بسته ایم که از تولیدات خانگی ماسک خریداری کنیم تا در کارخانه آوا پزشک هیات امنای ارزی این ماسک ها استریل و بسته بندی و توزیع کنیم. قولی که اصناف داده اند این است که روزی پنج میلیون ماسک به هیات امنای ارزی بدهند که احتمالا از هفته آینده عملیاتی می شود.

وی گفت: از ۱۰ میلیون ماسک توزیع شده، تقریبا سه میلیون تولید داخل بود حدود  سه میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک از این تعداد از کشفیات احتکارکنندگان بود که در مقطع زمانی گذشته به هیات امنای ارزی دادند بقیه را از بازار آزاد خریداری کردیم.

وی ادامه داد: مقدمات خرید ماسک از خارج هم فراهم شده، البته در هفته های گذشته کشورهای خارجی به ایران ماسک نداند، حتی پول فرستادیم به برخی شرکت های خارجی اما در فرودگاه آن کشورها جلوی آن را گرفتند.

یوسفی افزود: تقاضای بازار در مراکز درمانی بیشتر ماسک های تخصصی مثل ماسک N۹۵ است و ماسک های ساده که فقط دو ساعت کاربرد دارد برای کادر درمانی به درد نمی خورد، برای مردم عادی کاربرد دارد.

فاصله تولید ماسک با نیاز بازار

وی گفت: اکنون حدود ۴۰ میلیون درخواست ماسک ساده در هفته داریم در حالی که تولید داخل در زمان حاضر روزانه حدود ۴۰۰ هزار ماسک است یعنی هفته ای حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک در کشور تولید می شود که جوابگوی ۴۰ میلیون نیاز کشور نیست.

یوسفی گفت: فاصله دو میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک تولیدی با ۴۰ میلیون نیاز کشور در هفته عامل کمبود ماسک در کشور است البته در بسیاری از کشورهای دیگر هم کمبود ماسک یک مساله جدی است. بخشی از این نیاز القایی و غیر ضروری است و بخشی هم واقعی است اما به هر حال این نیاز در بازار وجود دارد. مردم به دنبال ابزاری هستند که خودشان را محفوظ نگه دارند.

رئیس هیات امنای ارزی وزارت بهداشت افزود: در مورد ماسک N۹۵ هم قبل از ماجرای کرونا اصلا در کشور تولید نداشتیم، نیازی هم نبود اما بعد از ورود این بیماری یکی از کارخانه ها روزانه ۱۰ هزار تا تولید کرد، اخیرا هم یکی از کارخانه های وزارت دفاع قول تولید روزانه ۳۰ هزار ماسک N۹۵ را داده است در حالی که نیاز مراکز درمانی روزانه ۱۰۰ هزار ماسک از این نوع است اما هیچ کشوری تاکنون این ماسک را به ایران نداده اند.

وی گفت: برنامه هیات امنای ارزی برای تامین ماسک مورد نیاز مراکز درمانی این است که به صورت عمده تا جایی که ممکن است واردات داشته باشیم و از همه توان کشور به صورت تولید صنعتی و سنتی برای تامین ماسک ساده و ماسک N۹۵ استفاده کنیم اکنون حتی در برخی کارگاهها ماسک N۹۵ تولید می کنند.

یوسفی افزود: اگر ماسک N۹۵ مورد نیاز مراکز درمانی را بتوانیم تامین کنیم، ماسک عادی وارد بازار برای مردم عادی می شود و در این صورت نیاز القایی بازار تا حدی پاسخ داده می شود. چون این ماسک تا ۸ ساعت نیاز یک کادر درمانی را در یک شیفت کاری جواب می دهد.

عرضه و تقاضای بازار محلول های ضدعفونی همخوانی ندارد

رئیس هیات امنای ارزی درباره تامین ژل و محلول های ضدعفونی گفت: تامین این محصول تاکنون در اختیار هیات امنای ارزی نبوده است.

وی افزود: هیات امنای ارزی برای تامین نیاز مراکز درمانی به محلول های ضدعفونی دست این محصولات را از بازار آزاد می خرد. بخشی هم از طریق واردات تامین می کنیم. ۳۰ هزار لیتر قرار است روزانه وزارت دفاع تحویل دهد.

یوسفی گفت: از کارخانه های تامین اجتماعی و مجموعه برکت هم خواستیم که تولیداتشان را برای مراکز درمانی به هیات امنای ارزی بفروشند البته در استانها برخی استانداران دستور داده اند که تولیدات درون استانی خارج نشود و در همان استان مصرف شود. استانی فکر می کنند. در واقع برخی استانها که کارخانه تولید محلول ضدعفونی دارند کمبود ندارند اما برخی استانها با کمبود جدی این محصول مواجه هستند.

وی افزود: مسئولیت توزیع محلول های ضدعفونی کننده با سازمان غذا و داروست. تنها امتیازی که هیات امنای ارزی دارد این است که می تواند این محصول را به صورت عمده خریداری کند و تولیدکنندگان چون پولشان را نقد می گیرند تمایل دارند به هیات امنای ارزی بفروشند.

رئیس هیات امنای ارزی وزارت بهداشت گفت: نیاز مراکز درمانی که باید خریداری شود روزانه ۱۰۰هزار لیتر است مسئولان وزارت صنعت البته اعلام کرده اند که تولید این محلول ها روزانه ۲۵۰ هزار لیتر است، فقط ۳۰ هزار لیتر آن را هیات امنای ارزی خریداری می کند اینکه بقیه این تولیدات چه می شود که در بازار کمبود هست را سازمان غذا و دارو بررسی می‌کند .

روزانه به ۱۰۰هزار لباس ایزوله بیمارستانی نیاز داریم

یوسفی گفت: در مورد لباس های محافظ ایزوله برای بیمارستاها قبل از کرونا ماهانه ۱۰هزار نیاز داشتیم امروز به ۱۰۰ هزار نیاز روزانه رسیده ایم. چون این لباس ها یکبار مصرف است و فقط یک روز قابل استفاده است. در این مورد توانسته ایم با کمک صنایع دفاع و تولیدات خانگی روزانه ۴۰ هزار لباس را تامین می کنیم بقیه این نیاز را باید از خارج وارد کنیم.

رئیس هیات امنای ارزی افزود: هیات امنا در راستای حمایت و مقابله با ویروس کرونا در کنار این سه قلم یعنی ماسک، محلول ضدعفونی و لباس ایزوله بیمارستانی، مطابق روال قبلی تهیه دستگاههای سی تی اسکن، ونتیلاتورو تخت های آی سی یو را هم تامین می‌کند .

وی افزود: در مورد تجهیزات سرمایه‌ای چون از قبل مسئولیت با هیات امنای ارزی بوده، کار راحت تر است به خصوص اینکه این تجهیزات وارد بازار ناصرخسرو نمی شود. در هفته های اخیر بیش از ۱۰۰ دستگاه ونتیلاتور به بیمارستانها داده ایم و با توجه به وجود تولیدکنندگان داخلی بخش مهمی از نیاز مراکز درمانی را تامین می کنیم.

یوسفی درباره بودجه خرید لوازم مورد نیاز برای مدیریت کرونا در بیمارستانها گفت: درخواست ما از دولت ۲۸۰۰ میلیارد تومان بودجه بود اما در عمل ۱۰۰ میلیارد تومان دادند، با این بودجه برای مدیریت این وضعیت کار زیادی نمی توان انجام داد زیرا مزیت هیات امنای ارزی در خرید لوازم مورد نیاز بیمارستانها این است که به بتواند نقدی بخرد و برای اینکه بتوانیم این وضعیت را مدیریت کنیم لازم است از صندوق توسعه اعتباری را تحت عنوان بودجه کرونا اختصاص دهند.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 23اسفند1398 ، کدخبر: 83712197: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین